Rosor i lägenhet

Singoalla

Trådstartare
Vad säger ni, är det möjligt? Jag har två fönster mot innergård, och det kommer in sol på fönsternischen men den bryter genom ett träd så det blir inte stekhett. Går det att få välmående rosor i kruka som lever inomhus? I så fall, vilken sorts ros ska man köpa och hur ska man sköta den? Lär en nybörjare allt ni vet :bow:
 
@Singoalla: Bra fråga och jag har inget bra svar egentligen. En gammaldags ros tror jag blir svårt för de är ju rätt stora och skulle nog inte må bra av den begränsade jordmängden och den hårda beskärning som krävs.

Moderna rosor och de som naturligt är mindre och/eller har ett mer marktäckande växtsätt är nog de som är lämpligast. Min svärmor har en modern uppstammad ros som hon övervintrar i potatiskällaren och den är inne på andra eller tredje sommaren nu.

Sedan finns ju de här miniatyrrosorna som ofta säljs i mataffärer. De skulle förmodligen trivas bäst inomhus i en större kruka och de tål absolut att komma ut på sommaren (min står ju på min bro just nu). Men de är ju som sagt rätt små. Eventuellt att de blir lite större om de får bo i en större kruka.

Rosor vill gärna ha en lerblandad jord men det finns bra rosjord att köpa så det är inget problem. Samma med näring, det finns bra varianter med nyttiga organismer som är lätta att använda. Tål rosen konceptet som helhet tror jag inte det blir svårt att sköta den.
 
Vad säger ni, är det möjligt? Jag har två fönster mot innergård, och det kommer in sol på fönsternischen men den bryter genom ett träd så det blir inte stekhett. Går det att få välmående rosor i kruka som lever inomhus? I så fall, vilken sorts ros ska man köpa och hur ska man sköta den? Lär en nybörjare allt ni vet :bow:
Vi hade en ros på inglasad balkong men den fick kraftigt med ohyra efter något år som inte gick att behandla. Den fick flytta ut och mår nu bra igen. Men det är en känslig individ som varje år får massor med löss.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ännu en sommar närmar sig och min lägenhet är varm. Det har i vår varit upp till 23-24˚ fast elementet är av. Har haft 23˚ i några...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 366
Senast: CaisaCax
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
21
· Visningar
1 056
Senast: Glimra
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 114
Senast: Acto
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 740
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Kaninskrik
  • Tälta med hund

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp