Robin Z ´s avkommor - psyke

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare goldengalactica
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 3 785
G

goldengalactica

Här uppe i norr har Robin Z dåligt rykte. Alla snackar om att hans avkommor är dumma i huvudet och oridbara?!! Hur kan det komma sig? Ligger det nåt i det överhuvudtaget eller beror det på att fel personer haft hand om hans avkommor här i norra sverige? För söderut har jag bara hört positivit! Så jag som vill betäcka med honom i år kommer att få lusen läst av alla "kännare"...känns lite trist.

Sv: Robin Z ´s avkommor - psyke

Jag kan bara svara för mitt eget sto. Som är den enda avkomma till Robin Z som jag KÄNNER.
Och hon är världens snällaste. I hantering, ridning och i olika situationer! Har haft många nervhästar förr och denna gången ville jag ha en med hovarna på jorden.
Hon är pigg och vaken, ej tittig, ej nervig, ej dum. Alla kan rida henne och alla kan hantera henne. Det tycker jag är ett bra psyke!

Jag är medryttare på en häst efter Robin Z född -89.
Han är trygg, stabil, inte rädd för mycket, dock är han envis.
Han är snäll mot både människor och andra djur.

de hästar ja träffat på har varit trevliga lugna. och även bra tävlingshädstar

Har träffat på en hel del Robin Z hästar här i skåne, både på tävling och privat. Tycker att de flesta har varit trevliga hästar som har uppfört sig bra!

dom jag sett har varit just dom där "knäppa".
stegrar, samt haft bla ryggproblem. (även avlivning pga detta)
själv har jag inte haft så mkt egen kontakt med robin z avkommor. har ridit en vid ett tillfälle och den togs bort senare.

Bor i norr och vill inte hålla med om att jag hört att de har dåligt psyke! Däremot så är det ju oftast väldigt bra tävlingshästar, och tävlingshästar kan vara lite skarpare i psyket än "hobby" hästar. De robin-hästar jag träffat har hopppat JÄTTE bra och varit väldigt lugna, snälla ovh tuffa.

Jag har träffat flera avkommor till honom, och de har alla varit trevliga, okomplicerade och hanterbara hästar.

Nu har ju inte det här med hans psyke att göra, men jag frågar i denna Robin Z-tråd eftersom den är hetast:

hur är det med hans dräktighet? Jag ville betäcka med honom i fjol men blev avrådd på seminstationen pga. så dålig kvalitet på sperman. Har börjat diskutera hingst för i år redan nu med min station, och denne fortsätter säga att det "inte är någon mening" med Robin Z, och att han inte finns på transportsperma längre. Stämmer det?

Har hört samma rykten men vet inte om det ligger någon sanning i det.

Vet inte hur det är med transportsperma, men vet att han hade dålig sperma redan för 10 år sedan när jag gick på Flyinge.

Hans avkommors temperament är inte sämre än många andras! Men det är klart, när en hingst varit så länge i avel, så har han fått många avkommor, och alla blir givetvis inte "kanon"...mmen det är han ju inte ensam om...:angel:

Jag blev också avrådd från att ta Robin förra året pga mkt dålig fart på simmarna. För övrigt har jag ett mkt trevligt Robin Z sto som verkligen har super temperament, ungarna brukar rida två på henne och hon ställer upp på allt. Hennes ridbarhet kan jag inte säga så mkt om då hon skadades som tre-åring och endast är promenadriden, men hennes avkommor har en fantastisk ridbarhet.

Får väl ta på mig att svara, har ju gjort det förr om Robin.

Förra året avrådde Flyinge BESTÄMT från att skicka semin upp i landet. Vi hade tänk honom till vårt fullblod och var i princip endast intresserade av honom för det stoet och stod därför på oss ganska hårt och sa att vi var villiga att ta risken. Dessutom är stoet lätt att få dräktigt och har flera unga avkommor och den station vi använder har mycket god dräktighet och är bland de större i Norrland.
Men det var enligt dem meningslöst, man pratade t o m med vår veterinär och förklarade.

Han hade förra året mycket dålig dräktighet på skick (vi ville ha i juni/juli). Jag tvivlar på att han blivit bättre om man säger så. Ingen uppfattning om det finns fryst som kanske är bättre men det är ju lite en annan sak.

Sorry, kolla själv om du är intreserad, jag kan ju bara tala för oss.

För övrigt måste jag nog delvis hålla med om påståendet att R-Z har ett antal avkommor som inte direkt är kända för sitt fina psyke. Tillsammans med hett blod ger han avkommor med fart på så att säga. Har en granne med Robin Z - Hertigen och den... är skarp. 1.50 hopp men fel dag går den inte att lasta tex. Robin Z - Ceylon med finfina gångarter och bra scope men med ett huvud som ser spöken i vart annat hinder. Kan göra den här listan längre. (Och nu undanber jag mig kommentarer om dessa hästars möderne som jag vet är "instabilt", poängen är att han tar fram sånt, inte lugnar ner som andra hingstar. Det är åtminstone min bild.)

Det finns även en hel del trevliga snälla djur, R-Z - Alpen Fürst här i närheten också och den är snäll som ett lamm (har dock sämsta traven jag tror jag sett på ett halvblod).

Men jag vill inte klaga på honom, var själv sugen att lägga honom på fullblod! Han är den främsta (bevisade) hoppförärvaren vi har för tillfället.

min kompis har en Robin Z-Jasper kille på sju år. han är den stabilaste i stallet! vi brukar säga att han kommer att ta över efter "Utter":D Dessutom hoppar han väldans fint med...

Tack för era svar. Då är det som jag tänkte. Fel folk, dåliga ston, och lite avel och miljö med gener som kan blandas. Men vad tar jag istället för Robin Z om jag vill ha bästa hopphingsten på Flyinge då?

Om det passar ditt sto; Cardento.
Bästa hopphingsten i Sverige enligt BLUP och 3 års statistik

Håller med gragge om Cardento och lägger till For Feeling. Båda gör väl sin sista säsong dessutom om jag inte har fel.

Liknande trådar

F
Islandshäst Det är trögt på islandshästmarknaden i Sverige just nu det tror jag många har känt. Delvis beror det på finanskris och osäkerhet inför... 3 4 5
Svar
98
· Visningar
13 369
Senast: tina_sj
·
L
Avel Har ett prestationsto som nyss är inköpt för att producera den ultimata hopphästen .:bump: Den tänkta avkomman ska om inte...
Svar
1
· Visningar
1 293
Senast: Laahra
·
P
Avel Jag läste en liten insändare om Robin Z. Jag håller helt med henne som skrev. Vem ska nu föra Robin´s blo9d vidare? RobinZ har avkommor... 2
Svar
24
· Visningar
2 360
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka