Röta, vilka medle hjälper?

Josssefine

Trådstartare
om en häst misstänks ha någon form av röta, vad ska man då använda för att ta död på bakterierna?

Ingen stor röta alltså, Jag fick ett tips från en person att man skulle använda T-röd. kan verkligen det stämma?

Vad finns det mer för alternativ?
Vill gärna veta all:)

Har läst lite och hittade även Väteperoxid= vad är det och var hittar man det?
Sedan läste jag om något som hete Virkon, vad är det? Hittade det på granngården tror jag:P

Sv: Röta, vilka medle hjälper?

Vi tvättade först med jodopax och sen på med tjära, funkade bra :D

Sen på den andra använde vi blåspray, funkar bra det också ^^

Om en häst misstänks ha någon form av röta, vad ska man då använda för att ta död på bakterierna?

Ingen stor röta alltså, Jag fick ett tips från en person att man skulle använda T-röd. kan verkligen det stämma? Vill du använda T-röd på dig själv?? Nej jag skulle inte använda det.

Vad finns det mer för alternativ? Tvätta med Jod och på med Tjära.

Har läst lite och hittade även Väteperoxid= vad är det och var hittar man det? Finns på apoteket, det är bakteriedödande.
Sedan läste jag om något som hete Virkon, vad är det? Hittade det på granngården tror jag:P Virkon är oxå bakteriedödande. Funkar liknande som Väteperoxid, om jag inte har fel!

Väteperoxid brukar finnas på samma hylla som rengöringsmedel, bensin (på småflaskor) och kopparputs.

Okej, tackar så mycket.. Det va även någon som sa något om Potatismjöl.

Vanlig hovtjära? Hittar jag i vilken ridbutik som helst väl? Eller ska det vara något speciellt?
Läste att hoven gätna skulle vara torr då, så den ev rötan inte blir värre då fuktan hålls inne.

Virkon ha funkat bra på min som har lite bärrandsröta. Det är ett desinfektionsmedel som även torkar ut. Hovis verkade upp rötan så det kommer in syre så bakterierna inte trivs lika bra.
Virkon kan du köpa på bla Granngården och apoteket. Skulle tro att många mindre hästbutiker även har det.

Väteperoxid kan du köpa på apoteket. Jättebra att använda vid sårtvätt! "Kokar" ut all skit ur såret. Rekommenderas verkligen att ha både i stallapoteket och hemma för eget bruk.

Senast ändrad:

Okej, tackar så mycket.. Det va även någon som sa något om Potatismjöl.

Vanlig hovtjära? Hittar jag i vilken ridbutik som helst väl? Eller ska det vara något speciellt?
Läste att hoven gätna skulle vara torr då, så den ev rötan inte blir värre då fuktan hålls inne.

Vilken tjära som helst fungerar, och ja det är alltid bra om en hov med röta är torr. Så ställ hästen i en hage som är torr för att påskynda processen.

va på apoteket de ha de inte virkon, hemma, men hon sa att granngården hade det. Dock sa hon att det mest användes till stallar och liknade, men man kan kanske använda det till röta med sa hon.

har jodopax hemma, så ska inskaffa någon form av tjära, men kan verkligen blåspray fungera med?

Virko s funkar alldeles utmärkt till röta.
Granngården har också en annan spray tror den heter något som "hoof"
Den var också super bra.

Hoppas de går bra!

Jag använder Dry Feet på min ettåring som har bärrandsröta. Jag har henne borta på lösdrift så jag har bara möjlighet att åka dit en gång i veckan och då funkar det medlet jättebra. Hon hade jättemycket till att börja med men nu är det inte mycket kvar.
Stora hästen som jag är hos varje dag använder jag Virkon på, blir billigare så :) Och lätt att komma åt under skon eftersom att hon får ställa hovarna i hinken.

Som fler redan skrivit:
Tjära
Väteperoxid
Blåspray

Även dessa fungerar ofta:
Lotagen
Kopparsulfatlösning

Min erfarenhet är också att dessa hästar bör stå på halm, det blir luftigare under hovarna än med spån och torv.

Har precis varit en hel helg på kurs om hästar och lärt mig en massa nyttig information. vi disskuterade röta och då rekomenderades det även att verka ofta, ta gärna av skorna och raspa och slå på dem igen i de gamla hålen. MEN VARNING se till att din hovslagare har lärt dig hur du ska göra först!

Jag använder Dry Feet på min ettåring som har bärrandsröta. Jag har henne borta på lösdrift så jag har bara möjlighet att åka dit en gång i veckan och då funkar det medlet jättebra. Hon hade jättemycket till att börja med men nu är det inte mycket kvar.
Stora hästen som jag är hos varje dag använder jag Virkon på, blir billigare så :) Och lätt att komma åt under skon eftersom att hon får ställa hovarna i hinken.

Var har du köpt det?

Ingen av våra stora hästar men båda åringarna och en oskodd 3 åring i en annan hage har fått bärrandsröta.
De går på lösdrift i snötäckt hage så antagligen spenderar de för lite tid i ligghallen där det är torrt.

Varannan dag petar jag ut vad jag kan av skit och dyl. med en söm, tvättar med virkon och häller sedan på thrustbuster (varning dock eftersom det tydligen är cancerogent, jag använder plasthandskar och ska skaffa mig munskydd).

Vi ska verka nu veckan så då får jag ett kvitto på hur mycket behandlingen har hjälpt.

om en häst misstänks ha någon form av röta, vad ska man då använda för att ta död på bakterierna?

Ingen stor röta alltså, Jag fick ett tips från en person att man skulle använda T-röd. kan verkligen det stämma?

Vad finns det mer för alternativ?

Har läst lite och hittade även Väteperoxid= vad är det och var hittar man det?
Sedan läste jag om något som hete Virkon, vad är det? Hittade det på granngården tror jag:P

Jag har röta på min häst hovar. Och har fått råd av min hovslagare att rengöra rötan med Väteperoxid och direkt efter ha i Virikon S och trycka upp bomull som är dränkt i Virikon S om det går. Så gör jag ena veckan och den andra veckan rengör jag med Väteperoxid sedan har jag i Strålrengöring och bomull. Strålrengöring finns att köpa i de flesta hästbutikerna som har hovslagar utrustning. Men tänk på att använda skyddshandskar när du hålls med Virikon och Strålrengöring!! :)

va på apoteket de ha de inte virkon, hemma, men hon sa att granngården hade det. Dock sa hon att det mest användes till stallar och liknade, men man kan kanske använda det till röta med sa hon.

har jodopax hemma, så ska inskaffa någon form av tjära, men kan verkligen blåspray fungera med?

Blå spray funkade finfint för mig :D

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
688
Senast: Jeps
·
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 387
Senast: Takire
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
36 991
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
16 238
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka