Roddmaskin, crosstrainer el motionscykel?

mars

Trådstartare
Om man bara vill ha EN av dessa hemma och man vill ha skonsamt för höfter men maximal träning för kondition. Vilken skall man välja då? För och nackdelar önskas.
 
Spontant tänker jag att det skulle vara crosstrainer? Att den naturliga gångrörelsen borde vara den bästa.

Beror på vad du menar med skonsam för höfter? Om det är någon specifik belastning som ska undvikas, hänsyn till viss skada etc. kan det nog bero på vad orsaken bakom är.
 
Jag tänker crosstrainer, tar både på över och underkroppen?
Sen så föredrar jag ju crosstrainer för jag tycker roddmaskin är fruktansvärt jobbigt, säkert för att jag inte kört den så mycket 😅.
Beror ju på hur mycket höfterna behöver skonas, i en roddmaskin kan man ju välja att bara köra överkropp och vara mer still med underkroppen om man har stora besvär.
 
I mitt fall hade jag valt motionscykel
detta då jag har värk i ländryggen som inte alltid gillar roddmaskiner och crosstrainers
 
Jag skulle välja crosstrainer. Man använder hela kroppen på ett skonsamt sätt. Fick själv sluta med roddmaskin när bäcken och knän protesterade och motionscykel när ett knä sa ifrån.
 
Crosstrainer funkar inte för mina höfter.
Blir för brett mellan benen och jag får ont på utsidan av höfterna
 
Det beror på vad för slags höftproblem du har. Jag har kroniska problem med fa utsidan av ena höften med bla trocanterit som aldrig går över trots kortisonsprutor, sjukgymnastik och manipulation. För mig funkar det inte alls att cykla, det tar alldeles för mycket på utsidan av höften för mig. Men det beror som sagt på vilken sorts problem du har och hur höft/bäcken är konstruerat. Jag har väldigt brett bäcken och långt mellan höftlederna, så mina problem skiljer sig nog från de som har tätare mellan höftlederna och andra vinklar. För mig funkar crosstrainer bra, säkert också rodd men det är ju så dödens tråkigt!
 
Jag skulle ha tänkt på vad för annan motion/typ av rörelse jag redan har en del av i min vardag och vad jag behöver införa för att få mer allsidighet. Om man t.ex. cyklar regelbundet ute redan kanske inte motionscykel hemma är prio ett.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Någon som har crosstrainer eller motionscykel hemma? Vad ska man köpa som är tillräckligt bra och ej gnisslar eller känns som den ska...
Svar
7
· Visningar
736
Senast: Mirtai
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 429
Senast: bobbbo
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 853
Senast: Barbabelle
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 881
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp