Bukefalos 28 år!

Hur lägga upp dagens träning?

Yrja

Trådstartare
Nu var det länge sen man hopppade. Bortsätt från små slyhinder i skogen så är det kanske 1-2 år sedan. :o

Jag har en 10årig vbl travhäst som inte hoppat så högt. Själv har jag hoppat en hel del på ridskolan, är absolut aldrig rädd, hoppar min häst utan sadel och träns. Men jag är värdelös. :D

Nu har jag bestämt mig för att göra ett försök. Min häst tycker att det är roligt i skogen men på banan är det lite "svårare" då han tidigare har haft ont och förmodlingen förknippar det en smula med värk och därav har han faktiskt vägrat hinder vid 2 eller 3 tillfällen.. Har löshoppat en del, ridit över bommar (lärt oss att inte hoppa över cavaletti) och även varit med på en poänghoppning. Vi hoppar kanske 50-60cm, max. :D Han hade aldrig hoppat innan han kom till mig så han har haft en dålig lärare men jag har dock tagit några hopplektioner med honom förr.

Min fråga är - vad gör vi idag?? Jag är fast besluten att hoppa. Bana hade ju varit fantastiskt kul, vi har hoppat bana en hel del förr, men jag vet inte om man kanske ska börja lite lugnare? :angel: Jag är ganska spontan i min ridning men nu vill jag göra detta ordentligt.

Någon som har förslag på hur vi ska lägga upp dagens träning? Jag är ensam - har alltså ingen slav som bygger åt mig. Så EN MASSA jobb med hinder mitt under ridning kanske inte känns jättesmart just idag.


Ge en okunnig ryttare lite tips inför dagen! :cool:
 
Sv: Hur lägga upp dagens träning?

Du kan ju testa med upphöjd cavaletti. Små hinder som en bana och börja därifrån, och höjja där efter.


Du kan ju lägga ut ngt studs hinder, kanske på låg höjd först då du inte hoppat så mkt. så höjer du efter hur det känns och går.
Gör det roligt för honom, om han förknippar banan med ont osv, kanske du kan använda ett fält att rida på?
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 579
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 763
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 299
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 523
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp