Bukefalos 28 år!

ROLIG träning?

_Charlotte_

Trådstartare
Jag vill komma igång med lite träning. Inte för att gå ner i vikt, forma kroppen eller något sådant utan helt enkelt för att försöka hålla kroppen sund och stark. Det ligger mycket hjärt- och kärlsjukdomar i släkten, så jag vill ligga steget före och förhoppningsvis undvika att drabbas i 45-årsåldern som många släktingar har gjort.
Dessutom vill jag få en mer "allmänstark" kropp, som orkar bättre i ridningen.

Men jag vet inte vad jag ska börja med! Gymma tycker jag är jättetråkigt, springa är okej på sommarhalvåret men vintertid gillar jag det inte alls. Löpband är supertrist.
Lagsporter är inget för mig, jag vill göra något individuellt där jag kan lägga mig på min egen nivå. Poledancing har jag vänner som tränar, det verkar roligt och de studios som finns här har många olika kurser både på pole, floor work, stretch, aerial hoop och massor som låter kul. MEN, och det är ett stort "men", det är väldigt dyrt :(

De förslag jag kommit på själv är dans, simning och friskis och svettis, som ju har massor av olika pass. Men allt kostar förstås pengar så jag vill gärna veta innan jag betalar, vad är kul?
Att dansa är roligt, det vet jag, men det är lite mycket "grupp och kritik" för vad jag egentligen vill ha... Om någon här har erfarenhet av friskis och svettis, eller att gå och simma (motionssimma - inte för att börja tävla) så får ni gärna dela med er om varför det är bra eller dåligt :) Eller om ni har nåt annat förslag på något som är kul, relativt billigt och enkelt.
 
Jag vill komma igång med lite träning. Inte för att gå ner i vikt, forma kroppen eller något sådant utan helt enkelt för att försöka hålla kroppen sund och stark. Det ligger mycket hjärt- och kärlsjukdomar i släkten, så jag vill ligga steget före och förhoppningsvis undvika att drabbas i 45-årsåldern som många släktingar har gjort.
Dessutom vill jag få en mer "allmänstark" kropp, som orkar bättre i ridningen.

Men jag vet inte vad jag ska börja med! Gymma tycker jag är jättetråkigt, springa är okej på sommarhalvåret men vintertid gillar jag det inte alls. Löpband är supertrist.
Lagsporter är inget för mig, jag vill göra något individuellt där jag kan lägga mig på min egen nivå. Poledancing har jag vänner som tränar, det verkar roligt och de studios som finns här har många olika kurser både på pole, floor work, stretch, aerial hoop och massor som låter kul. MEN, och det är ett stort "men", det är väldigt dyrt :(

De förslag jag kommit på själv är dans, simning och friskis och svettis, som ju har massor av olika pass. Men allt kostar förstås pengar så jag vill gärna veta innan jag betalar, vad är kul?
Att dansa är roligt, det vet jag, men det är lite mycket "grupp och kritik" för vad jag egentligen vill ha... Om någon här har erfarenhet av friskis och svettis, eller att gå och simma (motionssimma - inte för att börja tävla) så får ni gärna dela med er om varför det är bra eller dåligt :) Eller om ni har nåt annat förslag på något som är kul, relativt billigt och enkelt.
Kolla med gymmet om dom erbjuder en prova-på-vecka så du kan testa deras pass, det brukar finnas på många ställen. Kolla vilka pass dom har och sök på det på youtube för att se om det skulle kunna passa dig.
Simning är rätt skönt, speciellt nu på vintern när man kan sätta sig i bastun efteråt och bara njuta av värmen. Dessutom är simning skonsamt mot kroppen.

En annan kalasrolig träning är tv-spel i stil med Just Dance. En timme försvinner hur fort som helst, och jag brukar få träningsvärk i armarna (!!) dagen efter :D
 
Längdskidor, träning för hela kroppen och framförallt hjärtat. Plus att du får komma ut i naturen :) Krävs dock en bil om du inte bor nära ett skidspår.
 
Jag motionssimmar. Det är förhållandevis billigt (på "min" simhall kostar enstaka bad 45:-, så det är ju lätt att kolla om man gillar simningen eller ej ...) och det är snällt mot kroppen. Jag simmar dagtid och då är det vanligtvis typ tio personer i bassängen - rätt lagom, med andra ord. Dock hade jag avskytt att försöka motionssimma i en packad bassäng. Sämst med min hall för övrigt är att det är 25-metersbassäng så man måste vända hela tiden :p
 
Jag vill komma igång med lite träning. Inte för att gå ner i vikt, forma kroppen eller något sådant utan helt enkelt för att försöka hålla kroppen sund och stark. Det ligger mycket hjärt- och kärlsjukdomar i släkten, så jag vill ligga steget före och förhoppningsvis undvika att drabbas i 45-årsåldern som många släktingar har gjort.
Dessutom vill jag få en mer "allmänstark" kropp, som orkar bättre i ridningen.

Men jag vet inte vad jag ska börja med! Gymma tycker jag är jättetråkigt, springa är okej på sommarhalvåret men vintertid gillar jag det inte alls. Löpband är supertrist.
Lagsporter är inget för mig, jag vill göra något individuellt där jag kan lägga mig på min egen nivå. Poledancing har jag vänner som tränar, det verkar roligt och de studios som finns här har många olika kurser både på pole, floor work, stretch, aerial hoop och massor som låter kul. MEN, och det är ett stort "men", det är väldigt dyrt :(

De förslag jag kommit på själv är dans, simning och friskis och svettis, som ju har massor av olika pass. Men allt kostar förstås pengar så jag vill gärna veta innan jag betalar, vad är kul?
Att dansa är roligt, det vet jag, men det är lite mycket "grupp och kritik" för vad jag egentligen vill ha... Om någon här har erfarenhet av friskis och svettis, eller att gå och simma (motionssimma - inte för att börja tävla) så får ni gärna dela med er om varför det är bra eller dåligt :) Eller om ni har nåt annat förslag på något som är kul, relativt billigt och enkelt.
Jag går på Friskis, i en rätt liten stad. Jag tycker det är kanon! Just nu har jag "bara" ett gruppträningskort och på det kan jag gå på yoga, spinning, indoor walking, gympa, danspass, step, boxning, skivstång och uteträning ( tror jag fått med allt?). Samt olika kombinationspass mellan dessa. Trivs med gruppträningen då det för mig är pushande att ha en ledare som hejar på samtidigt som alla tar i efter egen förmåga! Nu har jag ett 4 månaders kort för 900 kr. På Friskis kan du dessutom testa pass innan du köper ett kort. T.ex. genom att betala per gång eller köpa ett 10 ggr kort.
 
Längdskidor, träning för hela kroppen och framförallt hjärtat. Plus att du får komma ut i naturen :) Krävs dock en bil om du inte bor nära ett skidspår.
Fast skidutrustning är ju inte heller gratis och hon efterfrågade ju nånting som inte var jättefort verkade det som och finns ju inte alltid tillgång till spår beroende på var man bor plus inte året om, långt ifrån :)
 
Jag köpte ett sim-kort på ren impuls i höstas, och jag älskar det! Det är så skönt att gå till simhallen några ggr per vecka (varierar mellan 1-3), motion och avslappning i ett. Plus ångbastu efteråt! :love:

Jag simmar verkligen bara i motionssyfte, jag pressar mig inte. Vill jag simma 10 längder en dag så gör jag det. Vill jag simma 40 så gör jag det. Även om jag inte pressar mig i simningen så har jag fått mycket bättre kondition, blivit starkare och slankare. Och jag känner varje gång att det är roligt att simma, förmodligen just eftersom jag bara simmar det jag vill och inte fäster någon prestationshets vid det, något som jag lätt annars gör.
 
V
Jag vill komma igång med lite träning. Inte för att gå ner i vikt, forma kroppen eller något sådant utan helt enkelt för att försöka hålla kroppen sund och stark. Det ligger mycket hjärt- och kärlsjukdomar i släkten, så jag vill ligga steget före och förhoppningsvis undvika att drabbas i 45-årsåldern som många släktingar har gjort.
Dessutom vill jag få en mer "allmänstark" kropp, som orkar bättre i ridningen.

Men jag vet inte vad jag ska börja med! Gymma tycker jag är jättetråkigt, springa är okej på sommarhalvåret men vintertid gillar jag det inte alls. Löpband är supertrist.
Lagsporter är inget för mig, jag vill göra något individuellt där jag kan lägga mig på min egen nivå. Poledancing har jag vänner som tränar, det verkar roligt och de studios som finns här har många olika kurser både på pole, floor work, stretch, aerial hoop och massor som låter kul. MEN, och det är ett stort "men", det är väldigt dyrt :(

De förslag jag kommit på själv är dans, simning och friskis och svettis, som ju har massor av olika pass. Men allt kostar förstås pengar så jag vill gärna veta innan jag betalar, vad är kul?
Att dansa är roligt, det vet jag, men det är lite mycket "grupp och kritik" för vad jag egentligen vill ha... Om någon här har erfarenhet av friskis och svettis, eller att gå och simma (motionssimma - inte för att börja tävla) så får ni gärna dela med er om varför det är bra eller dåligt :) Eller om ni har nåt annat förslag på något som är kul, relativt billigt och enkelt.
Vet att du inte var jätteförtjust i att springa, men terränglöpning? Roligare än att nöta längs nån väg, och billigt och lättillgängligt. Funkar fint även vintertid med broddar.
Inlines? Rullskidor? Långfärdsskridskor? Orientering? Vandra i krånglig terräng?
 
Men jag vet inte vad jag ska börja med! Gymma tycker jag är jättetråkigt, springa är okej på sommarhalvåret men vintertid gillar jag det inte alls. Löpband är supertrist.
Lagsporter är inget för mig, jag vill göra något individuellt där jag kan lägga mig på min egen nivå. Poledancing har jag vänner som tränar, det verkar roligt och de studios som finns här har många olika kurser både på pole, floor work, stretch, aerial hoop och massor som låter kul. MEN, och det är ett stort "men", det är väldigt dyrt :(

De förslag jag kommit på själv är dans, simning och friskis och svettis, som ju har massor av olika pass. Men allt kostar förstås pengar så jag vill gärna veta innan jag betalar, vad är kul?
Att dansa är roligt, det vet jag, men det är lite mycket "grupp och kritik" för vad jag egentligen vill ha... Om någon här har erfarenhet av friskis och svettis, eller att gå och simma (motionssimma - inte för att börja tävla) så får ni gärna dela med er om varför det är bra eller dåligt :) Eller om ni har nåt annat förslag på något som är kul, relativt billigt och enkelt.

Varför inte variera?
Spring på sommaren, simma på vintern tex? Många ställen har dessutom olika prova på-tillfällen som är antingen gratis eller till kraftigt rabatterat pris. Bara att kolla vad som finns i närheten av dig och testa allt du kommer över! Kanske kan du ta med någon vän eller hitta någon här på buke att träna med, för det brukar ju ofta vara roligare att träna tillsammans med andra :D

Själv är jag sådan där tok som älskar att vara på gym och lyfta vikter åt alla håll och kanter ;) Meeen jag tycker också att det är otroligt kul med tex gruppträning på friskis och svettis! Vad jag också märkt är att ju mer jag tränar, desto mer uppskattar jag olika träningsformer. Så kanske det inte är för alla, men när jag väl började komma igång så blev själva känslan av att röra sig så fantastisk att det mesta blev kul.

Förut tyckte jag att raska promenader och joggingrundor var det enda uthärdliga och simma i simhall kunde jag väl stå ut med eftersom jag visste att det var bra för kroppen. Senare började jag träna på gym (blev övertalad :p) och när jag väl hållit igång där ett tag så kändes det jätteroligt! All rörelse kändes rolig! Jag har alltså gått från att vara tjock soffpotatis till att vilja hålla igång mest hela tiden, enbart genom att träna på olika sätt och få lite variation på hur jag rör mig. Det hade dock aldrig blivit så om det inte vore för personen som i början övertalade mig och peppade mig vid gymträningen...
 
@_Charlotte_ Längdskidåkning! Jag köpte skidor för 2 år sen och jag älskar det! Man får komma ut i skog och mark, jag kan åka i min egna takt, bra för hela kroppen osv, osv.

Man behöver ju inte nödvändigtvis åka i skidspår, även om det kanske känns lite enklare :):up:
 
Åh vad många bra svar, tack ska ni ha! :)

Jag tror det bara är friskis och svettis som har gruppträning här, vad jag har sett iallafall... Om det går att köpa kort för bara några gånger så är ju det helt klart värt att prova!

Längdskidåkning tror jag inte är min grej tyvärr. Jag bor visserligen granne med ett skidspår, och vi brukar ha skapliga vintrar, men jag får fortfarande rysningar över hela kroppen bara jag tänker på mellanstadiets vedervärdiga skitutflykter :o (Haha, freudiansk felskrivning, den måste få vara kvar! Ni vet att jag egentligen menar skidutflykter)

Terränglöpning och orientering är ganska kul, men bara på sommaren. Jag är nog helt enkelt inte så mycket för vinteridrott, tror jag.

Boxning har jag provat en gång och det var jätteroligt! Tyvärr är jag för feg för att börja, de andra i "nybörjargruppen" var några killar och en extremt biffig, vältränad tjej. Jag kände mig som en liten mygga och skulle inte ens våga träna med dem, och så skulle jag skämmas ihjäl över mina obefintliga muskler :o:D

Men jag ska kolla upp friskis och svettis mer, och även motionssimning låter som något som kan passa mig :) Simma på vintern och springa på sommaren, kanske.
 
Åh jag älskar friskis och svettis! Här har dom så många olika typer av pass så det går att variera sig väldigt!
 
LesMills Bodyjam/bodybump/Bodybalance/sh'bam :love:

BodyJam är typ det roligaste som finns i träningsväg!
:banana:
lesmills över lag passar alla, det finns MASSOR att välja på, dans, styrka, uthållighet, smidighet.
Man anpassar det lätt efter sin egen förmåga och dagsform (jag har en massa skavanker, koncentrationssvårigheter, kronisk värk och hjärtfel och det funkar bra!)
 
Senast ändrad:
Kör gruppass på gymmet! Brukar variera mellan Thai-Bo, Zumba och boxning. Då får man lite blandat! Sen sprang jag en del i somras.

Nu vet jag inte hur det ser ut i Sverige (bor i Danmark) men på gymmets boxpass är det verkligen blandat! Allt från vältränade till knubbisar som mig. Så det behöver inte vara så "seriöst" med boxning :)
 
Jag HATAR gymmet. Mest för att det känns som att hela lokalen kollar på en.
MEN. Gruppträningarna är fantastiskt roliga och där kan till och med jag slappna av! Jag går ofta på Zumba och bodypump. Ställer mig oftast längst bak och det fungerar utmärkt. :angel: Betalar 350 i månaden och då har jag tillgång till gymmet, gruppträningarna och solarium.
 
Se det som ett separat projekt att hitta bra träningsformer. Många har 10-klippkort, då kan du prova 10 olika grupp-pass om du vill. Säg att du ger projektet två månader. Försök att hinna med två olika träningsformer per vecka, och sedan efter två månader utvärderar du vilka du vill fortsätta med - om några.

Kanske hittar du en som du vill satsa på, kanske flera som du vill alternera mellan.
 

Liknande trådar

Hoppning Nu var det länge sen man hopppade. Bortsätt från små slyhinder i skogen så är det kanske 1-2 år sedan. :o Jag har en 10årig vbl...
Svar
1
· Visningar
899

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp