Youmeoh

Trådstartare
Sambon kom hem med ett stort gäng rödbetor som han fyndat (han som bara skulle köpa ett par liter mjölk!!! :meh:) Rödbetor är förvisso gott, men det känns som att vi aldrig kommer hinna äta upp alla de här innan de är för mjuka och sunkiga. Fantasin tryter som aldrig förr, vad laga av typ en miljard rödbetor? Borstj för hela slanten?? :nailbiting: När det vankas rödbetor är det nästan alltid tillsammans med andra rotsaker i ugnen, alt. tillsammans med lite honung och fetaost/chévrè. Skulle vilja kunna göra bra och goda rödbetsbiffar, men misslyckas alltid.

Så, någon som sitter på ett riktigt bra rödbetsrecept? Helst vegetariskt, men för inspirationen och mångfaldens skull är även köttigare recept välkomna (för jag kan väl inte vara helt ensam om att inneha ett helt lager med rödbetor som behöver göras något med)

Rödbetor håller hur länge som helst i kylskåp. Ta av blasten bara. :)

Ugnsbakade rödbetor tillsammans med potatis och andra rotfrukter är gott. :d
Chevresallad med rödbetor, balsamico och färska fikon är mums. :d Fast det kanske inte funkar eftersom du äter vegetariskt?
Rivna eller tunt skurna i sallad.
Sen, den gamla klassikern; inlagda rödbetor. :d
Rödbetssoppa (borjst- stavning?) kan man också göra. Det är dock ingen personlig favorit.

Rödbetspuckar från Icas Buffé-tidning!
Har man en matberedare med rivskiva går det plättlätt!
Riv ner en extra vitlöksklyfta i dem och gör en sås av Creme Fraiche som du värmer och blandar ner riven pepparrot (och lite salt) i efter tycke och smak.
Just kombinationen rödbetor och pepparrot var en höjdare!

Sambon kom hem med ett stort gäng rödbetor som han fyndat (han som bara skulle köpa ett par liter mjölk!!! :meh:) Rödbetor är förvisso gott, men det känns som att vi aldrig kommer hinna äta upp alla de här innan de är för mjuka och sunkiga. Fantasin tryter som aldrig förr, vad laga av typ en miljard rödbetor? Borstj för hela slanten?? :nailbiting: När det vankas rödbetor är det nästan alltid tillsammans med andra rotsaker i ugnen, alt. tillsammans med lite honung och fetaost/chévrè. Skulle vilja kunna göra bra och goda rödbetsbiffar, men misslyckas alltid.

Så, någon som sitter på ett riktigt bra rödbetsrecept? Helst vegetariskt, men för inspirationen och mångfaldens skull är även köttigare recept välkomna (för jag kan väl inte vara helt ensam om att inneha ett helt lager med rödbetor som behöver göras något med)

Jag äter inte så mycket rödbetor så jag har inget bra recept att komma med (äter dem oftast ugnsbakade eller kokta) men varför inte förvälla några och frysa in? Jag brukar dela dem i klyftor och lägga dem i en Ziploc-påse, då blir det jätteenkelt att ta fram vid behov.

osäker på om jag minns proportionerna rätt men: riv ca 500 g råa rödbetor tillsammans med en potatis, rör ihop, salta, peppra, kanske nån annan krydda om du är sugen på det. Stek som biffar.

Annars kan man göra paj enligt nästan samma princip som i ugn med getost och honung. Det är gott. Leta recept på din favoritsökmotor :)

Jag odlar vita, röda, gula och polka. De sötaste och godaste är polka. men vita är så användbara i allt eftersom det inte färgar alls men smakar rödbeta. Jättegott i alla soppor och gratänger t.ex. I år är just betorna en av de få grönsaker som - jämte mangolden - varit riktigt frodiga.

Orkar jag så brukar jag förvälla och frysa in i halvor. Det går utmärkt.

Jag har inget recept, men mamma har gjort syrade rödbetor vilket var riktigt gott! Håller en evighet i kylskåp gör det också.

Drar till med en gissning att ni handlar på Ica Maxi :idea:
Jag gillar ungsstekta rödbetor. Kan slänga med lite andra rotsaker också. Gärna strö over lite rosmarin också.
Används istället för klyftpotatis :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka