Sv: Robin Z ´s avkommor - psyke
Får väl ta på mig att svara, har ju gjort det förr om Robin.
Förra året avrådde Flyinge BESTÄMT från att skicka semin upp i landet. Vi hade tänk honom till vårt fullblod och var i princip endast intresserade av honom för det stoet och stod därför på oss ganska hårt och sa att vi var villiga att ta risken. Dessutom är stoet lätt att få dräktigt och har flera unga avkommor och den station vi använder har mycket god dräktighet och är bland de större i Norrland.
Men det var enligt dem meningslöst, man pratade t o m med vår veterinär och förklarade.
Han hade förra året mycket dålig dräktighet på skick (vi ville ha i juni/juli). Jag tvivlar på att han blivit bättre om man säger så. Ingen uppfattning om det finns fryst som kanske är bättre men det är ju lite en annan sak.
Sorry, kolla själv om du är intreserad, jag kan ju bara tala för oss.
För övrigt måste jag nog delvis hålla med om påståendet att R-Z har ett antal avkommor som inte direkt är kända för sitt fina psyke. Tillsammans med hett blod ger han avkommor med fart på så att säga. Har en granne med Robin Z - Hertigen och den... är skarp. 1.50 hopp men fel dag går den inte att lasta tex. Robin Z - Ceylon med finfina gångarter och bra scope men med ett huvud som ser spöken i vart annat hinder. Kan göra den här listan längre. (Och nu undanber jag mig kommentarer om dessa hästars möderne som jag vet är "instabilt", poängen är att han tar fram sånt, inte lugnar ner som andra hingstar. Det är åtminstone min bild.)
Det finns även en hel del trevliga snälla djur, R-Z - Alpen Fürst här i närheten också och den är snäll som ett lamm (har dock sämsta traven jag tror jag sett på ett halvblod).
Men jag vill inte klaga på honom, var själv sugen att lägga honom på fullblod! Han är den främsta (bevisade) hoppförärvaren vi har för tillfället.