roliga kommentarer

Sv: roliga kommentarer

kl

I ett av mina först dressyrprogram på min nuvarande häst i fälttävlan gick det inte så bra.....:o

Hon har aldrig tävlat i dressyr utan är en superhet hopphäst i grunden.

Väl inne på banan var hon supertaggad, här skulle det hoppas (staketen alltså)... Hon bjöd på det hela programmet. Hade mest galopp hela tiden mm mm

På nästan alla punkter stod det spänd, öt mm (och ja, det var helt korrekt)

Längst ned stod det:

"Tålmodig ryttare som sitter på en bomb. Terrängen är inte förräns imorgon:D"

- sött ekipage

Hehe denna kommentar har jag fått, i LA för stor häst :rofl: Visserligen var jag junior på den tiden men ändå. Undrar om det inte var i samma slutkommentar det stod "något överilad för dagen" efter min kära häst exploderat i en bockserie i en galopplängning.

Har även fått kommentaren "eldig häst" med min andra springare som var något hetsig som ung. (Tyvärr fortfarande :crazy:) I sista halten skrattar domaren och ger mig den muntliga kommentaren "han undrar var hinderna är" (FT dressyr). Skrattade ganska gott själv, bra man kan roa domaren iaf när uppvisningen är katastrof :p

Har inget eget att komma med men var det inte en domare som hade dömt någon som stått på bakbenen, bockat och hoppat o domaren skrev nåt i stil med: Tyvärr ingår inte levad och skolorna över marken i LB:1......:rofl::rofl:

Kan varit jag ? Jag har iallafall fått det i ett av dom ** programmen när dom ändrade dom till nya (kan ha vart 05) då skulle man efter skritten göra en ryggning före galoppfattningen istället för att börja galoppera direkt och alla som vet hur Hille egentligen är (nej han är inte så tjusig som han kan se ut när ni ser honom på tävling) i sitt humör bara fullkomligt VÄGRADE att rygga utan han skulle minsann galoppera för så har det ALLTID varit innan och eftersom han inte fick det så resulterade det i det här beteendet (som han förövrigt använder var och varannan dag hemma på dressyrbanan om man råkar ställa lite krav )

http://s455.photobucket.com/albums/qq276/hillsbon/?action=view&current=Jaha.flv

http://s455.photobucket.com/albums/qq276/hillsbon/?action=view&current=usch.flv

Red en öppen klass i hunters i USA en gång och fick omdömet "equitation too European: does not belong". Det var nog det konstigaste jag någonsin har hört, för hur sjutton kunde domaren veta att jag var svensk och inte amerikan? Sedan tänkte jag efter lite, och jämförde min sits med dem andras, och insåg att lodrät sits, sänkta hälar, stilla armbågar och en mjuk hand inte var att föredra. Jag red så "fult" jag kunde i nästa klass (min svenska tränare hade nog jagat mig halvvägs till ICA med en körpiska om hon hade sett mig!) men fick samma omdöme igen med tillägget "Not the Olympics". Vad i hela friden... Tydligen är en korrekt sits omöjlig att bli av med. Det var bara att hålla sig borta från dessa oförståeliga hunters och leka på dressyrbanan igen. :)

Kan varit jag ? Jag har iallafall fått det i ett av dom ** programmen när dom ändrade dom till nya (kan ha vart 05) då skulle man efter skritten göra en ryggning före galoppfattningen istället för att börja galoppera direkt och alla som vet hur Hille egentligen är (nej han är inte så tjusig som han kan se ut när ni ser honom på tävling) i sitt humör bara fullkomligt VÄGRADE att rygga utan han skulle minsann galoppera för så har det ALLTID varit innan och eftersom han inte fick det så resulterade det i det här beteendet (som han förövrigt använder var och varannan dag hemma på dressyrbanan om man råkar ställa lite krav )

http://s455.photobucket.com/albums/qq276/hillsbon/?action=view&current=Jaha.flv

http://s455.photobucket.com/albums/qq276/hillsbon/?action=view&current=usch.flv

Men kära människa! Varför använder du inte hjälm när du vet att han beter sig så "var och varannan dag"?! Helt OT, förlåt. Blev bara väldigt rädd om dig..

För att inte förstöra tråden slänger jag in en kommentar som min fd hästägare fick på dressyrbanan: Hästen frustar hela programmet. Problem med andningen? :o Näe hon hade inte problem med andningen, blev bara en ångvält på högvarv så fort hon kom innanför staketen :angel:

Kan man ju undra... men det händer inte mer än så.

Kan ju tillägga att jag faktiskt sedan 2 år tillbaka rider med hjälm varenda dag (denna film är lite över 3 år gammal).

Jag blev lite ledsen då det var min första tävling för min nya amerikanska tränare och jag ville göra bra ifrån mig, men jag insåg snart att det mest var domaren som inte hade en susning. Ekipaget som fick bäst poäng gick konsekvent i fel galopp och ryttaren satt dessutom ner på fel ben i traven.... En sådan domare kan man ju inte ta på allvar! :D

knappen

Hm.. detta har inte med FT att göra, men domarkommentarer!

Kommer ni ihåg dressyrhästen Zancor? Han reds av P. Sandgaard i OS i Aten, tävlandes för Danmark.
Min mamma har fött upp honom och när han startade en MSV tävling som yngre talang så fick han genomsnitt 7 -8 "där uppe" men en 4 på hästens gångarter, med kommentaren, "-Mer bakbensaktivitet önskvärt":eek:

För er som sett honom så är han en dressyrhäst som behöver sadelgjordsplatta för att inte slå sig med bakhovarna på magen!!

Förresten fick hans mamma omdömmet att hon inte var önskvärd i svensk halvblodsavel... GAH!

:cool:

Då måste jag också påpeka att domaren var ute och cyklade vad gäller bedömningsgruppen. Om hon/han nu tyckte att bakbensaktiviteten var svag så har hon/han dragit ned betyget på fel ställe. Det ska inte belasta gångartsbetyget som "bara" omfattar takten, regelbundenheten och friheten. Bakbensaktiviteten får man i såna fall hacka på vad gäller framåtbjudningen där bakbensaktiviteten uttryckligen står med som bedömningspunkt. Basta

hua !
jag trodde ni skulle slå över på film nr 2
men GUD vilken snygg häst du har, precis min typ :love:

Den här tråden är ju helt underbar! Vilka kommentarer!
Har letat i mina protokoll, men har inte hittat något som utmärkte sig.

Fick en fruktansvärd kommentar en gång som kunde fått vem som helst att sluta rida... hade en fantastisk häst både gångarts- och utseendemässigt (knähöga strumpor osv) den var 5 år och gick fint som vanligt i ett lätt program. Hade en liten miss i en fattning men inget stort. Den brukade ligga på 40-48 straff och jag vi fick 69, med kommentaren längst ner "om man har så snygg häst måste man kunna visa upp den också" Detta är sant och jag vet inte vad han hakade upp sig på, hade lust att fråga honom men när jag såg att 5 i klassen hade över 100 straff, vad kan det bli, under 30 % kanske? så insåg jag att det nog inte var så intressant att höra hans motivering, och risken att jag hade gett honom en smocka kanske var för stor, så jag avstod. Detta var i Trollhättan troligen 2002 i en lätt fälttävlan

Fick en fruktansvärd kommentar en gång som kunde fått vem som helst att sluta rida... hade en fantastisk häst både gångarts- och utseendemässigt (knähöga strumpor osv) den var 5 år och gick fint som vanligt i ett lätt program. Hade en liten miss i en fattning men inget stort. Den brukade ligga på 40-48 straff och jag vi fick 69, med kommentaren längst ner "om man har så snygg häst måste man kunna visa upp den också" Detta är sant och jag vet inte vad han hakade upp sig på, hade lust att fråga honom men när jag såg att 5 i klassen hade över 100 straff, vad kan det bli, under 30 % kanske? så insåg jag att det nog inte var så intressant att höra hans motivering, och risken att jag hade gett honom en smocka kanske var för stor, så jag avstod. Detta var i Trollhättan troligen 2002 i en lätt fälttävlan

Han har jag nog oxå träffat på :crazy: Fick kommentaren "använd sporrarna förnuftigt" :confused: Vet inte än idag vad han menar, är verkligen ingen "hackare" och min svaga sida är att jag rider med för lite skänkel... Tror det var fler knepiga kommentarer i det programmet.

Tja alla har väl råkat ut för honom :D Jag har dock inte fått några taskiga kommentarer av honom men jag red där på mitt stora sto när hon var rätt ung på en 20x40banan och fick kommentaren i mellantraven , rid i den traven hela programmet så blir det bra... fast då hade vi travat ut över staketet.

Och så fick jag kommentaren av samma domare i en Msv dressyr på Hille: Väldigt bra för att vara fälttävlanshäst :confused:

Jag måste bara få bidra med en sak till :rofl:

Jag tränade en liten C-ponnyryttare som började tävla dressyr med sin ponny. Efter första tävlingen kom hon och sa surt att domaren tyckte att hon red för sakta. Jag sa att det inte var något att fästa sig vid utan fortsätt bara rida på samma sätt, bara du har en bra känsla. Ponny var nämligen en ganska het ponny som vi försökt dämpa under mycket lång tid.

Nästa tävling så tyckte dommaren att hon red för sakta genom hela programmet till skillnad mot bara på ett fåtal ställen på första tävlingen. Nu började jag tycka det var lite konstigt men de startade i alla fall sin tredje tävling. Då ringde ungen och grät i telefonen eftersom domaren fortfarande tyckte hon red för sakta och nu kunde hon faktiskt inte rida fortare. Hon fick typ 40% i denna start...

Jag blev väldigt fundersam och bad henne ta med protokollen så jag fick se dem. Jag såg ingenstans att domaren hade skrivit att hon red för sakta. Ungen blir ganska sur på mig och säger "jamen SE DÄR! Det står ju Öka Tempot överallt!" Jösses jag kunde knappt hålla mig för skratt när jag fick förklara att ÖT står för över tygeln och inte ÖKA TEMPOT :rofl:

Inte konstigt att det blev fler ÖT ju fortare hon red på sin lilla rejserponny :D

Det är inte helt lätt att tolka alla förkortningar när man är liten (inte alltid när man är stor heller...)! Det måste ju finnas mängder med människor som tolkar alla förkortningar fel :D

Haha, det tog ett tag för mig också att förstå att ÖT står för över tygeln och inte ökad trav, som jag trodde :rofl:

*KL*

Inte fälttävlan, utan dressyr. Vi missförstod varandra, och hästskrället gör ett klockrent byte istället för att bryta av vid ett avbrott från galopp till trav. Var dessutom på sån blåbärsnivå att det var extremt, RM II.. Var mest bara för han skulle få miljöträna.

Kommentar. 'Fint byte, fel program : )' (inkl smileyn, fick en 1:a eller 2:a på den bed.punkten).

Sen slaktade jag med en annan häst dressyrprogrammet för debutant. Med betoning på SLAKTADE, under 40%. Jag blev spänd som en fiolsträng, hästen som inte var så lätt i övrigt blev lika spänd och det gick från illa till värre. Ö.t., springer, går emot, rusar etc var frekvent förekommande. Vägarna var skit, allt var överilat, spänt, vi fick fel galopp, omslag och allt möjligt. Vi var klar efter halva beräknade tiden.. :crazy:

Dock bland alla pissdåliga poäng så lyser en vacker 8:a för halten. Och kommentaren, jämn halt, mycket stilla, önskar lite mer tygelkontakt dock (jag slackade tygeln lite, då stod hon som en staty, trampade gärna med sträckt tygel)

Längst ner står det 'Väldigt fin halt och orörlighet i alla fall'.
Kändes som om domaren febrilt försökte komma på något uppmuntrande att säga och inte ens kunde dra till med 'Bra kämpat' eller liknande klyschor ;)

Jag fick mitt livs första (och förhoppningsvis sista;)) 1:a när min gamla häst var liiiite pigg och spänd under hela programmet, men kontrollerbar.
Vid C skulle vi göra göra en galoppfattning från skritt och jag kände hur han gick och laddade igenom hörnet...så när jag lägger till skänkeln tjuter han till och studsar rakt upp med alla 4 fossingarna någonstans över domarens huvud!

Nästa rörelse var ökad galopp nedför långsidan, och j#vlar vad vi ökade! :devil:
Fick en 8 för den, men fattningen blev det en 1:a för med kommentaren "Disobedient".
Nähä, var han verkligen olydig, jag som trodde att galoppfattningar skulle se ut så?!? :cool:

Alla åskådare var dock väldans imponerade över min pålle!:D

Liknande trådar

Äldre Ja ni läste rätt, nu är det dags för Melodifestivalen igen! På lördag går deltävling 1 av stapeln i Malmö! :banana::banana::banana: Ni... 7 8 9
Svar
166
· Visningar
12 048
Senast: AgentCarter
·
A
Fälttävlan Alla ni som älskar fältävlan ni borde älska point o point . jag lägger in lite vad det står på deras hemsida om det och hoppas det...
Svar
7
· Visningar
1 385

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka