Rostat bröd - vilken sort väljer du?

Min brödrost har använts flitigt i perioder men jag inser nu att det var flera år sedan sist. Jag kan inte med vitt rostbröd eftersom det inte innehåller någon näring, tycker att det känns som att det proppar igen kroppen på något vis. Här i kommunen har man dessutom fått avliva flera fåglar med outvecklade vingar som man tror beror på att de matats med vitt bröd och därför inte ätit näringsrik mat istället.
Om jag rostar bröd är det främst fiberfranska. På det har jag helst smör för bregott smälter för snabbt. Ovanpå har jag herrgårdsost.
 
Något grövre rågbröd, rostat i ugn, oftast ost, kaffe eller te beror på tidpunkten för ätandet.

Brukar steka ägg och då tina brödskivor i stekpannan vilket i praktiken ger likvärdig skorpa på ytan så det bör väl också räknas som rostat bröd. Samma grova rågbröd som äts med nämnda stekta ägg.
 
Alltid Roast 'n' toast i frysen!! Har nån äldre brödrost från 80-90talet kanske, en vit med röda blommor på, jättefin. 😍

Dricker helst jos eller läsk till, och har antingen bara smör på (mycket!!) eller så lägger jag till hushållsost eller vegoskivor.
 
Köpte nyligt ett Pågens Råg Levain för att jag trodde att det skulle kännas som ett rejält bröd, men där blev jag besviken. Däremot fick jag för mig att testa att rosta det (i ugnen), och det visade sig passa jättebra.
 
Jag bakar mitt eget bröd och ofta blir det så att jag bakar sådant bröd som man kan rosta. Då skivar jag det i skivor och fryser sedan in. Jag är ensam så behöver frysa in mitt bröd för att det ska hålla.
I bland gör jag annat bröd än man kan rosta och då brukar jag tina i micron. Eller om jag mirakulöst kommer ihåg att plocka fram innan.
Äter nog bröd 5 dagar i veckan.

Men rostbrödet!
Man måste rosta det till den perfekta graden av rostighet, vilket varierar för typen bröd.
Sedan låter man det rostade brödet svalna till en väldigt specifik grad, som innebär att smöret inte riktigt smälter helt och hållet.
Sedan är det lite olika vad jag lägger på. Ost är dock alltid på! Marmelad och ost, Leverpastej och ost, Skinka och ost, Ägg och ost, Ägg och skinka och ost, Gurka och ost... :d
Vill oftast ha te till, alternativt o'boy.

Nu är jag hungrig :cautious:
 
Möjligen är jag den skyldiga? :o

Jag föredrar att rosta brioche-bröd. Väldigt gott! Har en helt vanlig OBH Nordica-brödrost. Tar två skivor och man kan ställa in tiden. Lagom avancerad :)
Varierar mina pålägg men t.ex. ost, salami, mjukost, färskost eller leverpastej går bra. Är inte så känslig på den fronten.
Dricker gärna O'boy eller mjölk till. Absolut ingen varm dryck! (Det dricker jag aldrig så hänger iofs inte ihop med rostandet.)
 
Jag rostar Rasker. Äts varmt så smöret smälter är viktigt. Tunna skivor brie-ost på är det godaste. Bara smör eller annan ost duger också.

Och kommer nu ihåg att vi fick Roast'n'toast när jag var på ridläger för många år sedan och jag tyckte då det var jättegott. Får nog testa igen.
 
Antingen jättefranska eller egenbakat bröd, smör och ost och eventuellt björnbärsmarmelad.
Och te till.

Andra pålägg funkar också men ost är ändå 🌟
 
Äter inte rostbröd särskilt ofta men väljer gärna något med surdeg. Minns inte vad de heter men är lite mindre och är lite svåra att få upp haha. Vill ha mörkrostat med smör (ska smöras snabbt som fan så fort den ploppar upp), ost och apelsinmarmelad alternativt gurka. Gärna något gott te till.
 
Levain :love: Med eller utan inslag av t.ex. valnötter, frön eller annat gottigt.

Påläggen varierar stort:
God ost
Stekt ägg
Pepparrotsost eller naturell färskost och rökt kött eller rökt lax
Soltorkad tomat-crème
Kronärtskockscrème
Sommartid färska tomater, färsk basilika, havssalt och olivolja
Mild blåmögelost och lönnsirap
 
Jättefranska eller liknande. Enda gången jag har mycket smör på. Äter antingen med bara smör eller med ost eller kalvkorv. Äter det dock väldigt sällan
 
Vilket bröd äter du när du rostar bröd?
Allt bröd? Går ju att tex torka soggigt hårdbröd däri.
Men Gräddad Längtan låter ju poetisk en tidig morgon, när just ett sött, mörkt bröd kan vara den enda ljuspunkten när döden är din trängtan.

Vad har du för brödrost?

OBH Nordica Chilli. Vi har röda hushållsaparater och verktyg pga matlagning är blodigt allvar.

Hur äter du brödet, med nåt speciellt pålägg?
Alla pålägg?* Brödet är ju ett underlägg för mat. Men smör + alfa alfagroddar + rökt skina var oväntat trivsamt.
Samt att boxholms kryddost inte bara är förhårdbröd.

Te, choklad, kaffe, annat?
All of the above? Ett glas Kölsch och en liten jävel om det sker kvällstid eller till lunch?


Beskriv din bästa rostbrödupplevelse!
Hemma i Stensätra, cirka 1986. Brödkorg i flätad vide med handtagsögla i ena änden, en gammal kökshandduk däri att lägga de rostade skivorna under. BOBs apelsinmarmelad ovanpå Bregott extrasaltat som stårr framme och mjuknat sen 04:00 för att kunna täljas på. Edamerost till för den som önskade. Vitt fyrkantigt bröd som rostades borta på diskbänken. Varm choklad rörd från grunden i en kopp med engelska hus på. Utsikt neröver vedbacke och Storsjöns fjärn med fågelstallet i förgrunden utanför fönstret.


* The Significant Other var en gång i tiden på tjänsteresa till de brittiska öarna. Får sedan dess akuta episoder av att äta Beans on Toast i täta intervaller. Då går jag mest och väntar på att det ska börja lukta Wimbledon och jag ska få Pimm's Cup och Cucumber Sandwich. :d
 
åh rostbröd :love:

Gillar de som är mest onyttigast. Så ljust som möjligt ganska hårt rostade men inte brända i brödrost med massa smör på

Sen varierar det mellan

1 - (Favoriten) skivad tomat
2 - ost med lite, lite marmelad på
3 - äggröra
4 - kokt ägg
5 -Kaviar
6 -Jordgubbsmarmelad
Nutella - fast det äts typ endast om jag behöver få upp blodsockret rejält och fort

På mornarna med en stor kopp te och ibland med en pepsi max men då måste det vara ost eller tomat absolut inte ägg eller kaviar :D

Äter bara bröd på helger hemma när jag är på jobbet brukar jag gra overnight oats att ta med
 
Åh, kan man få receptet på det kanske?😀
16753676145741796939752794694227.jpg
 
Läste i vgv-tråden att nån ätit rostat bröd. Jag har inte gjort det på evigheter (+10 år). Har ingen brödrost. :down: Blev så himla sugen på rostat bröd nu!

Vilket bröd äter du när du rostar bröd?
Vad har du för brödrost?
Hur äter du brödet, med nåt speciellt pålägg?
Te, choklad, kaffe, annat?

Beskriv din bästa rostbrödupplevelse! :d

Jag brukade köpa ett bröd som var jättegott rostat men minns inte vad det hette. Det var nog gjort för att rostas.
Har även rostat Längtan (ett mörkt bröd).
Jag köper alltid vanlig långfranska som jag har i frysen och tar fram så många skivor jag behöver , då behåller de sig saftiga när man rostar. Min brödrost är för 4 skivor och det passar bra på helgerna då jag alltid rostar bröd och dricker Oboy . Gillar mjukost , leverpastej och gräddost till rostat bröd
 
När jag flyttade slängde jag min urgamla brödrost (de håller verkligen i århundranden känns det som) för fyra skivor på tippen då den hade börjat ryka lite för ofta vid användning. Köpte på loppis en för två skivor istället, voltage eller liknande märkligt märke. Hade gärna velat ha en snoffsig fin dyr variant men insåg trots allt att jag ytterst sällan äter bröd och även ännu mer sällan rostar, så vad ska jag med en kökspryl som mest kommer samla damm?

Jag rostar allt bröd som går ner i rosten. Godast att rosta är utan tvekan vörtbröd, så har ni inte testat det så gör det. Längtar efter vörtbröd, gud vad jag längtar, så det vattnas i munnen på mig nästan! Det är något av det bästa som finns, otroligt gott och fantastiskt gott i en rost.

Man kan ha allt pålägg på en rostmacka, men godast är bara smör eller smör och ost. Är inte så mycket för mer kladd än så efterosm jag har mycket smält smör.... Förlåt, bordsmargarin, för den känslige....
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp