Rollkur i Hästmagazinet

Elanor

Trådstartare
(länk till artikeln)
http://horseconnexion.org/ForumS/viewtopic.php?t=78

Alltså VAF*N? Är det det bara jag som blir helt galen av att läsa sånt här!? Vilken levande människa som hällst fattar väl att det INTE är bekvämt för en häst att gå i rollkur? Det finns INGEN häst som springer sådär naturligt, lös i hagen. Jag är så arg att jag skakar! Det var sista gången jag köpte och läste Hästmagazinet, om de ens har mage att ha med en sån artikel! Vart tog den sunda hästhållningen vägen?

"Resultatet av den här studien pekar på att det kan vara obehagligt för hästar att ridas i rollkur när de inte är vana vid den formen.
Dessutom blir de mer lättskrämda och därför möjligtvis farligare att rida. "

--------
Bilden borttagen, enligt forumets regler http://www.bukefalos.com/f/faq.php?faq=vb_faq
/IngelaH, moderator
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Roolkur i Hästmagazinet

Jag tycker att det ser illa ut, och den åsikten bjussar jag på. Jag är ingen häst men jag skulle inte gilla att gå med hakan neddragen mot bröstet. Ska läsa igenom artikeln igen...just nu reagerade jag mest på bilden....
 
Sv: Roolkur i Hästmagazinet

Sorry men så vitt jag förstår artickeln så är det ju ett resultat av en studie som vars resultat visar på att rollkur KAN vara obehagligt för hästen. Av den här studien går det inte att visa att det alltid är det och inte heller at det är trevligt. Detta är just ett resltat av denna tudie och vad man kom fram till genom just dessa försök.
Vad hästmagazinet tycker framgår ju här:

HC kommentarer: Olika träningsmetoder inom ridsporten diskuteras och jämförs ofta och det finns en massa subjektiva åsikter om vilken inverkan dessa metoder har på hästens välbefinnande. Det är väldigt viktigt att hästar tränas på ett sätt som är effektivt men som orsakar minsta möjliga obehag för hästen. Därför behövs mer objektiva studier av olika träningsmetoder så att det underlättar för ryttare och tränare att välja de bästa metoderna.

Och det kan jag med skriva under på
 
Sv: Roolkur i Hästmagazinet

Jag tyckte artikeln var jättebra! Gillar att läsa om forskning gällande häst. Oc den där tyckte jag var jätte intressant. Det var ju inte direkt som att de var för Rollkuren
 
Sv: Roolkur i Hästmagazinet

Usch!
Men just de i artikeln gjorde inget fel tycker jag. Det är en forskningsartikel och de har då inte rätt att på något sätt vinkla den till att rollkur är hemskt för hästen eftersom att det inte är vetenskapligt bevisat (även fast vi hästvänner har det bevisat för oss själva).

Det jag däremot tycker är hemskt är att flera i stallet rider i rollkur, de sågar ner hästen i rollkur och folk står beundrandes och tittar på en häst som går i en "fantastiskt fin form" när ryggen i själva verket är lång och bakbenen släpar efter. :eek:
Folk verkar inte veta hur man får hästen i form längre. Jag driver på min häst ordentligt så att han får upp ryggen samtidigt som jag håller ett stadigt tag i tyglarna och följer efter honom i rörelserna, och även pillar lite med tyglarna då han annars har lätt att hänga sig på bettet. Kan även rida en häst i lättare form (inte jätte stort böj på nacken men med rejält övertramt) på helt långa tyglar.
Självklart är inte mitt sätt det ända rätta sättet och det är ju olika på olika hästar, men ville bara visa hur jag gör!


Oj nu blev det långt. Hoppas ni orkade läsa ;)
 
Sv: Roolkur i Hästmagazinet

Mh.. inte för att jag är för rollkur, men argumentet "sådär springer dom inte i hagen" tycker jag är fantastiskt passé, ingen häst bär sig på samma sätt i hagen som när dom belastas med en ryttare.

Jag tycker i mångt och mycket att det är lika illa att ridskolehästar får gå dag in och dag ut med ungar som drar dom i munnarna och sparkar dom i sidorna, i högst ofördelaktiga former.

Inte heller är jag generellt något fan av metoden som beskrivs ovan, håll och skänkla samtidigt, dubbla hjälper, någon?

jadu... många åsikter finns det, och många som mig veterligen har relativt dåligt med belägg, nu ska inte jag påstå att jag är den mest belästa men det finns gott om ryttare nog framför allt inne på akademiska som bättre kan förklara hur hästens anatomi påverkas, samt väldigt intressanta aspekter på utbildningsstegen.

Hästeriet är den djungel, det är väldigt lätt att kritisera andra, men det är oftast svårt att backa två steg och försöka se det ifrån en mer objektiv och begrundad sida. En majoritet av oss är nog inte några fågelungar heller om man begrundar det hela en stund.
 
Sv: Roolkur i Hästmagazinet

Jag fattade artikeln som att de försökte visa hur hästar reagerar på denna onaturliga form, och att de kom fram till att det verkade mest troligt att de inte uppskattade den.

Förstår inte varför du är upprörd? Ingenstan i artikeln tycker jag att det står att de tycker att det är bra?
 
Sv: Roolkur i Hästmagazinet

håller med. var knappast pro-rollkur!

sen tycker jag inte att testen var särskilt vetenskaplig eftersom det räcker med att man TÄNKER tex höger så går hästen dit.... så resultatet kan ha haft med mer ryttarnas tycke än hästarnas!

inte för att jag tycker rollkur är bra alltså, men det där var inget bra test...
 
Sv: Rollkur i Hästmagazinet

Såg nu att bilden var borta, men jag antar att de som svarar här vet hur en häst som rids i rollkür ser ut. Det har ju funnits många diskussioner huruvida det är bra för hästen eller inte. Jag är inte insatt, men tycker inte att artikeln på något vis skulle vara subjektiv. Det har gjorts ett test, man beskriver hur det gick till och vad resultatet blev. Det är väl ingenting att bli upprörd över? Och det är väl inte säkert att "alla" ska förstå att rollkür är fel och farligt för hästen? Man lär sig nya saker varje dag.


//Ebba
 
Sv: Rollkur i Hästmagazinet

En sådan artikel är ju helt förkastlig. Förstår inte varför du blir arg? De är inte för rollkur, och de är inte heller vetenskapliga.

" Vilken ridstil hästarna föredrog när de fick välja mellan två olika ridstilar. "
Kan de verkligen avgöra efter 30 övningar med en avslutande övning där hästen väljer själv, att hästen föredrar den ridstilen? Låter inte så vetenskapligt i mina öron.

"Det tog längre tid för de hästar som reds i rollkur att närma sig ett skrämmande föremål och de visade också starkare tecken på rädsla."

Vad är starkare tecken på rädsla? Om de inte definierar detta så kan man inte förstå vad som menas. Och hur mycket längre tid? Handlar det om sekunder eller minuter? Och - vad är ett skrämmande föremål?

"Dessutom blir de mer lättskrämda och därför möjligtvis farligare att rida."

Vad säger att de är mer lättskrämda? Varför skulle de vara det mer under rollkur, vad beror det på?
Jag tycker snarare den här artikeln inte leder till något, förutom frågor kring hur sanningsenlig den är.
 
Sv: Rollkur i Hästmagazinet

Okej, jag formulerade mig kanske lite korkat; Atrikeln var ju bara en artikel.

MEN jag fattar det fortfarande inte... Att det äns ska behövas göra en sådan
undersökning. Tycker det är en självklarhet att det inte är behagligt.
Kan berätta att jag själv drog in hakan mot bröstet och sprang lite i köket :p
Det gjorde rejält ont i halsen efteråt...

Och nej, hästar måste givetvis bära sig annorluna under ryttare än
i hagen, men den här "former" för ju inte direkt att hästen
avlastar ryttarens vikt bra. En avslappnad naturlig
form är väl det man strävar efter, eller?
 
Sv: Rollkur i Hästmagazinet

:confused::confused:
Förstår inte vad det var att hetsa upp sig för. Dom gjorde ett test med femton hästar för att se hur dom "regareade" på rollkur och konstaterade att nästan alla hellre gick i naturlig form. Det är väl bättre att få det konstaterat? Även om just detta test var lite mindre vetenskapligt. Hästarna for ju knappast illa av det där lilla

Det finns ju elitryttare som tränar sina hästar i rullkur! DET skulle jag hellre bli arg över. Men alla rider och tränar olika, det är ju upp till dom hur dom tränar sina hästar. En häst som mår dåligt blir aldrig heller bra
 
Sv: Rollkur i Hästmagazinet

jag läste artikeln för ett tag sen och det var ett lite konstig forskningteknik:confused: men så är det kanske svårt att komma fram till nått på det viset.

Angående rollkuren så tycker jag att det är ett bedrövligt sätt att rida på. man måste väl fatta att hästen inte kan arbeta på ett korrekt sätt och bära sig på det viset.
Och dessutom ser inte hästen nått och kroppen övertänjs..

Hur ont får man inte om man i 20 minuter övertänjer sin arm eller ben eller hals? det är ju smärta faktiskt. och absolut inget hälsosamt sätt att träna på.

Jag testade ochkså att krulla ihop nacken på mig själv och fick ganska fort jätte ont i nacken och övre delen av ryggen.

Hur tänker folk egentligen??
 
Sv: Rollkur i Hästmagazinet

Studien är förkastlig.
den kan välja att svänga- hit eller dit för att ryttaren väger eller driver den medvetet.

Om man tittar på bilden bakifrån, så ser den häste ut att behöva börja jobba med bak o rygg och med en lättare ryttare i början:D
 
Sv: Rollkur i Hästmagazinet

och vad är din per defination av "naturlig form"

en häst går ur mitt synsätt alltid i en (arbets)form då den rids under ryttare, hur formen ser ut beror på ryttares fysik samt utbildningsnivå, samt detsamma för hästen.

Som tidigare nämnt, 99% av alla ridskole ekipage, samt en stor del övriga hobbyryttare rider knappast sina hästar optimalt, som tidigare nämnt, det är dra och hålla, hästen "ska" böjja på nacken and so on.

Har du provat att gå runt med en ryggsäcks som väger 1/3 av din vikt öht? sen ska den helst vara lite snedbelastad och röra på sig. & prova om det gör ont efter ett litet tag.
 
Sv: Rollkur i Hästmagazinet

jag läste artikeln för ett tag sen och det var ett lite konstig forskningteknik:confused: men så är det kanske svårt att komma fram till nått på det viset.

Angående rollkuren så tycker jag att det är ett bedrövligt sätt att rida på. man måste väl fatta att hästen inte kan arbeta på ett korrekt sätt och bära sig på det viset.
Och dessutom ser inte hästen nått och kroppen övertänjs..

Hur ont får man inte om man i 20 minuter övertänjer sin arm eller ben eller hals? det är ju smärta faktiskt. och absolut inget hälsosamt sätt att träna på.

Jag testade ochkså att krulla ihop nacken på mig själv och fick ganska fort jätte ont i nacken och övre delen av ryggen.

Hur tänker folk egentligen??

tack! det är precis detta jag ville ha sagt, fick bara inte fram det :rofl:

TILL ALLA:
vad som retar mig med artikeln är att den inte alls är kritisk
mot rollkuren, utan BARA konstaterar att de flesta hästar väljer
den andra formen. Inte att det direkt är skadligt eller helt enkelt
bara dumt att rida på det viset..
 
Sv: Rollkur i Hästmagazinet

Min syn på en naturlig form är den formen hästen själv väljer
att bära sin ryttare i. Jag ser till att min häst är lösgjord
och lyssnar bra på bettet, formen kommer naturligt när hon slappnar av.
Att dra ihop en häst anser inte jag kunna ge någon som hällst
eftergift eller riktigt bärande form.
 
Sv: Rollkur i Hästmagazinet

Klaga inte på artikeln, det är forskningen det är fel på. Eller så har artikeln förvridit forskningens resultat, och då är det fel på artikeln.

I vilket fall så kan de inte skriva mycket annat än att det kan vara skadligt för hästen. Jag tycker inte artikeln tar parti för någon sida utan försöker vara neutral men det finns ju ändå en notis längst ner som säger emot rollkür.
De har ju inte på något vis bevisat att det är skadligt för alla hästar på alla vis. Den dagen de gör det kan de skriva att slutsatsen är att alla hästar tar skada av rollkür.
 
Sv: Rollkur i Hästmagazinet

Prenumererar på hästmagazinet & läste artikeln.
Det är väl inte direkt tidningen som beordrat denna undersökning, men de skriver om nya forskningsresultat/fakta/undersökningar inom häst osv, oavsett hur upprörande eller inte det är.
 
Sv: Rollkur i Hästmagazinet

Forskningen helt förkastlig som även andra har nämnt. Dessutom hänger det ju inte bara på att ryttaren tänker höger eller vänster, det kan ju mycket väl vara så att det är mer ansträngande för hästen (inte sagt att det strängt taget behöver vara obehagligt) att gå i rollkur.

Värdelös forskning, och som med det mesta annat tror jag på att man får hitta en lösning och något man tror på istället för att följa de senaste rönen.
 

Liknande trådar

  • Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 113
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp