Röntga eller ej...

G

Galadriel

Ponera att man ska köpa en vuxen häst. Den är riden och tränad flera år och tävlad upp till MSV. Den har aldrig haft problem med hältor, trots relativt hård ridning. Och så det kluriga - den är inte försäkrad.
Skulle du röntga hästen före du köpte den?

Mina egna tankegångar:
* Ja, naturligtvis, så man köper en frisk häst!
* Nej, aldrig. Tänk om det syns något (tex en benbit) på röntgen. Då får man reservation i försäkringen och även om det inte är benbiten som orsakar hälta en dag, så kommer bolaget börja knorra.

Hur skulle du resonera?

Sv: Röntga eller ej...

Röntga ALLTID en häst innan man köper den är mitt resonemang.

Man kan aldrig kolla för noga, och hellre veta alla skador. Den kan ha en jädra massa skit som inte visar sig så länge man har den i rätt träning. Jag skulle också bil väldigt fundersam varför någon har en häst som har gått MSV, men inte är försäkrad. Bara det blinkar varningssignaler..

Att den inte är försäkrad redan tycker jag inte behöver skicka ut några varningssignaler. Har man väldigt många hästar (t ex uppfödare), så är det en dyr historia att ha varje häst försäkrad. Då kan det bli mer lönsamt att ta smällen när det väl händer något.

Om hästen kostar under 100.000:- så tycker jag inte man behöver röntga den om den är A1 försäkrad i köpeskillingen och att du ser till att ha den fortsättningsvis försäkrad i samma belopp för om det skulle bli fel på hästen så täcker försäkringen det. idea: Men kostar hästen över 100.000:- så finns det ingen vettig människa som har en häst försäkrad i så högt belopp för premien är på tok alldeles för dyr, då tycker jag att man bör kolla upp hästen! Men annars så om du tycker om den och får den försäkrad i köpeskillingen så var glad :), man behöver inte "rota" i allt! Hästar som tävlats är inte felfri, det blir slitage på hästar som används, annars vore det konstigt! Man får underhålla hästen och se till att den mår bra.

Vad kostar hästen?
Jag skulle inte röntga om det inte finns böjsprovsreaktioner. Onödigt, och skulle nåt hittas kommer du inte få försäkrat den fullt ut.

Många företag försäkrar inte hästen i några stora belopp om den inte är friröntgad....
Men om du nu vet vilken hästen är och har sett den på tävling med jämna mellanrum hela tiden så bör den ju inte varit skadad. Sånt kan man ju kolla på ridsport...

Jag vet faktikst inte hur jag hade gjort. Tycker det beror på ålder, pris och hur väl man känner till hästen.

En röntgen är väl inget du måste "erkänna" för försäkringsbolaget sålänge du inte ber dem att stå för det- och då måste de ju först hitta något fel...
Dessutom så hittas inte så många saker på röntgen- en lös benbit är ju ingen jättedyr historia... mkt värre med de som inte syns. Jag har felbehandlat min häst i 4år trots röntgen...

Skulle inte röntga hästen om försäkringsbolaget försäkrar hästen beroende på vad du vill ha den försäkrad i och vad du ger för hästen ..

Mvh Mia

Vill jag ha hästen helförsäkrad skulle jag röntka, då im det skulle uppstå problem och lösa benbitar skulle hittas skulle försäkringsbolaget kunna hävda att felet fanns innan försäkringen tecknades och därför inte omfattas av försäkrningen...

Det är ju helt upp till vad du som ägare vill att försäkringen ska täcka.

Tack för era svar. Precis som i mitt huvud verkar åsikterna gå åt två håll, och båda har ju rätt. Inte konstigt att man blir knäpp!
Jag får fortsätta klura lite.

röntga - finns det ngt på plåtarna som hindrar full försäkring köper jag inte hästen

Mina egna tankegångar:
* Ja, naturligtvis, så man köper en frisk häst!
* Nej, aldrig. Tänk om det syns något (tex en benbit) på röntgen. Då får man reservation i försäkringen och även om det inte är benbiten som orsakar hälta en dag, så kommer bolaget börja knorra.
QUOTE]

Röntgen av hästben är ett lotteri! Du kan ha en superhalt med allvarliga artriter men häst utan några som helst förändringar på röntgen och du kan hitta förändringar/artroser som inte kommer ha betydelse de kommande 10 åren: Då får du ändå reservationer! Gör en ordentlig besiktning på klinik och försäkra hästen om den går igenom!
Dessutom lösa 'ben'-bitar får de när de är unga och om den inte har visat symtom och är äldre än 7-8 år och fullt tränade... Ej troligt att de lider av osteochondros. Friröntgen är ett kontinentalfenomen...

Senast ändrad:

Att den inte är försäkrad redan tycker jag inte behöver skicka ut några varningssignaler. Har man väldigt många hästar (t ex uppfödare), så är det en dyr historia att ha varje häst försäkrad. Då kan det bli mer lönsamt att ta smällen när det väl händer något.

Fler och fler resonerar så här i Sverige. Räknar man ut vad man betalar för försäkringen år ut och år in. Spara dom pengarna på kontot så har man nog i allafall mer i slut ändan.
Tycker det är tufft av dom som gör såhär, jag vågar inte.

Tack för svaret. Hästen är inköpt vid det här laget. Jag valde att inte röntga, då hästen inte hade några reaktioner varken på böjprov eller arbetsprov.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 484
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 147
Senast: Jamtland
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring... 3 4 5
Svar
98
· Visningar
10 700
Senast: nullo-modo
·
Hästvård För att göra en relativt lång historia kort. Var in med häst till klinik hösten-17, halt på alla fyra. Mest h.f och v.b. Hög hälta bak...
Svar
15
· Visningar
2 506
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka