Bukefalos 28 år!

Ruinerande utkörnkningsavgift från veterinärerna

wow.. :crazy:

Jag betalar aldrig under 1500kr när min vet. varit ute, och då får jag kompispris. (Har hittills varit i samband med hälsoundersökning, mugg-koll, tänder, vaccination etc.)
 
Tycker inte priset är onormalt, använder själv distriktsveterinär vid rutin och mindre grejer och mycket billigare än att ta ledigt från jobbet och köra själv, jag brukar be vet att ringa 15 min innan vet beräknar vara hos mej så brukar det inte ta så mycket mer tid än en rast.
 
Jag betalar minst 1500 kr för att få veterinären till gårdsplanen. Om man inte har tur och de är i närheten. På jour kan det bli nästan hur dyrt som helst, "rekordet" ligger på 2700 kr.

Men, de finns där 24 h per dygn 365 dagar om året. Någonstans måste det finansieras. Men jag tar om jag kan undvika det inte ut DV bara för att vaccinera, det blir hutlöst dyrt. Då åker jag dit istället, eller tar det ihop med något annat på hemmaplan eller klinik.
 
Jag använder främst distriktarna för akuta fall och det kostar ju givetvis. Vår ponny blev illa sparkad i hagen ett år och även fast vi har många kliniker inom rimligt avstånd kändes det inte snällt att tvinga in en trebent stackare i transporten och åka. Distriktarn kom med röntgenbilen och alla avgifter för inställelse gick på +2000 (kval beredskapstid). Det kändes ju lite lustigt iom att själva röntgen gick på 1500 (plåtarna ej medräknade).

Det gick bra med ponnyn för övrigt. :)
 
Jag betalar minst 1500 kr för att få veterinären till gårdsplanen. Om man inte har tur och de är i närheten. På jour kan det bli nästan hur dyrt som helst, "rekordet" ligger på 2700 kr.

Men, de finns där 24 h per dygn 365 dagar om året. Någonstans måste det finansieras. Men jag tar om jag kan undvika det inte ut DV bara för att vaccinera, det blir hutlöst dyrt. Då åker jag dit istället, eller tar det ihop med något annat på hemmaplan eller klinik.

Jag tänkte skriva att jag inte testat jour men det är ju inte sant.

Minns inte vad resan gick på men drygt 8000kr (inkl resa) för att lappa ihop grannskapets elakaste ponny på stallgången är ju ett fynd. Det tog nog ett par timmar.

Jag ringer den där som utgår från kyrkan istället men han är så dyr på vaccinerna att det går på ett ut. Bättre på att hålla tiden :p
 
Jag tänkte skriva att jag inte testat jour men det är ju inte sant.

Minns inte vad resan gick på men drygt 8000kr (inkl resa) för att lappa ihop grannskapets elakaste ponny på stallgången är ju ett fynd. Det tog nog ett par timmar.

Jag ringer den där som utgår från kyrkan istället men han är så dyr på vaccinerna att det går på ett ut. Bättre på att hålla tiden :p

Och jag har räkningen för en kolik en lördag här framför mig, 6848:-...
 
Kl
Men om alla läser prislista för utkörning och inställelse avgift på normal tid /jourtid/helgjour osv som finns redovisad så slipper ju alla bli förvånade osv? Sen vad prislappen utöver det landar på utifrån vad som behandlas är ju inget konstigt det heller .?

Jag är lite förvånad att så många har åsikter i tråden utan att det verkar som
De egentligen har ngn förståelse allmänt hur priser sätts/ var man kan kolla priser/ hur man faktiskt som konsument är den som väljer priser och behöver vara någorlunda insatt om man sen ska klaga på ett val man gjort utan att vara insatt ?
 
Kl
Men om alla läser prislista för utkörning och inställelse avgift på normal tid /jourtid/helgjour osv som finns redovisad så slipper ju alla bli förvånade osv? Sen vad prislappen utöver det landar på utifrån vad som behandlas är ju inget konstigt det heller .?

Jag är lite förvånad att så många har åsikter i tråden utan att det verkar som
De egentligen har ngn förståelse allmänt hur priser sätts/ var man kan kolla priser/ hur man faktiskt som konsument är den som väljer priser och behöver vara någorlunda insatt om man sen ska klaga på ett val man gjort utan att vara insatt ?

Hur många är förvånade?

Jag (med flera) skriver att vi vet vad det kostar och anser det dyrt eller prisvärt beroende på situationen.

Jag tycker 1700kr är skitdyrt för en resa på 4 mil.
 
På jour är det omöjligt att beräkna kostnad om man inte förhör vet noga var denne är. Du betalar ju från var hen åker ifrån, inte stationen Så är hen i andra änden av de två hopslagna distrikten får man en saftig resa.

Det enda jag tycker är olyckligt är att försäkringen ersätter 1000 kr i resa. Men hela jouravgiften på klinik. Så för mig blir det billigare att köra hästen 8 mil till klinik, a 5000 kr i jouravgift, än ta ut DV om denne debiterar 2000 kr i resa. DET tycker jag är fel. Nu åker jag inte till klinik så, för hästens skull, men det är knas att systemet är så.

Har en räkning på 3500 kr ligger. Jourtid och sår rakt över kotsenskida. I slutänden var såret inte så djupt att det var fara för kotsenskidan. Undersökning kostade totalt 937,50 kr. Resten, över 2500 kr, är resa och inställelse. Hade jag åkt till klinik hade prislappen utan tvekan gått över 7000 kr totalt. Men jag hade betalt ungefär en tusenlapp totalt. Resten hade fbolaget tagit. Så klinik hade blivit mkt dyrare för bolaget - men mycket billigare för mig. Det systemet är olyckligt.
 
Jag fick Filles räkning för någon vecka, gick på dryga 4000:-
Var mindre än jag trodde, det inkluderade resa, undersökning, metacam för fem dagar, kramplösande intravenöst och smärtstillande intravenöst, undersökning, blodprov för typ hundra saker och skrapprov för regnskållor, labbavgifterna ät inräknade i priset
Tog inget för alla övriga recept hon skrev via telefon under veckan.
 
Nu var vi flera som delade när jag hade distrktet hemma för vac. När jag promenerade till den nyöppnade vet.kliniken så var det dyrare än vad jag brukar betala med dist.vet. när det gäller jour kan man ju köra hästen själv till klinik. Jag tycker distriktet med sin jour är helt fantastiskt. Tänk att få hem en kvaliciferad vetrinär 3 ggr på nyårsafton. Vilken service. Så bra har vi det inte på humansidan när det gäller akut sjukvård. När jag körde min svårt sjuka häst till Slöinge så stod dom och väntade på mig, snacka om vård direkt. Det räddade livet på honom. Då hade distriket först varit i stallet och gjort vad dom kunde. Men när det gäller smådjur så har priserna gått upp chockartat de senaste åren när riskkapitalister går in och köper upp klinikerna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp