Rosacea/väldigt känslig hy

Eucerin ultrasensitive tvättgel är grym. Använder man solkräm eller smink behöver man använda någon form av ansiktsrengöring på kvällen, annars får huden ingen chans att vila från de jobbiga ämnena.

Är finacea för stark finns det azeleic acid i andra produkter, till exempel the Ordinary har en. Jag kan max använda sånt en gång i veckan dock.

Snällaste återfuktningen jag använt är ren squalane-olja.

Nuförtiden är min hud ganska motståndskraftig, jag har dock fortfarande mest snälla produkter. Ganska mycket från Puritos parfymfria linje just nu.
 
Får man vara okunnig och tjejgissa lite hej vilt?

Låt säga att du använder rouge (enligt en post av dig ovan?), men inte använder tvål, olja eller medel när du tvättar ansiktet. Försvinner då rougen? Är en möjlig väg att sluta med rougen eller be ngn som vet ngt mer än jag i tråden komma med en möjlig mild rengöring (iofs kanske en risk med rosaecea) för att den inte ska ligga kvar alltid?

Jag ska inte komma och komma eftersom jag ofta glömmer bort att ta bort mascara om jag använt det. Och när jag minns det så har jag ju 30 grader så tar bort med enbart varmt vatten. Men att låta den ligga kvar många gånger på rad gör onekligen att det blir lite fnasigt i fransarna och då är det ju en räddning att det är ganska sällan jag använder den.
Haha ja vet du att jag funderade på det, så jag köpte en mild ansiktsrengörning för två dagar sedan. Men jag tänker att det försvinner i duschen och jag duschar alltid på kvällen.
 
Tack för alla svar. Ska kolla på apoteket, och det verkar som att man kanske får testa sig fram till vad som funkar. Ska nog se över andra produkter också, som smink och duschtvål mm.
 
Okulär rosacea som varit totalt ö.ver.jävlig. Har behandlats med immunhämmare och totalt 9 månader bredspektrum antibiotika över knappt två år tid. Och Finacea, som dock brände sönder huden för mig. Andra verkar åtminstone ha haft bättre resultat av den!

Enda hudvården jag hittills provat som funkar idag är Eucerin ultrasensitive soothing care dry skin, och Cerave Hydration cleanser. Sistnämnda brände också satan i början, men det blev bättre på sikt. Just nu i ett sämre skov igen, men jag hoppas slippa behöva medicin för det.
Oj vad jobbigt det låter 😨
 

Liknande trådar

Kropp & Själ SVT har gjort en serie på tre avsnitt med vetenskapliga tester kring hudvård. Tittade precis på första avsnittet som handlade om...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
5 415
Senast: lizzie
·
Kropp & Själ www.facebook.com/photo.php?fbid=1010347545716723&set=a.176271445791008.46680.100002244620441&type=3 (Varför syns inte bilden...??? Den...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
12 799
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
706
Hästvård Våran ena häst har på någotvis fått en skada i ansiktet, halva sidan av ansiktet ända upp till ögat samt under hakan och fläckvis på...
Svar
16
· Visningar
3 335
Senast: Pia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp