Bukefalos 28 år!

Roligt personligt brev

Fille

Trådstartare
Jag ska snart söka jobb, som lågstadielärare, då jag är färdig med min utbildning i juni. Men jag vill skriva ett roligt/intressant personligt brev, ett sånt som fångar läsarens uppmärksamhet. Hur har ni skrivit? Eller har ni läst nåt bra när ni anställt folk? Jag vill inte ha det ”fånigt” utan bara att det ska fånga uppmärksamheten! Ge mig era tips!
 
Jag ska snart söka jobb, som lågstadielärare, då jag är färdig med min utbildning i juni. Men jag vill skriva ett roligt/intressant personligt brev, ett sånt som fångar läsarens uppmärksamhet. Hur har ni skrivit? Eller har ni läst nåt bra när ni anställt folk? Jag vill inte ha det ”fånigt” utan bara att det ska fånga uppmärksamheten! Ge mig era tips!
Undrar om du söker på mitt jobb. Skicka pm i så fall. Så får du lite inside info haha.
Jag skriver korta brev, talar om mina styrkor, vad jag har för intresseområden och hur jag tänker kring begreppet undervisning.
Har i stort sett fått intervjuer på alla lärarjobb jag har sökt.
 
Undrar om du söker på mitt jobb. Skicka pm i så fall. Så får du lite inside info haha.
Jag skriver korta brev, talar om mina styrkor, vad jag har för intresseområden och hur jag tänker kring begreppet undervisning.
Har i stort sett fått intervjuer på alla lärarjobb jag har sökt.

Jag tror du bor för långt norrut! Jag söker runt degerfors/karlskoga/kristinehamn! Eller ska söka!
Tack för tips :)
 
En trevlig omväxling när en läser ansökningar är när den sökande inleder med varför en valt yrket en söker. Det brukar traditionellt komma längst ner efter ett uppradande av kvalifikationer och tidigare erfarenheter.
Det brukar jag inte prata så mycket om i brevet, det står i cv:t
 
Jag tror att man ska akta sig för att vara för "rolig" i en jobbansökan?

det är en hårfin gräns mellan att faktikt ara elegant rolig och att vara töntig eller överdriven. Man måste veta exakt vad man gör och hur det mottas. Det som är skojigt/muntert/glatt i en persons ögon kan vara helt fel i en annans.

När jag jobbade på personalavdelning (fabrik) kom det en del ansökningar med fröpåsar, tjusiga omslag, blommigt papper och en hel massa annat. Vi tog loss själva brevet från omslag etc och la i en mapp. Cheferna var inte det minsta intresserade av orange brevpapper. De läste och bedömde innehållet. Det var också genomgående kvinnor som gjorde så.

Bättre att presentera sig själv på ett intressant sätt.
 
Jag ska snart söka jobb, som lågstadielärare, då jag är färdig med min utbildning i juni. Men jag vill skriva ett roligt/intressant personligt brev, ett sånt som fångar läsarens uppmärksamhet. Hur har ni skrivit? Eller har ni läst nåt bra när ni anställt folk? Jag vill inte ha det ”fånigt” utan bara att det ska fånga uppmärksamheten! Ge mig era tips!

Vi får ofta väldigt många ansökningar när det ska rekryteras, och konceptet att skriva kort men kärnfullt är bra. Inga långa brev. Alla dina meriter, utbildning, erfarenhet etc ser jag ju i CV:t. Brevet ska visa varför du vill ha just den här tjänsten, och vad du som person kan tillföra som inte de övriga sökande med samma examen kan.

Läs på innan om vilken typ av skola det är, vem är huvudman? Har de nån särskild pedagogisk inriktning? Kommentera det i så fall, relaterat till dig själv. Tycker du om att arbeta pedagogiskt utomhus? Har du erfarenhet av anpassningar och elever som behöver särskilt stöd? Har du SvA-erfarenhet? Jobbat med barnkonventionen i skolan? Allting som är utöver det vanliga är intressant. :)
 
Är ansökningar till kommunala jobb inte offentlig handling? Då borde man kunna begära ut ett par ansökningar i en kommun som man inte tänker jobba i och se hur branschstandard ser ut.

Du söker alltså jobb som lärare utanför storstadsregionerna och är legitimerad? Jag tänker att rektorerna borde kasta sig över dig och du inte behöver lägga ned någon extrem ansträngning på det personliga brevet då det verkar som det saknas legitimerade lärare på den svenska landsbygden.
 
Är ansökningar till kommunala jobb inte offentlig handling? Då borde man kunna begära ut ett par ansökningar i en kommun som man inte tänker jobba i och se hur branschstandard ser ut.

Du söker alltså jobb som lärare utanför storstadsregionerna och är legitimerad? Jag tänker att rektorerna borde kasta sig över dig och du inte behöver lägga ned någon extrem ansträngning på det personliga brevet då det verkar som det saknas legitimerade lärare på den svenska landsbygden.

Jag har ev redan fått erbjudande, alltså utan att söka! Men ville också söka de jobb som ligger ute! Jag är inte legitimerad än, tar examen i juni, men legitimation är ju målet såklart!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, jag har varit arbetslös nu ett bra tag och känner mig värdelös som aldrig får nåt riktigt jobb. För 3 år sen läste ja till...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 648
Senast: escodobe
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 187
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Jag håller på att söka ett nytt jobb och de vill inte ha något personligt brev. Istället vill de att man kortfattat beskriver varför man...
Svar
7
· Visningar
1 372
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
819

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp