röda utslag och tappar päls :S

B

bulldog

Jag har en 7 årig engelsk bulldog som vi har haft preblem med det sista.Gav honom expot fästingsmedel runt den 1:e. Var inne hos vet den 3:e om jag minns rätt för fuktexem. Han fick då kortisontabletter mot klådan och en antibiotika spruta. Jag smörjde honom med fucidermsalva varje dag o pudrade på med babypuder...funkar alltid och är suveränt på fuktexem.

De ville att jag skulle duscha honom med Etiderm schampoo 2-3 gånger i veckan mot fuktexemen. Detta gjorde inte jag utan avvaktade. Tyckte det var onödigt och ville först se om vi kunde få bort fuktexemen själva utan att duscha honom och kanske riskera att det dyker upp fler. Har aldrig använt detta schampoot och vet inte hur han reagerar på detta eftersom han har känslig hud.

Nu är fuktexemen borta och igår kväll gick jag igenom hans päls. tyckte att han var lite gles i pälsen på ryggen, fläckvis. Såg då att han har röda utslag..tänkte då att han kanske har reagerat på expoten...gick igenom nacken och svansroten..nacken såg fin ut men ovenaför svansroten är han väldigt knottriig( upphöjda knottror på ca 2 mm) och röd. Vad kan detta bero på?

För övrigt äter han bra..trilskades med maten för ett tag sen..är lite kräsen så vi ger han nu mat vid fast tid ist för fri tillgång som han hade innan med vov blötfoder i och viacutan för pälsen..aptiten är det ingen fel på nu, jösses han äter och han verkar inte ha ont av utslagen, klåda eller liknande.

Fler som har haft detta problem med sina/sin hund..vad berodde det på? kom gärna med tips. ska ringa vet ev imorgon bitti om tid igen
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp