Rita med ritplatta

Feua

Trådstartare
Jag har köpt en Trust ritplatta nyligen. Behöver tips på hur man använder den som bäst och vilka program som är bäst att rita i.
Tycker det är svårt och själva penslarna går så fort när man använder pennan.
Tips? :confused:

Sv: Rita med ritplatta

är intresseard av att skaffa mig en ritplatta så småningen om men är det någon som vet om man kan använda ritplatta i paint.NET? :bump:

Man kan använda ritplatta i alla program. Ur programmets synvinkel fungerar ritplattan som en mus om det inte finns ytterligare stöd. I lite mer avancerade program kan även 'pennspetstrycket' läsas av så att man kan rita svagt eller hårt.

Vilket program man använder beror ju på vad och hur man vill rita. Vill man måla så är Corel Painter ett grymt program jag kan tipsa om. Men även när man grejar med fotoredigering är ritplattan ett mycket bra hjälpmedel, eller om man ritar vektorillustrationer eller till och med om man sitter och bygger i sketchup och liknande program.

Om muspekaren går för fort när man använder plattan så finns det inställningar i kontrollpanelen för hur stor upplösning plattan ska mappa mot och liknande. Ju högre upplösning desto snabbare går det!

Man kan använda ritplatta i alla program.
Mja, inte nödvändigtvis. GIMP kraschade så fort jag använde min Wacom-platta för några år sedan. Extremt irriterande :) Har dock laddat hem en ny version idag och misshandlat det brutalt med penslar, suddgummin, klonpensel och diverse annat och den nya versionen verkar klara det :)
Men i övrigt ska en platta fungera som en mus, ja :)

tack för svar :D jag är sämst på min men man lär sig väll gissar jag ;)

Funderar på att köpa en, mest för att färglägga blyertsteckningar i datorn. Hur fungerar det? Kan man scanna en teckning och sedan få den som någon sorts bakgrund för att sedan fylla i konturerna och färglägga?

Liknande trådar

• Låst
IT & mobiler När jag går och lägger stänger jag oftast av mobilen på nätterna. Känner inget behov av att vara nåbar på nätterna. Händer det något... 7 8 9
Svar
160
· Visningar
6 236
Senast: Mineur
·
IT & mobiler Vi behöver köpa in headset till jobbet för person som sitter och svarar i telefon och vart vänder man sig inte om inte hit när man inte... 2
Svar
22
· Visningar
712
Senast: sthu
·
IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
730
Mat Jag har under många, många år haft problem med magen och prövat den ena dieten efter den andra. Nu verkar det som att det äntligen är... 2
Svar
35
· Visningar
2 171
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blandraser och renraser
  • Uppdateringstråd 31
  • Bästa kloslipen?