P

Penny

Behöver lite tips. Jag har idag besiktigat en ponny som vi skall köpa. Dottern har ridit denna ponny sedan dec -09 och tävlat mkt framgångsrikt på högsta ponnynivå i dressyr. Ponnyn har varit fräsch hela tiden. Vi besiktigade för en erkänt duktig vet och hon gick igenom ua. Jag hade tänkt röntga men veterinär tyckte det var onödigt, hon är mkt fint o jämnt musklad, inga böjreaktioner och vi har ridit henne länge. Allt lät logiskt och jag lät bli att röntga. Nu undrar jag ändå om jag gjorde fel, för det är såklart en väldigt dyr ponny. Ska jag åka en gång till bara röntga? Vad ska jag röntga? Den förra ponnyn jag köpte gjordes exportröntgen på som var OK men den hade pålagringar ändå (annan vinkel) så röntgen är ingen garanti. Någon som vill tipsa? Ponnyn ifråga är 11 år och är friröntgad som 5-åring.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Röntgen?

Kommer du kunna förlåta dig själv om hon blir halt pga pålagringar om ett par år?

Eftersom du är osäker skulle jag röntga...

Om hon visar sig ha pålagringar så är det bra att ha plåtar från tidigare år så att man kan visa att dom inte har förändrats på ett par år, om ni skulle bestämma er för att sälja senare.... Om det nu är så att det har ändrat sig, så kan man se i vilken utsträckning!

Jo det kan ju vara en idé med det. Men är det inte så att pålagringar kommer sig av inflammationer i lederna? Jag har "följt" denna ponny sedan hon var 5 år och vet att hon inte haft några inflammationer.

Jo det kan ju vara en idé med det. Men är det inte så att pålagringar kommer sig av inflammationer i lederna? Jag har "följt" denna ponny sedan hon var 5 år och vet att hon inte haft några inflammationer.

Varför tvekar du egentligen på att röntga? Som du skrev så är ponnyn ganska dyr, vilket för mig i alla fall betyder att ni har pengar, så det kan inte vara av ekonomiska skäl.
Är du rädd för att de ska hitta något?

Tvekar du så tycker jag att du ska röntga. Annars kommer du bara ångra dig sen om det skulle visa sig att det fanns något. Är det en dyr ponny så är det småpengar att lägga på en röntgen ;)

Hej !!

Uppenbarligen har den inga fel. varför ska man då börja rota, för att hitta fel.
den gick igenom vet, och du har haft en nära relation med ponnyn från 5 års ålder. den har varit fult frisk och tävlat på hög nivå. En export röntgen är vad försäkringsbolagen vill ha. för att man ska kunna försäkra ponnyn i ett högre belopp. Lycka till med nya ponnyn och med tävlandet!!!

Känner du dig orolig, diskutera med en veterinär du har förtroende för. Jag brukar göra så med min veterinär, och hon föreslår då vad vi ska titta lite närmare på, diskuterar igenom vad som kan vara slitet och tänkbara scenarion.

Självklart ska du slå några plåtar, om inte annat för att sova gott om natten. Kräver försäkringsbolaget något med tanke på att den verkar vara i den högre prisklassen?

*Knapplån*

Svarar alla här. Skälet till att jag inte röntgade idag var att det kändes dumt att leta fel och jag har historiken. Och hur beslutar man om det finns nåt litet.... Och röntgen är ingen garanti, det har jag erfarenhet utav. Men det är fortfarande mkt pengar jag betalar för ponnyn. Så jag har nu beslutat att röntga ändå. Små saker räknar jag med att det finns men får inte vara stora grejer. Har ingen egen veterinär jag kan diskutera med direkt, det var det jag försökte med idag när han tyckte att jag inte skulle röntga. Men jag tänker att jag tar bilder på knä- och kot/hovleder.

Nu har ju du beslutat dig för att röntga iaf. Tycker att det var klokt! Speciellt om det skulle blir några skavanker senare, då är det bra med plåtar för försäkringens skull.

Jag har köpt hästar både med o utan klinikbesiktning/röntgen (ibland bara gårdsbesiktning). Men om jag skulle köpa häst i dagsläget skulle jag nog röntga "det mesta" om hästen var av det dyrare slaget.

Det låter klokt!
Om du känner dig lite överkörd av den vetrinären och har möjlighet, åk till en annan som verkar mer öppen för diskussion!

Hoppas det går bra, ponnyn är ju 11 år och tävlad en del antar jag.
Sen är det ni som ridit den sedan nästan ett år ? Ägaren/ säljaren kommer kanske börja hävda att ni orsakat eventuella förslitningar...

Viktigt att veta är att det räcker med att det skiljer några graders vinkel mellan exakt samma bild för att visa eller inte visa pålagrningar etc.
Så det ni inte hittar nu kan någon hitta om 5 år när ni kanske ska sälja hästen.
Så tro inte att bara för du får rena röntgenbilder så får du en hel och frisk häst.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik I slutet av september 2013 köpte vi en ponny till vår dotter av en hästhandlare för 15000 kr. Ponnyn köptes som barnponny/nybörjarhäst...
Svar
6
· Visningar
2 939
Ekonomi & Juridik Visste inte riktigt hur jag skullle skriva i rubriken, men ska sälja min 5-åring, egen uppfödning, och skulle vilja ha lite tips rent...
Svar
19
· Visningar
5 775
Senast: Ottilia
·
Träning Måste bara höra om någon varit med om liknande även om detta inte är något problem jag har idag... För ca 2 år sedan (hösten 03) hade...
Svar
18
· Visningar
2 080
A
Hästmänniskan en liten fundering bara.. Stallägaren där jag har min pålle hade en d-ponny (f.d ridskolehäst) som hon sålde för några månader sedan...
Svar
15
· Visningar
1 379
Senast: Cowgirls
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Valp 2025
  • Tuggbensfavoriter