Roligt, ja visst, men att ha häst kräver också ansvar

(Trelleborgs Allehanda)
Det ena eländet ursäktas med ett annat, den ena dumheten ursäktar den andra.
Ingen är tvingad att ha häst. Ändå ser vi allt fler av dem: välskötta hästar av alla raser och storlekar, men allt oftare magra, sjuka, vanvårdade hästar i hagar med usla staket. Bara för att människor vill ha häst för att det är så roligt – till och med för att det är fint att ha en hästgård.

http://www.trelleborgsallehanda.se/apps/pbcs.dll/article?AID=/20060116/TYCKTTANKT/101160736
 
Sv: Roligt, ja visst, men att ha häst kräver också ansvar

Tyvärr så är det så sant så, oftast är det oxå dem som köper de billiga hästarna, :cry: (inte alltid) De vet inte vilken ansvar det är och vad det kostar. Många utav dem har inte kunskapen om hur mkt mat en häst behöver och hur ofta de ska ha mat.:confused: Att de behöver avmaskas med jämna mellanrum och att hovarna måste verkas med jämna mellanrum..och allt det där som hör till för att en häst ska må så bra som möjligt.... har ej hjälp av te x kunniga föräldrar. Det kanske inte skulle vara fel att införa något liknande som typ körkort/kurs för att få "köpa häst"? eller vad tycker ni?

Det går att
Beställ "Att köpa häst" från Agria
Häftet kostar 50 kronor. Skicka ett mail och ange namn och adress samt så skickar vi den tillsammans med ett inbetalningskort.;)
 
Sv: Roligt, ja visst, men att ha häst kräver också ansvar

vad händer då när man anmäler till djurskyddinspektör?.. inte mycket.. djurskyddsinspektörerna ska ha utbildning eller ha med sig en veterinär som direkt kollar upp hästen..

det är min mening..
 
Sv: Roligt, ja visst, men att ha häst kräver också ansvar

BeastieBabe skrev:
vad händer då när man anmäler till djurskyddinspektör?.. inte mycket.. djurskyddsinspektörerna ska ha utbildning eller ha med sig en veterinär som direkt kollar upp hästen..

det är min mening..

Det är olika från kommun till kommun och speciellt från inspektör till inspektör.
Tidigare var det i alla fall i vår kommun en äldre man som haft jobbet länge, inte utbildad djurskyddsinspektör. Han hade för god kontakt med många djurägare, och drog sig för att ta tag i vissa problem.
På senare år har det tack och lov anställts en utbildad yngre tjej som ej varit rädd att hamna i konflikt med dessa djurägare.
Vissa av ärendena hade då legat i 20 år utan att något hänt.
Så om ni anmäler och inget händer fråga då efter vem som är djurskyddsinspektör och om den personen är utbildad.
Händer inget gå till tidningen, då brukar de bli lite eld i röven på dem ( inspektörerna alltså).
 
Sv: Roligt, ja visst, men att ha häst kräver också ansvar

tack för tipsen :bow:
 
Sv: Roligt, ja visst, men att ha häst kräver också ansvar

Bra inlägg, och tyvärr även sant. Hemskt att en del har mage att köpa ett liv bara för att det är mode.... O inte för att de tycker om det och vet vad det innebär för förpliktelser.

Jag tror att många människor drar sig för att anmäla någon som inte sköter sina djur på ett korrekt sätt, eftersom de inte vill hamna i konflikt el dyl.
Själv skulle jag aldrig tveka om jag såg djur som mådde dåligt på något sätt. Jag tar hellre en konflikt än en lång tids dåligt samvete för att jag ej gjorde något.
//Z
 
Sv: Roligt, ja visst, men att ha häst kräver också ansvar

jag tycker tvärtom att hästägare som inte har tillräckligt med kunskap om hästens behov har blivit färre jämfört med tjugo år sen. mycket tack vare att folk bryr sig och vågar lägga sig i. men vad vet jag... jag tillhör tydligen en av dessa dåliga hästägare eftersom min häst går ute dygnet runt. året runt otäckad och dessutom ska TÄVLAS:smirk:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Skånskan) En veterinär som inte tog ansvar för en sjuk häst har fått en disciplinpåföljd i form av en erinran av Veterinära...
Svar
0
· Visningar
655
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Trelleborgs Allehanda) Skönabäck fortsätter att satsa på hästar och ridsport. Nu planerar säteriet att bygga ett nytt, stort ridhus...
Svar
0
· Visningar
866
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Trelleborgs Allehanda) Efter en lång kamp mot sjukdomen tvingades Emily Petersen och hennes häst Kendy att ge upp. Skadorna på Kendys...
Svar
0
· Visningar
1 073
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Trelleborgs Allehanda) En man i Hässleholmsområdet som är yrkesverksam inom hästnäringen dömdes i december förra året inför...
Svar
19
· Visningar
1 966
Senast: Snuffsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp