Riva upp allt och flytta till okänd ort

Ottilia

Trådstartare
Är det någon som har gjort det för karriären?

Jag är lite lost och nervös. Har sökt notarietjänstgöring på lite olika orter i landet och på tisdag får jag svar om jag får en plats eller inte, det känns som att jag både bävar och hoppas på att få en tjänst.

Jag har en fantastiskt sambo som stöttar mig till 100 % men en eventuell tjänst kommer troligtvis innebära att jag får börja vecko-pendla om jag inte har tur och får en tjänst inom pendlingsavstånd från sthlm.

Hästen tänkte jag ta med mig till den nya orten men katterna och sambon får ju lov att stanna hemma. (han har ett jobb han älskar och vi båda vill ju egentligen bo kvar nära släkt och vänner på sikt) Har ett jobb som jag trivs med, helt ok lön men inte världens bästa utvecklingsmöjligheter. En notarietjänstgöring skulle innebära sämre lön men efter att den är klar så kan jag gå tillbaka till myndigheten jag jobbar på idag och har sedan alla möjliga valmöjligheter inför framtiden. Men jag måste erkänna att jag är rätt så nojjig inför att snabbt hitta nytt boende, nytt stall till pållan och sedan gå igenom 1,5-2 års distansförhållande (vi har haft distansförhållande i ett år tidigare och det var sjukt jobbigt! inte så att förhållandet stod på spel utan jobbigt för att jag saknade honom) . Kan tilläggas att jag kommer ha ca 5-6 veckor på mig att hitta boende innan jag börjar tjänsten om jag nu skulle få en...

Är det någon som har gjort något liknande och kan komma med lite råd och tips på vägen? Jag har dragit iväg tidigare på äventyr men aldrig när jag har haft häst eller ett helt liv uppbyggt hemma och aldrig med så kort varsel innan..
 
Många ggr - och med betydligt kortare varsel; från ena dagen till den andra. Med barn och djur och haft distansförhållanden. Bara kör. Allt går att lösa. Mycket bra steg för karriären. Heja på.
Jädrar, jag behöver nog jobba lite på min äventyrlighet =) Har inte sökt i hela landet den här omgången men om jag inte kommer in så kommer jag söka allt som finns inför nästa.. :crazy:
 
Det löser sig säkert! Förstår dock att det känns nervöst. Men om du ska göra det så är det ju bäst innan (eller att inte ha) barn.

Men jag vänder på frågan istället. Är du säker på att det kommer öppna så mga dörrar att sitta ting? Jag vet ju iof en myndighet där jag inser att du kan gå fr okvalificerad till kvalificerad tjänst, men i övr? För om du tänkt så småningom att hamna utanför myndighet så är ju inte längre erfarenhet av ting så speciellt efterfrågat. "Likvärdig" arbetslivserfarenhet väger nästan tyngre idag. Så är du säker på att det är den här vägen du ska gå?
 
Det löser sig säkert! Förstår dock att det känns nervöst. Men om du ska göra det så är det ju bäst innan (eller att inte ha) barn.

Men jag vänder på frågan istället. Är du säker på att det kommer öppna så mga dörrar att sitta ting? Jag vet ju iof en myndighet där jag inser att du kan gå fr okvalificerad till kvalificerad tjänst, men i övr? För om du tänkt så småningom att hamna utanför myndighet så är ju inte längre erfarenhet av ting så speciellt efterfrågat. "Likvärdig" arbetslivserfarenhet väger nästan tyngre idag. Så är du säker på att det är den här vägen du ska gå?
De flesta jobbannonserna jag har sett så vill de ha någon som är tingsmeriterad eller med erfarenhet från liknande arbete. Just nu jobbar jag som Kronoinspektör vilket är väldigt roligt och intressant men jag saknar lite att skriva och kunna grotta ned mig i juridiken så jag börjar känna att jag inte vill vara inspektör resten av livet och det är inte så många andra yrken inom juridik där kronoinspektör anses vara likvärdig arbetslivserfarenhet (tror jag i alla fall, det är ju minst sagt lite speciella arbetsuppgifter, en del är nog rätt så allmängiltiga men mycket är rätt så specifikt för kronofogden). Om jag vill gå vidare från fogden så brukar skatteverket uppskatta att anställa inspektörer visserligen, men jag tror att jag skulle gilla att kanske gå domarbanan eller bli åklagare så småningom. Alternativt gå över till det privata näringslivet om jag hittar något företag eller byrå där det ändå är möjligt att ha häst. På mitt förra jobb så fick jag processa lite och det gillade jag (i alla fall de fallen då det var en vettig orsak till att ta ett ärende till förvaltningsrätten, min förra chef ville driva allt till förvaltningsrätten oavsett case) så en möjlighet att i framtiden kunna jobba mer med det skulle jag uppskatta och då tror jag att ting är en bra erfarenhet.
 
Många ggr - och med betydligt kortare varsel; från ena dagen till den andra. Med barn och djur och haft distansförhållanden. Bara kör. Allt går att lösa. Mycket bra steg för karriären. Heja på.
Appropå det, hur har du gjort för att lösa boende osv. med så kort varsel?
 
Appropå det, hur har du gjort för att lösa boende osv. med så kort varsel?
Lite olika lösningar. Har du fem-sex veckor på dig så ska det gå att ordna. Du kan hitta något tillfälligt först och sen byta upp dig. Leta annonser på nätet, kontakta hyresvärdar i området osv. Behöver du ta med hästen på en gång eller kan du leta i lugn och ro efter en bra stallplats? När du vet vart du ska så finns det säkert nån bukefalist i området som kan tipsa om bra ställen.
 
De flesta jobbannonserna jag har sett så vill de ha någon som är tingsmeriterad eller med erfarenhet från liknande arbete. Just nu jobbar jag som Kronoinspektör vilket är väldigt roligt och intressant men jag saknar lite att skriva och kunna grotta ned mig i juridiken så jag börjar känna att jag inte vill vara inspektör resten av livet och det är inte så många andra yrken inom juridik där kronoinspektör anses vara likvärdig arbetslivserfarenhet (tror jag i alla fall, det är ju minst sagt lite speciella arbetsuppgifter, en del är nog rätt så allmängiltiga men mycket är rätt så specifikt för kronofogden). Om jag vill gå vidare från fogden så brukar skatteverket uppskatta att anställa inspektörer visserligen, men jag tror att jag skulle gilla att kanske gå domarbanan eller bli åklagare så småningom. Alternativt gå över till det privata näringslivet om jag hittar något företag eller byrå där det ändå är möjligt att ha häst. På mitt förra jobb så fick jag processa lite och det gillade jag (i alla fall de fallen då det var en vettig orsak till att ta ett ärende till förvaltningsrätten, min förra chef ville driva allt till förvaltningsrätten oavsett case) så en möjlighet att i framtiden kunna jobba mer med det skulle jag uppskatta och då tror jag att ting är en bra erfarenhet.

Misstänkte att det var KRF du jobbade på och ja, då blir det ju skillnad. Förstår även om du sneglar åt åklagare för då behövs det ju då också. Däremot kan du ju gå fr tex advokat till domare utan ting (vilket jag själv skulle tycka vara roligt i slutet av karriären.)
Privata AG och byråer har dock inte alls lika stort sug längre efter notarier. Det väger mkt tyngre med annan arbetslivserf nu. Jag har suttit med och rekryterat och disk med mga externa privata AG och byråer och märker ett mkt stort trendbrott fr de senaste åren.

Hoppas du hamnar på en bra domstol och att det löser sig med allt det praktiska!
 
Jag har inte rivit upp allt (och det tror jag inte du kommer att behöva göra heller), men jag har under en tid bott på annan ort för karriären. Jag hade turen att få tingsnotarietjänst i hemmaområdet men blev tvungen att flytta på mig inför hovrättstjänstgöring, så då blev det Stockholm och några månader Visby som tingsfiskal. Tre och ett halvt år totalt, utan att jag egentligen kände några andra på respektive plats i förväg.

Hästen som jag hade då fick tyvärr avlivas bara några månader efter att jag börjat i Sthlm så resten av tiden var jag utan egen häst, vilket underlättade rent praktiskt samtidigt som det var sorgligt och drog ner livskvaliteten. Jag hade inte heller något förhållande på hemmaplan att ta hänsyn till, men är - och var - extremt hemkär. Att försöka hitta en egen bostad i Stockholm var inte heller att tänka på med en notarielön och en gård på hemmaplan, så hela första året och lite därefter var jag inneboende för att ha råd att åka hem så ofta som möjligt. Vilket ändå bara blev var tredje eller fjärde helg.

Det är inte optimalt när man är 30 år att ha sitt boende i ett litet rum hemma hos en ensamstående trebarnsmamma, men man klarar det också om man är tillräckligt motiverad. I början grät jag varje gång när jag varit hemma över helgen och skulle resa tillbaka, men efterhand när jag började skymta slutet så gick det bättre. Tiden i Visby kändes väldigt mycket lättare och det sociala livet bättre på alla sätt, och de sista nästan två åren tillbaka i Stockholm gick på vilja. Även om det fortfarande var trixande med konstiga boenden och ett antal flytter.

Nu har jag ett jobb som jag verkligen trivs med och bor igen hemma på gården exakt där jag vill. Jag var beredd att ta mig till Umeå om det skulle ha krävts för hovrättstjänsten, och jag fick många nyttiga erfarenheter utöver jobbet av att tvingas lämna min trygghetszon här hemma. Så jag skulle absolut inte ha gjort annorlunda om jag skulle stå inför samma val idag. Jag vet inte om det var så mycket tips och råd för dig men som sagt med mycket motivation och lite uppfinningsrikedom för att lösa det praktiska, så ÄR två år helt hanterbart. Och har du tur, så ordnar det sig på nära håll med notarieplatsen! Jag håller tummarna. :)
 
Lite olika lösningar. Har du fem-sex veckor på dig så ska det gå att ordna. Du kan hitta något tillfälligt först och sen byta upp dig. Leta annonser på nätet, kontakta hyresvärdar i området osv. Behöver du ta med hästen på en gång eller kan du leta i lugn och ro efter en bra stallplats? När du vet vart du ska så finns det säkert nån bukefalist i området som kan tipsa om bra ställen.
jag kan nog ordna hjälp med hästen en kortare tid, hon är bara 1 så det är ingen ridning eller något som behöver hållas igång, men helst tar jag nog med henne så snart jag bara kan... Kommer nog en efterlysningstråd så snart jag kommer in.. "alla bukefalister i xxx oma mig asap!" :p
 
Misstänkte att det var KRF du jobbade på och ja, då blir det ju skillnad. Förstår även om du sneglar åt åklagare för då behövs det ju då också. Däremot kan du ju gå fr tex advokat till domare utan ting (vilket jag själv skulle tycka vara roligt i slutet av karriären.)
Privata AG och byråer har dock inte alls lika stort sug längre efter notarier. Det väger mkt tyngre med annan arbetslivserf nu. Jag har suttit med och rekryterat och disk med mga externa privata AG och byråer och märker ett mkt stort trendbrott fr de senaste åren.

Hoppas du hamnar på en bra domstol och att det löser sig med allt det praktiska!
Tack! bra att veta lite hur läget ligger utanför myndighetsverksamheten.. :) Jobbade på en mindre seriös byrå innan jag började på kfm och blev lite bränd men känner att det kanske kan vara något i framtiden,, Eventuellt börja på TSM och sen gå vidare till byrå.
 
Jag har inte rivit upp allt (och det tror jag inte du kommer att behöva göra heller), men jag har under en tid bott på annan ort för karriären. Jag hade turen att få tingsnotarietjänst i hemmaområdet men blev tvungen att flytta på mig inför hovrättstjänstgöring, så då blev det Stockholm och några månader Visby som tingsfiskal. Tre och ett halvt år totalt, utan att jag egentligen kände några andra på respektive plats i förväg.

Hästen som jag hade då fick tyvärr avlivas bara några månader efter att jag börjat i Sthlm så resten av tiden var jag utan egen häst, vilket underlättade rent praktiskt samtidigt som det var sorgligt och drog ner livskvaliteten. Jag hade inte heller något förhållande på hemmaplan att ta hänsyn till, men är - och var - extremt hemkär. Att försöka hitta en egen bostad i Stockholm var inte heller att tänka på med en notarielön och en gård på hemmaplan, så hela första året och lite därefter var jag inneboende för att ha råd att åka hem så ofta som möjligt. Vilket ändå bara blev var tredje eller fjärde helg.

Det är inte optimalt när man är 30 år att ha sitt boende i ett litet rum hemma hos en ensamstående trebarnsmamma, men man klarar det också om man är tillräckligt motiverad. I början grät jag varje gång när jag varit hemma över helgen och skulle resa tillbaka, men efterhand när jag började skymta slutet så gick det bättre. Tiden i Visby kändes väldigt mycket lättare och det sociala livet bättre på alla sätt, och de sista nästan två åren tillbaka i Stockholm gick på vilja. Även om det fortfarande var trixande med konstiga boenden och ett antal flytter.

Nu har jag ett jobb som jag verkligen trivs med och bor igen hemma på gården exakt där jag vill. Jag var beredd att ta mig till Umeå om det skulle ha krävts för hovrättstjänsten, och jag fick många nyttiga erfarenheter utöver jobbet av att tvingas lämna min trygghetszon här hemma. Så jag skulle absolut inte ha gjort annorlunda om jag skulle stå inför samma val idag. Jag vet inte om det var så mycket tips och råd för dig men som sagt med mycket motivation och lite uppfinningsrikedom för att lösa det praktiska, så ÄR två år helt hanterbart. Och har du tur, så ordnar det sig på nära håll med notarieplatsen! Jag håller tummarna. :)
wow, har redan nu tittat lite på domarbanan... verkligen inspirerande att läsa om din resa och att du dessutom lyckats hitta en tjänst på din hemort igen!
 
Jag flyttade 110 mil med 2 hästar för jobbet :)
Nu gillar jag ju den här biten med att börja på nytt, men det är klart att liiite kortare avstånd hade ju inte skadat :p Flyttade med 2 veckors varsel, chefen fixade boende till att börja med. Fick även bra kontakter med stallplats från de nya kollegorna.
Det är ju en kortare period och det kommer förändra hela din framtid- bara kör på! :bump: Det mesta brukar som sagt lösa sig på vägen, bara man vågar och är optimistisk. (själv är jag fortfarande kvar här, 5 år senare... :p )
 
Jag bor i Singapore för min doktorand tjänst. Maken och katterna i Sverige.

Veckopendling vore en lyx, jag har tur om jag har råd att åka hem var 6:e månad :D

Det går om man bestämmer sig för det, ignorerar alla som bestämt ska tala om för en att det kommer vara skitjobbigt (näää :eek:, som att man inte visste det men det betyder ju inte att man diskuterar det med varenda kotte) och funderar ut vad som funkar för en som par (Skype fungerar bara för oss när vi mår bra båda två, vi har mest kontakt via whatsapp eller email). Som @PiperGarden sa, man behöver vara optimistisk.

Det är skitjobbigt och flytta in i korridorsrum och dela kök, dusch och toa med 14 andra när man är van med eget hus. Men jag spenderar ju mest tid på kontoret så egentligen behöver jag väl mest en madrass :o.
 
Jag har flyttat ganska långa sträckor för jobb vid tre tillfällen.
Jag ser inget problem i det - mer än att i ditt fall finns det en sambo som också ska trivas.
I mitt fall har jag hela tiden levt själv och tar mina egna beslut, och jag är också den enda som "drabbas" av konsekvenserna av mina val.
 
Jodå, jag har fått flytta på mig ett par gånger. Jag tyckte att det var segt att veckopendla när jag gjorde det. Men några år fungerar det ju.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag står inför den spännande och inte så lite skrämmande utmaningen att hitta ett nytt jobb, då jag blir arbetslös inom några månader...
Svar
13
· Visningar
1 467
Senast: nowayout
·
Skola & Jobb Jag behöver hjälp att tänka, står vid ett vägskäl och vet inte var jag ska ta vägen. Jag sökte för en tid sedan två tjänster, både är...
Svar
2
· Visningar
740
Senast: Monkie
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid trott att livet aldrig står stilla, att det alltid rör på sig varesig man vill det eller ej. Men nu verkar mitt liv ha...
Svar
13
· Visningar
2 342
Senast: miumiu
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 752
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp