Vad är en vettig och prisvärd vagn för oss?

moiran

Trådstartare
Min halvblodsunghäst är inkörd och har skött sig som en riktig pärla - så han verkar tycka det är kul. Men vi har aldrig kört med vagn, bara släpor, traktordäck och skogskälke. Jag själv är körningsnovis och i huvudsak fälttävlansryttare precis som unghästen idag är i huvudsak ridhäst. Men vi är båda rätt nyfikna på det här med körning... :angel:

Hästen är av rätt smäcker modell och bara 156 cm hög. Jag är 165 hög och normalviktig om det spelar någon roll.

Jag tänker till att börja med mest köra på skogsvägar, åkrar och liknande, och förmodligen gå en och annan kurs. Jag behöver således en någorlunda terrängvänlig vagn med bra fjädring.

Efter som vi båda är nybörare tänker jag mig att en tvåhjulig vagn är att föredra eftersom jag förstått att en sådan är lite lättare att hantera ifall vi råkar rygga okontrollerat eller så.

Jag har tittat en del på hemmabygda rockarder på saabaxlar och liknande, men den person i min närhet som har en hel del körerfarenhet (men inte är uppdaterad på moderna vagnar) är inte helt förtjust i det alternativet och rekommenderar att jag köper en vagn där jag kommer upp lite över hästen, dessutom vill jag ju gärna hålla det öppet för att tävla lite framöver. Annars kommer man ju över rockarderna rätt billigt...

Jag har även tittat på att köpa en ordentlig gig med svängel, inställningsmöjligheter, gärna lampor för kvällsbruk och skaklar som kommer lite högre upp i bak för att minska risken att hästen råkar trampa över - vi är ju som sagt ovana båda två. Och som duger för tävling ifall vi fastnar för det här med körning. :angel: Dessutom är den ju betydligt snyggare, även om det faktiskt inte har så stor betydelse i nuläget.

Dilemmat är ju att jag inte vet hur kul vi tycker det är med körning. Att lägga 20+ kkr för något vi kanske inte ens kommer använda så mycket tar ju emot, men jag vill ju samtidigt att körupplevelsen ska bli så bra som möjligt för både mig och hästen för att göra sannolikheten att vi ska gilla det så stor som möjligt... ;)

Jag funderar på om det kanske är så att "kapitalförstöringen" är lika stor för båda alternativen? Köper jag en enkel rockard får jag kanske lägga 2-3 tusen på inköpet, samtidigt som de verkar svårsålda så att jag förmodligen får leva med att de där pengarna är förverkade. Köper jag en fabriksny gig som sen visar sig användas mycket sparsamt (och står inomhus och sköts noggrannt) tror ni andrahandsvärdet sjunker mycket mer än 2-3 tusen? Det verkar ju finnas ont om dem på begagnatmarknaden?

Om jag nu bestämmer mig för att köpa en gigg, vad är bra alternativ? Jag har plöjt ett antal buke-trådar, jag har kikat på DriveOuts vagnar, Tidaholmsvagnar, Westerdal, TH-giggen, Equus, Kutzmann, Jensa, Stall Fredskog samt en massa holländska och tyska sidor, men blir inte riktigt klok på vad som är ett vettigt och prisvärt val för oss. Det skiljer ju en hel del i pris mellan olika modeller... :confused:

Finns det någon som orkar ge lite handfast hjälp även om det säkert känns som ett uttjatat ämne för er som kan? Jag skulle verkligen uppskatta det!
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är en vettig och prisvärd vagn för oss?

Börja med att bestämma dig. ;)
En gigg är ingen lämplig terränvagn. Mitt råd är att köpa en rockard, kör omring i den och känn av hur du och hästen gillar körning. Som du skriver är dom överkomliga i pris, varför man gott kan ha kvar en sådan som extravagn om man köper en "finare". Behovet av rockards finns f ö kvar så länge man kör in hästar.

Fastnar du för körning och vill tävla, kan du i lugn och ro leta på begagnatmarknaden. Vill du snarare köra i största allmänhet, rekommenderar jag en tvåaxlad vagn.

Det här med att "komma upp över hästen" är överreklamerat (nu kommer väl protester :laugh: ). Själv kör jag allehanda vagnar och tänker faktiskt inte på hur högt jag sitter, oavsett det gäller gamla "finvagnar" eller simpel låg rockard. Man håller koll framåt bredvid hästen och läser väg och trafik, inga problem.

LIA
 
Sv: Vad är en vettig och prisvärd vagn för oss?

Jag tycker att du definitivt skall ha en vagn/rockard som du ser över hästen. Att sitta att kika längs med hästen ger varken en trevlig körupplevelse eller är bra ur säkerhetssynpunkt. Skall du kunna köra lite dressyrarbete så är det stört omöjligt om man inte ser hela hästen.

Vi använder enaxlade vagnar mycket sällan eftersom körupplevelsen (för häst och kusk) blir så mycket trevligare med en fjädrar 2 axlad vagn. En enaxlad vagn är svårare att få riktigt avvägd så att den varken blir för tung i framändan eller att den väger bakåt och det är ju också anledningen till att man tillverkar giggar så att man kan flytta kuskbocken för att få bättre avvägning.

Med tanke på att du har tankar om att tävla i körning så skulle jag vilja rekomendera dig till att skaffa en vagn där du har hjulsbredd på minst 125 cm vilken är den tillåtna minsta vagnsbredd samt där du kommer upp över hästen och att du kan få med en groom. (medhjälpare är ju även bra att ha med vid inkörningen)

Lycka till!
 
Sv: Vad är en vettig och prisvärd vagn för oss?

Jag hade köpt en Troed Hansson (TH brukar de kallas) träningsvagn. Dem ser man på begagnat sidorna ibland. En mycket bra vagn. Lycka till med körningen!
 
Sv: Vad är en vettig och prisvärd vagn för oss?

Tackar för inputen! Flera vettiga åsikter och tankar även om de ibland går lite stick i stäv med varandra. Jag ska fortsätta klura lite fram och tillbaka på allt detta och bevaka begagnatsidorna under tiden ifall det skulle dyka upp något som till slut får mig att bestämma mig på stället! ;)
 
Sv: Vad är en vettig och prisvärd vagn för oss?

rockard4_15587524.jpg


Kunde inte en sådan här vara något? Tror den kostar typ 6500-7000 för stor
häst.

Men vad gäller tekniska fakta finns det andra här som är bättre bemedlade
att svara! :D
 
Sv: Vad är en vettig och prisvärd vagn för oss?

Som någon tidigare nämde, leta reda på en Troed H träningsrockard/vagn.
Jag har en själv som funkar både till träning och tävling. Inget man kammar hem stilpoäng på, men med en ung/orutinerad häst är det perfekt att börja med. Dessa är "tyvärr" eftertrakade på marknaden så dom hamnar inte så ofta på annons vad jag sett. Men håll ögonen öppna!

_LnnmjlzyzEGGpO8GoT2.jpg

(denna vagn är lyxvarianten med färg, annars är dom flesta galvade vad jag sett)

En gigg skulle jag inte rekomendera för er. Den är mest gjord för att köra rakt fram på jämt underlag med. Inget kul att ge sig ut på åkrar eller liknade.

En maratonvagn/tvåaxlad vagn kan vara nästa steg när du bestämt om du vill fortsätta med körningen. Högre komfort för kusk än med en enaxlad och "snällare" för hästen att dra då den inte har någon tyngd i skacklarna som skall balanseras upp.

Hoppas du fastnar och vill fortsätta inom körningen! :laugh:
 
Sv: Vad är en vettig och prisvärd vagn för oss?

Jag svarade på inlägget gällande en annan vagn, se längre upp i tråden :)
 
Sv: Vad är en vettig och prisvärd vagn för oss?

Ännu fler intressanta och mycket läsvärda inlägg, jag bugar och bockar! :bow:

MaddeLen skrev:
En gigg skulle jag inte rekomendera för er. Den är mest gjord för att köra rakt fram på jämt underlag med. Inget kul att ge sig ut på åkrar eller liknade.

Även om man köper en fjädrad gigg där man kan byta hjulen mot vanliga luftpumpade gummihjul? Är det själva konstruktionen som är för klen?

MaddeLen skrev:

Har inte den vagnen ganska små hjul? Hur funkar det att köra ute på åkrar och andra ställen där det inte är helt jämnt? Tar fjädringen upp skakandet?


marie326 skrev:
Mina hästar är D-Ponnyer och alltså inte så mycket mindre än din häst, det gäller att ha hästen trygg med vagnen innan "du hänger på den"!! Skapa förtroende mellan dig och hästen, ta hjälp av folk som kan sin sak annars kan det lätt gå illa... Jag har aldrig bråttom när jag kör in mina hästar för jag skall ha dom länge och de skall funka i alla olika miljöer!! MEN jag kan varmt rekommendera körningen som sport den är fantastisk!!!

Tänkvärda råd till nybörjaren! Jag kommer definitivt ta hjälp - jag har ju aldrig ens kört med häst och vagn tidigare - så jag och hästen är precis lika gröna. Jag har ju turen att min unghäst är mycket ambitiös och helkalas i temperamentet, så jag har god tillförsikt om att vi ändå kommer klara det här tillsammans - med lite hjälp från folk som kan förstås. Och vi har inte det allra minsta bråttom. Det här är ju något vi till en början kommer syssla med vid sidan av ridningen, så vi tar det lite allt eftersom det känns bra!

agtatoon skrev:
Tomas Ericsson (fyrspannskusken) säljer en väldigt trevlig en axlad träningsvagn som är lätt att ändra balansen på och den är stadig och plats för kusk och medhjälpare.
Ring honom!

Detta skall jag kolla upp, tack för tips!!
 

Liknande trådar

Körning Jag lovar - jag har använt sökfunktionen och jag har lärt mig åtskilligt om både bakselar och vagnar! Men har ändå några funderingar...
Svar
5
· Visningar
1 202
Senast: moiran
·
N
Körning Jag kanske ska börja med att säga att jag är vuxen-nybörjare när det gäller både hästar och körning, men körning verkar så himla kul att...
Svar
1
· Visningar
947
Senast: schelin_j
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp