Bukefalos 28 år!

Rösta efter hjärta eller ideologi?

Men om du i framtiden mår bättre och tjänar massa pengar, kommer du att glömma då hur tufft det var för dig när du behövde hjälp ifrån samhället? Kommer du då rösta så att du får behålla dina pengar och de som behöver får mindre hjälp?
Vad är det för principiell skillnad på en urfattig mamma som röstar på ett parti som lovar att beskatta andra och ge henne mer och en multimiljonär som röstar på det parti som säger att de ska sänka bidrag och därmed minska miljonärens skatteutlägg?
I mina ögon ingen , eftersom båda ser till sina egna fördelar när de röstar.
 
Jag kan bara säga att den typen av egoiströstning är den jag hatar allra mest. :yuck::yuck::yuck::yuck::yuck::yuck::yuck:

Hur kan man begränsa sig till att samhället ska betjäna MIG så bra som möjligt när man röstar?

Edit: det krävs några kräkssymboler till :yuck::yuck::yuck::yuck::yuck::yuck::yuck::arghh::arghh::arghh::wtf:
;) Får man fråga vad du röstar på för parti?
avspeglar det något av den situation du lever i?
 
Så det är positivt att SD sitter i riksdagen för annars hade aldrig Fredrik Reinfeldt hållit tal om hur vi måste öppna våra hjärtan för flyktingar och övriga partier tävlat om att vara mest toleranta?

Jag tror att Reinfeldt hade hållit talet även utan SD i riksdagen. Anledningen är att det händer mycket skit i omvärlden just nu och då måste vi naturligtvis anpassa oss till det och försöka hjälpa till. Oavsett om SD är där eller inte.
 
Jag utgår från hur mitt drömsamhälle ser ut och mina hjärtefrågor. Jag röstar F! med hjärta och hjärna, utifrån vad jag tror att samhället behöver. Att öka medvetenhet kring feminism och jämställdhet behövs för utvecklingen, jag vill ha dem som ett parti att räkna med.
 
Jag kommer antagligen rösta olika i riksdagsvalet, landstingsvalet och i kommunalvalet. I riksdagsvalet har ju partiet en allmän politik men i kommunalvalet driver de olika individerna i partiet sina egna frågor vilket gör att jag inte kan rösta på det parti som har den övergripande i mina ögon bästa politiken i om att det sitter individer där som driver helt andra frågor. Jag har faktiskt inte helt bestämt vilka jag ska rösta på då jag inte tycker att vettiga frågor överhuvudtaget drivs av kommunpolitiken här.
 
Men du är alltså okej med att andra som är i samma sits som du är i nu ska få ha det tufft så du får behålla dina pengar (hypotetiskt resonemang alltså)?? Och du är helt okej med att andra som just nu har det mycket bättre än du röstar på samma egoistiska sätt och på så vis emot att människor i din sits ska få hjälp från samhället?

Svar JA. Är helt okej att alla röstar utifrån sitt eget bästa.
 
Svar JA. Är helt okej att alla röstar utifrån sitt eget bästa.

OK. Konsekvent.

Men har du någon bra anledning till att man inte ska rösta på det samhälle som man tycker är bra? Helt oavsett sin egen livssituation. Hur man vill att samhället ska fungera? Jag håller med om att det fortfarande är så att ens egna upplevelser ger en bias som är svår att komma ifrån, även om man inte medvetet röstar egoistiskt.

Varför vill man ha inte ha det bästa av samhällen snarare än det som fyller den egna plånboken mest?

För mig är det en plågsam, rutten metodik det här med egoistisk min-plånboks-röstning. Får mig att må dåligt, när jag tänker på hur vissa av mina medmänniskor fungerar i tankekolan. Den typen av "ideologi" bygger inga samhällen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag vet att den enda som kan besluta om detta är jag själv, men lite input från oberoende personer kan ju aldrig vara fel, är oerhört...
Svar
16
· Visningar
1 812
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp