Röntga unghästar rutinmässigt

Bukefalos 30 år!

Sryoqwe

Trådstartare
Brukar ni göra det? Om så, vad röntgar ni då? Ni som har islänningar, hur resonerar ni?

Har förstått att det är ganska vanligt att röntga halvblod och travare rutinmässigt. Funderar på om det är något jag bör göra med mina unghästar innan de sätts i träning på en mer seriös nivå. Tänker att det kanske också är fördelaktigt vid eventuell försäljning, även om det inte ger någon fullständig garanti.

Jag exportröntgade min när han var kanske 2.5 år. Arab, så jag ville veta om han hade cystor i knäna. Utöver det ville jag veta om det fanns nåt jag borde vara medveten om så jag kan anpassa mig och vara lite extra uppmärksam på om han får några problem.

Min plan är inte att sälja nånsin, utan jag ville verkligen bara veta för min egen och hans skull.

Jag kommer röntga hovarna på min när han är tre år. Fjordhäst och därmed risk för hovbroskförbening. Eftersom jag fick ta bort min senaste valack pga det så vill jag iaf veta hur det ser ut.

Brukar ni göra det? Om så, vad röntgar ni då? Ni som har islänningar, hur resonerar ni?

Har förstått att det är ganska vanligt att röntga halvblod och travare rutinmässigt. Funderar på om det är något jag bör göra med mina unghästar innan de sätts i träning på en mer seriös nivå. Tänker att det kanske också är fördelaktigt vid eventuell försäljning, även om det inte ger någon fullständig garanti.
Min första uppfödning är 6 månader nu. Arab och den tänker jag nog röntga i knäna även om jag behåller honom. Cystor där är ju vanligt på araberna och även att båda föräldrarna är fria så vill jag kolla.

Jag har islandshäst, föder upp i mycket liten skala. Hingstar måste röntgas vid 5 års ålder (eller senare) för att kunna avelsvisas, så där är det ju ett enkelt val, men jag har aldrig röntgat någon inför inridning och vet ingen annan som gör det heller. Lite dyrare hästar har jag spattröntgat vid köp (det har dock sammanfallit med att de varit just hingstar), men jag röntgar aldrig rutinmässigt i övrigt utan bara om det finns misstanke om skada.

Javisst! Innan de ska ridas in/börja arbeta röntgas mina. Lite olika för olika hästar men oftast ”unghäströntgen”. Planerar du att träna och tävla så tycker jag absolut du ska röntga innan.

Eftersom lösa benbitar i princip inte existerar hos islandshäst hade inte jag brytt mig om att lägga pengar på förebyggande röntgen. Börja träna, och skulle nåt inte verka stå rätt till så är det ju bara att kolla upp det då.

Det är ju främst spatt som islandshästar har/har haft problem med i benregionen men förekomsten har minskat rejält de senaste åren tack vare röntgenkrav och medveten avel. Så extremt ovanligt hos unga hästar idag och inget jag heller skulle röntga för om inte hästen visar symptom.

Jag skulle säga att det inte har någon som helst betydelse vid försäljning om hästen är röntgad som unghäst. I och med att den typen av röntgenfynd är så ovanliga är det inget man generellt gör i rasen. Då röntgar man i så fall i samband med försäljning och då är det väl oftast spattröntgen som görs, men även det brukar vara om det är en dyrare häst eller är tänkt som tävlings- eller avelshäst.

Javisst! Innan de ska ridas in/börja arbeta röntgas mina. Lite olika för olika hästar men oftast ”unghäströntgen”. Planerar du att träna och tävla så tycker jag absolut du ska röntga innan.
Inte om det är en islandshäst, säger jag, se svar från @Hedinn

Kan ju också tillägga att spatt, till skillnad från lösa benbitar, sällan finns där "från början" på en unghäst, utan förekomsten av spatt ökar med ökande ålder på hästen - därav kravet att en hingst ska vara fem år eller äldre när den röntgas. Så att t.ex. röntga en 3-åring har väldigt, väldigt litet värde på en islandshäst.

Tack för alla svar! Verkar inte som att se finns någon mening med att röntga mina :)

Men hur kommer det sig att lösa benbitar är så vanligt hos de varmblodiga ridhästarna? Anses det normalt nog för att avla på hingstar med det? Ston? Tänker att om det är rasbundet borde det rimligen finnas en (stor?) genetisk orsak.

Inte om det är en islandshäst, säger jag, se svar från @Hedinn

Kan ju också tillägga att spatt, till skillnad från lösa benbitar, sällan finns där "från början" på en unghäst, utan förekomsten av spatt ökar med ökande ålder på hästen - därav kravet att en hingst ska vara fem år eller äldre när den röntgas. Så att t.ex. röntga en 3-åring har väldigt, väldigt litet värde på en islandshäst.
Alla raser som ska arbeta lite hårdare än vanlig hobbyhäst bör röntgas. Inte för att leta fel men för att kunna hjälpa hästen innan det blir ett ev problem. En liten flisa från när hästen slagit i sig kan orsaka stora problem.

Jag har valt att röntga mina innan problem uppstår. Största anledningen har varit att inte behöva stå med skadad häst och rehaba när jag kan och vill träna och jag vill välja när jag tar bort, har även sätt en hel del hästar som ses som inte har problem men ändå får ett bättre rörelsemönster efter biten är borta.

Lite som med vargtänder som jag väljer att ta bort innan jag sätter bett i munnen.

Alla raser som ska arbeta lite hårdare än vanlig hobbyhäst bör röntgas. Inte för att leta fel men för att kunna hjälpa hästen innan det blir ett ev problem. En liten flisa från när hästen slagit i sig kan orsaka stora problem.
Dessa blir nog bara vanliga hobbyhästar. De har inte gångarter för mycket mer, utan det är om de hamnar som turridningshästar. Inte en fullständig omöjlighet men tänker att då borde verksamheten vilja röntga sina hästar? Om de anser att det är relevant. Russet kommer visserligen sannolikt tävla en del (inte trav).

Alla snabbväxande eller stora raser oavsett art har lätt för att drabbas av lösa benbitar och liknande osteochondrosförändringar. Varmblodiga ridhästar och travare är båda snabbväxande. Islandshästar tar längre tid på sig och blir inte så stora. Därav skillnaden. Jag håller med om att det inte är vanligt att röntga unga islandshästar. Man förväntar sig inte hitta något, om man inte hittar rester efter någon skada som man trodde var utläkt.

Jag förstår att man röntgar om rasen har problem som syns tidigt på röntgen och som måste/bör/kan åtgärdas, som lösa benbitar och cystor. Men jag tycker personligen att det är lite långsökt att röntga en häst utan predisposition för eller symptom på problem "bara för att".

Dessa blir nog bara vanliga hobbyhästar. De har inte gångarter för mycket mer, utan det är om de hamnar som turridningshästar. Inte en fullständig omöjlighet men tänker att då borde verksamheten vilja röntga sina hästar? Om de anser att det är relevant. Russet kommer visserligen sannolikt tävla en del (inte trav).
Jag tror inte jag hört om någon verksamhet med islandshästar som röntgar alla sina hästar - låter vansinnigt dyrt och ganska så ofta så ligger ju verksamhetshästar i den något lägre prisklassen, så de röntgas högst troligt inte vid inköp heller. Om du har vanliga unga islandshästar med medelrörelser och som verkar må bra och inte ha ont nånstans så tycker jag det är lite "overkill" att sätta igång och röntga dem. Rid in dem, träna dem ett tag och spattröntga i så fall i samband med att de säljs istället - det känns mer relevant.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka