Rollar i tölten

turbofling

Trådstartare
Jag funderar på att köpa en häst när jag lämnat tillbaka min foderhäst. Jag har redan hittat den jag vill ha. :love:
En underbar liten söt pojke på 5 år. Han har väldigt bra trav och galopp och är väldigt mjuk och fin. Framföallt är han mkt snäll och lugn.
Han har bra tölt också, men ibland när han får lite bråttom rollar han.
Vad jag har förståt beror rollningarna på att de har i olika med bakbenen eller att de inte riktigt orkar. Men jag är osäker på om rollningarna kommer bli ett probelem :confused:
Är det jobbigt att träna en häst som rollar och så vill jag ha tips på bra övningar för att träna bort det.
Jag gissar att rollningarna beror på att han är ung och inte har styrka och ork att tölta så fort som han vill. Men om det är pga av olika styra i bakbenen ska jag undvika att köpa honom då? Självklart kommer jag att göra en ordentlig vet undersökning.

Så fram med era åsiker och tips om rolling, snälla! :)
 
hästen är ju ganska ung och det är ganska vanligt att de inte orkar klockren tölt längre sträckor då. Det låter inte som nått jätteproblem, men se gärna till att rida för nån instruktör då och då och få hjölp, så det inte BLIR ett problem ;)
Hur jobbigt det är att träna en häst med "rollningsproblem", beror på...om hästen har töltat så länge (blivit lite snedmusklad), hur länge den har avrit töltad (som unghästar då) osv.
Börja med att träna tölt lite kortare sträckor och sakta avb innan pålle börjar rolla, varva lite med nån annan gångart (eller jobba lite i skritt) och tölta en bit till. Ge lillgrabben tid att bli starkare och tölta mer och mer.
Lycka till!!!
/Malin
 
Tack! Jag tycker mkt om den här hästen, blev kär i honom första gången jag såg honom. Jag kommer att rida lektioner regelbundet eftersom vi har två bra tränare i stallet.
 
Min ena kille som åxå har bra trav och galopp rollade lite i början innan tölten blev tillräckligt stark. Kan dock rolla lite om han inte är rakriktad och får bråttom men upplever absolut inte detta som ett problem då det förekommer väldigt sällan...
 
Jodå, min pålle rollar ibland men det är inget problem för det är så sällan. Han har nog blivit starkare för det är inget jag tänkt på förrän jag läste det här. När styrkan kommer så försvinner det nog :)
 
Jag brukar inte tölta så mycket alls på unga och omusklade hästar. Om det inte är en häst som föredrar tölten som gångart. Utan jag bygger upp hästens styrka och rakriktning först. På samma sätt som man bygger upp en dressyrhäst. Lugnt och från grunden. Jag ser den korrekta tölten som en rörelse som kräver stor styrka för samling, samt fullständig lösgjordhet och rakriktning. Detta kan nog ta några år att uppnå.

Jag rider just nu en mycket lovande 5-gångsvalack. Han är riden sedan han var 4 år och är just nu 7 år. Jag har precis börjat med töltarbetet. Honom har jag byggt upp på remontvis, så att han skall ha kraften för tölten och passen redan innan jag ber om dessa gångarter. Och nu är han så välskolad och stark, att jag utan vidare kan hålla sidorna på honom exakt där jag vill ha dem. Och då så rollar han inte heller.

Han är riden i dressyr så pass mycket att öppnor och slutor är lätta för honom. Och med hjälp av dessa så kan jag länga och korta sidorna exakt så som jag önskar.
 
Sv: Re: Rollar i tölten

Min häst rollar också ibland, mest i ena varvet. Väl avvägd förhållning och reglering av hastigheten brukar hjälpa honom att hitta rätt på benen igen. Jag är ingen gångartsexpert, men under min ridlärares översyn tror jag vi kommer att träna så att det blir ett icke-problem med tiden.
Jag kan inte göra som Inte_Ung, och vänta med tötlträningen då tölten är hans mest naturliga gångart, och den gångart han själv väljer om vi ökar tempot från skritt.
 

Liknande trådar

Fritid Jag har relativt nyligen börjat träna på gym, både pass i grupp som core och crosstraining men även PT-pass och styrketräning. Tycker...
Svar
17
· Visningar
839
Senast: Gulis
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 732
Senast: Mabuse
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 229
Senast: Fiorano
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 565
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp