Röntgen & nervositet

apocalypsen

Trådstartare
Har knappt sovit efter nattens jobbpass - idag ska unge herr Weim röntgas och jag är toknervös. Jag har skjutit på det i en halv evighet med tusen olika ursäkter. Jag både vill och vill inte veta statusen på hans höfter.

Är det normalt att bli så här fnoskig? Göra en så stor grej av det? Blir snart knäpp på mig själv, sitter och stirrar på klockan hela tiden.

Unge herr Weim som brukar reagera på Mattes stimmande, ligger bekvämt utsträckt vid mina fötter och är lyckligt ovetande.

Kan jag be och få lite positiva buke-tankar kl 15:45? :crazy:

Sv: Röntgen & nervositet

Tack - jag känner mig så dum som stimmar så om något som jag inte kan påverka i vilket fall som helst. Jag vill givetvis att min hund ska ha bra höfter men han kommer ju vara lika värdefull för mig även om han inte skulle ha det och vi kommer träna och tävla ändå och trots den insikten så har jag denna hemska nervositet och oro....:(

Klart du har ! är ju bara naturligt att man är orolig! Men man får tänka som så att om hunden nu skulle ha höfleds fel så vet du ju om detta , och planerar motion m,m för hunden skull ;)

Allstå inget ont som inte har något gott med sig, Men är det vanligt med HD på weimaraner ? (för övrigt en av dom vackraste hundraserna )

Tesora

Tänk om han har A höfter då? :laugh: Då har du oroat dig i onödan!
Och om han skulle ha dåliga höfter så vet du det i alla fall, och slipper undra..
Men ta inte ut nått på förskott, det går säker bra!

Du jag ska vara ärlig och erkänna att jag har dålig koll på den totala HD-statistiken. Lady Vip har betydligt bättre koll än jag.
Alla hundar som röntgas finns på rasklubbens hemsida och det är väl generellt ansett att Weimaranern är en frisk ras. Eftersom jag tog unge herr Weim som omplacering, kollade jag bara den redovisade HDn i hans stamtavla innan jag bestämde mig.

Han är den tredje i sin kull att bli röntgad och där finns än så länge ett bra resultat och ett mindre bra. Det mindre bra säger vissa beror på att tiken röntgades för tidigt och så är vi tillbaka till den aldrig avslutade debatten när en hund ska röntgas. Jag personligen känner att jag har gjort rätt som har låtit min hund mogna kroppsligt för det har hänt massor med hans kropp på de 8 månader jag har haft honom.

Nu kan jag bara hålla tummarna. Jag avskyr att bara kunna hålla tummarna...

Lycka till!

Jag skall röntga min tik snart och förstår din nervositet.

Allstå inget ont som inte har något gott med sig, Men är det vanligt med HD på weimaraner ? (för övrigt en av dom vackraste hundraserna )

Tesora

Nja, C-höfter är ganska vanligt. Rejäla fel är inte så himla vanligt som på många andra stora raser, men isåfall har de typ en D och en B oftast. Men som sagt så är C-höfter inte helt ovanligt och det får man ju inte avla på inom rasen.
Kruxet är att i utlandet har de inte alls samma kontroll som här, ex i Australien som har exporterat många hundar hit, hundarna som importeras är fria, men bakom vet man kanske inte så mycket. Apocalypsens hunds halvbror har C-höfter till exempel, men min hund som också är halvsyskon har helt rena höfter. Sen är där tyvärr massa annat som gör att jag inte tycker att linjerna ska användas, men det råder delade meningar. Allergier är till exempel ganska vanligt på weimaraner.

Apocalypsen - vi håller tummarna! Även om det är som du skriver, att man kör på ändå, så är det ändå skönast att veta att det är lugnt.

Såg tråden först nu, men givetvis håller jag tummarna för att allt går bra med själva röntgen och för att resultatet blir A ;)

(och nu blev jag påmind om att jag tänkt röntga min unga fröken... Heh.)

Apocalypsen - vi håller tummarna! Även om det är som du skriver, att man kör på ändå, så är det ändå skönast att veta att det är lugnt.

*delvis knapplån*

Tack för hållna tummar!

Jag citerar veterinären "Han har skitfina höfter och det ska mycket till för att inte folket på SKK ska tycka samma sak" Armbågarna fanns det inte heller något att anmärka på :banana:

Betalar in till SKK ikväll och plåtarna ligger i postgången så jag väntar nu enbart med spänning med på vad SKK kommer skriva på hunddata. Litar fullt och fast på veterinären som röntgade då hon röntgar åt polisen och massor med andra tjänstehundar. :bump:

Är otroligt glad och lättad över vetskapen att det är en frisk hund som jag jobbar med. :banana:

Om plåtarna skickas in imorgon, så får du resultat via telefon på måndag - om du känner dig stressad menar jag ;) Dom läser plåtar varje måndag och torsdag, och hinner oftast alla inkomna samma dag.

Åh tack! Vad bra att veta! Kan väl hända att jag avbryter mitt ytterst viktiga navelskåderi på jobbet på måndag (jobbar för ovanlighetens skull dagtid) och ringer ett samtal :angel:

Härligt att det ser ut att ha gått bra! :laugh: Du är definitivt inte ensam om att bli nervös inför röntgen, i vår är det dags för min lilla tjej (redan, det känns som om jag hämtade hem henne igår! :eek: :love:) och jag kommer definitivt inte kunna sova när datum är bestämt och lär väl gå omkring och se bajsnödig ut dagarna innan...

:D

Då har SKKs avläsare sagt sitt....

Efter en nervös helg och ungefär 1000 och några till kontroller av SKKs hunddata under dagen så stod jag inte ut när klockan var 14:35 (tack Bebben) och ringde...

Fick prata med en mycket trevlig person som lät meddela att unge herr Weim har A på höfterna och inga anmärkningar på armbågarna :love:

:banana::banana::banana::banana::banana::banana:

Nu kommer vi köra agility så att det ryker! :bump: Plus mycket annat...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka