YorkWann

Trådstartare
blir alla raser röntgade vis ett år ålder ca? Eller är det någon ras man gör det tidigare/senare på?

Sv: Röntgen

De flesta hundar av de raser, som är med i skk´s bekämpningsprogram, röntgas vid 1½ års ålder.
Vid misstanke om graft höft/armbågsledsfel kan man röntga tidigare.

Info finns på skk´s hemsida under fliken verksamhet - för uppfödare - länkar - information om röntgen.
http://www.skk.se/

Senast ändrad:

När hundarna är 1 år så registreras resultatet. Gör du det innan så räkans det bara som ett preliminärt resultat. Vissa stora hundraser bla Grandisar ska röntgas efter 18 mån för ett off. resultat. Minns inte vilka raser det var, men ett par stycken har jag för mig.

Jag har funderat på det här med röntgen några dagar. Har en blandrastik här hemma som jag vill röntga när hon är i ålder för det. Men vem läser av plåtarna i så fall? Samma personer(er) som läser av renrasiga hundars plåtar? Någon som har ett svar?

Mulles_matte skrev:
Det är SKK som läser av alla plåtarna. oavsett om det är renras eller blandras :)
Tänkte bara att de inte borde ha något intresse av att läsa av plåtarna på blandraser, då de väl finns till för att främja renrasaveln, eller?

Svenska Hundklubben har också avläsning av höftleder. Men jag tror inte att det finns någon avdelning i Göteborg. Känner bara till Uppsala och Södertälje.

Hawaii skrev:
Tänkte bara att de inte borde ha något intresse av att läsa av plåtarna på blandraser, då de väl finns till för att främja renrasaveln, eller?

Ptja.. dom läste av plåtarna på min blandras hane iaf . Och har gjort det på övriga blandisar jag har haft :) Så det är nog inga problem

Mulles_matte skrev:
Ptja.. dom läste av plåtarna på min blandras hane iaf . Och har gjort det på övriga blandisar jag har haft :) Så det är nog inga problem

Då behöver jag inte fundera mer på det, TACK! :idea:

Liknande trådar

R
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i... 2
Svar
32
· Visningar
1 655
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Hej! Jag går i valpköparplaner, dock inte förrän TIDIGAST nästa år men mest troligt 2027. Det blir i så fall hund nummer två då jag har... 2
Svar
22
· Visningar
1 920
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Det känns som.om det dags för en ny presentations tråd av våra bukehundar då det känns som om det var ett tag sen sist! Bild... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 759
Senast: Ginne
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 618
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dagens barnfilmer
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Hur sover ni???

Hund, Katt, Andra Djur