Robin Z är död

Sv: Robin Z är död

Härligt att han fick leva så länge! Och ansvarsfullt att ta bort honom när han blivit för dålig!

Jag kommer ihåg när han importerades till Sverige, har för mig att jag läste någonstans att han kostade 2 miljoner D-mark som tvååring. Han har verkligen gjort nytta i vår svenska avel och vilken tur vi haft som fått ha honom här så länge! Jag kommer också ihåg turbulensen när han fick elit trots att han då bara hunnit få svårklassavkomma i körning. De som stod för beslutet talade om alla goda avkommor han hade som var på väg upp i klasserna och han han redan då visat ypperlig förvärvning, och det var ju verkligen rätt!
 
Sv: Robin Z är död

Jag var in på flyinges hemsida igår för att kolla på hingstarna. Samma dag som dom tog bort honom. Känns hemskt =/. Men tycker det är underbart att dom gör en staty för att hedra Robin Z. =)
Kommer att sakna honom. Hoppas dom har kvar filmen på sidan man kan kolla på iaf =)
Tror att några av hans avkommor fortsätter att förvärva hans gener =) De är ju några som säkert har och kommer få Elit som avelsvärdering av hans avkommor.
 
Sv: Robin Z är död

Hoppas inte min pålle också hört om detta, då lär hon vara jättedeppig ett bra tag framöver, han är nämnligen farfar till henne. Glad att jag hann få någonting efter honom innan han försvann, för gudarnas vad fin han är :love:
 
Sv: Robin Z är död

Härligt att han fick leva så länge! Och ansvarsfullt att ta bort honom när han blivit för dålig!

ja, verkligen härligt att han fick ett så bra och långt liv, det var en fin kommentar, Görel,
 
Sv: Robin Z är död

Jättetråkigt att Flippan och Myntas pappa är borta. Men man kan ju inte finnas för evigt.
Ingen är odödlig.
 
Sv: Robin Z är död

Tråkigt att höra. Men han fick ju ett långt liv och det känns skönt att han fick avsluta sina dagar innan han blev "för dålig". Tur att det finns så många fina avkommor efter honom som kan föra hans linje vidare :)
 
Sv: Robin Z är död

Fy vad tråkigt... Men han har i alla fall lyckats här i livet, så han är nog ändå nöjd med att få avsluta sina dagar efter så mycket framgång. :bow:

R.I.P
 
Sv: Robin Z är död

Ja, Robin är och har alltid varit min favorithingst av dem alla!
Minns när jag för första gången träffade honom, och fick ge honom en sockerbit!

Hoppas att de uppför ett monument eller någon staty till hans minne på Flyinge.
 
Sv: Robin Z är död

Så tråkigt. Jag hade gärna sett att han levde några år till!

Men han har ju betytt mycket för svenskavel och vi har många fina avkommor till honom. Så hans blod lever vidare
 
Sv: Robin Z är död

Nej men vad konstigt det kändes nu..:crazy: "trodde han skulle leva förevigt:("

Blev så imponerad när jag såg filmen när han och Peter hoppar barbacka och Peter lyfter på hatten i hoppet!

Men den hästen kommer inte glömmas i första taget:bow:!!

Vart kan man se den filmen?
 
Sv: Robin Z är död

mycket fin film, tråkigt att han är död. en hingst som har betytt mkt för hopp sporten!!jag personligen hoppas att flyinge har lärt sig att se till att ha kvar hingstens blod- gener- kvar. så att det inte blev som med bland annat Gaspari som man bland annat kan se finnas starkt kvar än idag bland tyska-och amerikanska hästar.
 
Sv: Robin Z är död

Godnatt fina, fantastiska Robin!
Hela avelsvärlden sörjer din bortgång.
Sov gott, kungen!
 
Sv: Robin Z är död

Robin Z har ju en hingst godkänd för avel, Ronaldinho H, som Flyinge äger också:D.

(Var vad det med Gaspari?)
 
Sv: Robin Z är död

Frågan är ju om Ronaldinho någonsin kommer upp till Robins nivå? ;)
Finns det om möjligt någon som kan ta hans plats? Nääe, tror inte det. :)
Hoppas det kommer in fler hingstar med Robins blod i aveln 2009! :)
 
Sv: Robin Z är död

(Var vad det med Gaspari?)
Utländska intressenter har dammsugit vårt land på Gaspariavkommor, så vi har knappt något kvar av blodet själva i landet. Hingstlinjerna är utdöda, de sista ur dessa linjer som godkänts har exporterats.

något förenklat...

(själv gråter jag blod över att min egen stolinje med Gaspariblod också har gått i graven :cry: )
 
Sv: Robin Z är död

Gaspari ligger i fjärde led på Briar men han är tyvärr en av de få hingstar vi har kvar i Sverige med en skvätt Gaspariblod i ådrorna:cry:.
Han finns i tredje led på nygodkände Scharmeur:) också även långt bak i Warsteiner och Walliant plus några till som jag inte minns just nu.
 
Sv: Robin Z är död

Ledsamt....gick hsk på Flyinge när han var unghäst och det var alltid roligt att se honom!

("alla" som fanns där då är snart borta...snacka om att man känner sig gammal...)
 

Liknande trådar

Avel Funderar lite på ovan nämnda hingstar, och stammen i stort. Har en medryttarhäst som är E: Acacio (Acagion) och UE: Robin Z. Han är...
Svar
5
· Visningar
1 617
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) I december 2008 fick avelsmatadoren Robin Z 723 sluta sina dagar på Flyinge, 25 år gammal. Man beslutade att uppföra en...
Svar
7
· Visningar
1 789
Senast: Monzun
·
  • Artikel
Hästnyheter (SvRF) Flyinge meddelade idag att Robin Z 723 av hälsoskäl fått sluta sina dagar på Flyinge. Robin Z är den hingst som kanske har...
Svar
0
· Visningar
663
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp