Rockard för körning

norrland65

Trådstartare
Hej

Det här frågan har säkert kommit tusentals gånger, men jag har sökt och googlat men inte hittat svaret. ;)

Vi har tänkt införskaffa en lite billigare rockard för att testa körning med våra stora hästar. Vi tycker att det verkar kul, men vill inte köpa alltför dyrt om det skulle visa sig att vi inte vill satsa på det. "Tänder" vi kommer vi att köpa en dyrare vagn sen för tävling.

Har kollat begagnatmarknaden ett tag, men hittar inget för oss.

Gick in på Mi***s F*rhj*****ars hemsida. Där fanns en rockard för 5900, med skaklar som kan bytas och passa både häst och ponny. Vagnen skulle vara ny modell, kraftigare hjul för hårdare körning än tidigare modellen. Svängeln lägre.

Har även kollat Nådh*mm**s stuteris hemsida. De säljer också en rockard för storhäst, för priset runt 4000 kr, 5500 med kraftigare däck.

Vi vill testa dressyrkörning, ev precision, på träningsnivå, samt köra efter vägen här.

Vad tror ni om dessa vagnar som första vagnar?

Norrland
 
Sv: Rockard för körning

Visserligen sa du att du kollat begagnatmarknaden... Men jag skulle leta vidare på Blocket mm efter något begagnat på bilaxel. Det är lätt att sätta dit svängel, forma om skaklarna och annat som kan behövas om man bara har tillgång till svets. De nybyggda i den prisklassen du nämner behöver nog också byggas om en del... då är det bättre att köpa en billig men rejäl "stomme" begagnat tycker jag.

Kolla att spårvidden är nog bred (120 cm i lokal klass, 125 cm övriga klasser) och att det ska vara tillräckligt brett mellan skaklarna där bak, så att hästen kan gå på böjt spår utan bekymmer. Resten fixar man till själv :laugh:
 
Sv: Rockard för körning

Är i samma sits, letar också efter rockard till stor häst.
Vagnen på jensa.nu såg ju fin ut, men är inte däcken lite klena? Eller är det bara jag som är van vid bildäck kanske..
Den på Nådhammars stuteri tyckte jag annars var snygg. Vad är det för fel på en sån? Är det spårvidden som bara ligger på 109cm, är den lätt att välta då?
 
Senast ändrad:
Sv: Rockard för körning

Ella82 har de hjulen och hon tävlar med sin vagn utan problem.

Nådhammar och Mickes Fyrhjulingar säljer i stort sett samma vagn - en kinarockard vars skaklar man kan böja för hand. Jag vet, jag har gjort det :D
 
Sv: Rockard för körning

Okej, då vet jag varför de anses vara dåliga :eek:
Men om man som jag mest ska köra runt på grusvägar, är däcken verkligen inte lite i klenaste laget då?
 
Sv: Rockard för körning

Vilken rockard kollar ni på? Kolla förstasidan. Vanliga speedcartdäck. Och klarar de travare när de tränas så klarar de skolkörningsträning också :)
Det finns flera trådar där Jensa diskuteras, seek and you'll shall find! :D
 
Sv: Rockard för körning

hej, jag har köpt en rockard med bildäck och kan genom erfarenheter säga att tunnare däck inte är någonting att rekomenderas då jag själv har satt på odubbade vinterdäck då jag hade vanliga sommardäck och då kan jag bara säga att det gick alldeles för fort och med vinterdäcken får jag en lagom fart där jag känner att jag har kontroll :)
 
Sv: Rockard för körning

Vanliga speedcartdäck. Och klarar de travare när de tränas så klarar de skolkörningsträning också :)

Travare körs ju mest "rakt fram" så att de klarar det behöver inte betyda så mycket. Dressyrkörning och utflykter längs bra vägar klarar nog de allra flesta hjul, men åtminstone jag vill ha vagnar som håller för snäva svängar i högt tempo, knöligare terräng mm.

Men det är ju bra om många är nöjda med de vagnarna :)
 

Liknande trådar

Körning Har jobbat med trav i en massa år förr men blivit mer och mer intresserad av körning. Körde in min islänning förra året men känner när...
Svar
1
· Visningar
1 721
Senast: agtatoon
·
Körning Min halvblodsunghäst är inkörd och har skött sig som en riktig pärla - så han verkar tycka det är kul. Men vi har aldrig kört med vagn...
Svar
9
· Visningar
4 495
Senast: moiran
·
Körning Lite körfeg 'kärring' är på jakt efter en rockard (tror jag) med 'utsikt' och lätta att kliva i och ur.. Frågan är vilken ska jag...
Svar
12
· Visningar
2 615
Senast: agtatoon
·
Körning Jag och pappa byggde nyligen klart en rockard som vi köpte begagnad (aldrig använd, inte färdigbyggd). Den är väldigt klumpig, och det...
Svar
6
· Visningar
1 346

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp