Rita grafer i office

Philosophia

Trådstartare
Hur gör jag för att rita snygga grafer i office (de ska senare in i ett worddokument)? Jag har prövat att använda Graph men jag tycker ärligt talat att det ser lite taffligt ut. Finns det andra bra program?

Det är en hederlig efterfrågekurva, utbudskurva, jämviktspris, samt förändring av jämviktspriset (dvs. fyra olika grafer) som jag vill kunna rita på ett snyggt sätt.

Sv: Rita grafer i office

Powerpoint har väl en sådan funktion? Jag har i och för sig inte testat att dra över de diagrammen till word men det tycker man borde funka.

Det är tyvärr samma som när man använder diagram i word (Graph). Jag har fått till några provisoriska grafer med hjälp av Graph men de blir så klumpiga och fula.

Men tack för ditt försök i varje fall! :)

Är det en vanlig graf med x och y axel så brukar jag oftast använda mig av diagramfunktionen i Excel. Det är smidigt, och blir oftast ganska bra. Sen kan man klistra in dom i paint om man vill fixa till dom lite extra.
Det är iallafall smidigt om man har värden till grafen, annars kan det vara lite knixigt.

Tusen tack för tipset! :bow: Det är en helt vanlig graf med x- och y-axel. Exakt vilka siffror som jag för in är inte så viktigt, utan jag ska bara använda graferna för att illustrera hur olika kurvor ser ut.

Nu ska jag bara klura ut hur man gör det i excel.

en graf och ett diagram är två skilda ting.

ett diagram baserar sig på inplåttade värden, en graf på en funktion utav något annat. exempelvis x^2 eller något annat.

Det är två skilda ting, ja. Men jag vill rita en graf och en möjligheten att göra det i office tycks vara att använda diagramfunktionen (jag behöver ju inte göra ett diagram bara för att jag använder den funktionen). Men det ser tyvärr klumpigt och taffligt ut. Jag har även prövat "rita" men det blir inte riktigt bra det heller, även om linjerna bli definitivt blir snyggare.

rita graferna i matlab eller något och exportera då?

Tack för tipset, men det är nog något för avancerat för mig som är humanist. Snyggt ser det ju ut i varje fall :). När jag tänker efter så tror jag att jag inte lägger så mycket tid på det själv utan har kvar de fula klumpiga som jag har gjort i graph tills vidare och ber någon duktig person om hjälp lite senare.

Jag testade lite i excel och upptäckte att det var svårare än jag hade tänkt.
Det funkar ganska bra om man fixar fram de värden som grafen består av och sedan använder diagrammet "Punkt - Punkt med datapunkter sammankopplade med jämna linjer utan brytpunkter".
Fast lite beroende på vilken graf man ska ha blir det ju krångligt tyvärr.
Jag testade med en vanlig sinuskurva och det blev ganska bra. Men andra funktioner kan nog vara svårare...

Ett litet urval. Så här blir det när jag försöker i graph:

th_FIgur1.png

th_Figur2.png

Den första ser inte så jättehemsk ut, men jag får inte de andra att se riktigt likadana ut :confused:. Hur jag än pillar så får de inte samma storlek. Vad punkterna på kurvorna hamnar på för värden är ointressant då figurerna bara ska illustrera kurvorna. Men det ska ju se snyggt, prydligt och enhetligt ut.

Detta får jag till i excel. Det är lite pysslande med skalor på axlarna, och så kan man byta färg och tjocklek på kurvan genom att klicka på den och sådär. Lite småpill...
Jag vet inte hur graph är, det har jag inte använt. Men excel känns ganska lätt...

grafer_32453315.jpg

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 022
Senast: Calmiche
·
IT & mobiler Min nuvarande mobil (Samsung Galaxy S7) är egentligen helt ok, men den har ett enormt problem: batteriet. Så fort den anser att det är...
Svar
6
· Visningar
1 068
Senast: sthu
·
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det... 5 6 7
Svar
129
· Visningar
8 488
Senast: Mkb
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kan inte låta bli att fascineras över vilket perfekt recept mitt nuvarande jobb följer för att döda precis all jobbmotivation jag...
Svar
12
· Visningar
2 312

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Guldfasanerna
  • Vilken hundras?

Hästrelaterat

Tillbaka