Rullande helgschema, hur?

Willja

Trådstartare
Hur har ni haft det när ni stått uppstallade där de inackorderade hjälps åt på helgerna?

Sätts schemat enligt "antal hästar" eller "antal inackorderade"?

Vi har 6 hästar i stallet, varav en tjej har 3 hästar. Hade ni då tyckt att hon skulle ta en större andel av in- och utsläpp än övriga som har en häst var? Eller tycker ni att man tar det "per person" och antalet hästar inte spelar någon roll?

Vilket är det system som funkat smidigast för er? Fasta dagar/tider, scheman där man kan skriva upp sig, en helg var där man sköter allt?

Vi behöver inspiration:)

Sv: Rullande helgschema, hur?

Jag tycker att man fördelar över antal boxar.

Personligen föredrar jag att man får skriva upp sig för helgtiderna, tycker att det är jättejobbigt när jag blivit tilldelad en tid då jag absolut inte kan. Visst kan man byta men vad gör man om man inte hittar någon att byta med.

I ett stall hade man rullande schema med ansvar för en helg men andra fick skriva upp sig på de pass man kunde och så fick man ta de som blev över. Även om man då någon gång fick ett pass som man inte kunde var det lättare att byta, fast det beror ju förstås också på vilka man delar stall med. Vi lever olika sorters liv och har olika behov av att få tiden att räcka till annat än hästar. Och vissa är mer benägna att ställa upp för andra än vissa.

En helg där man sköter allt är det värsta jag kan tänka mig utan föredrar om jag kan fodra morgon en helg, ta lunchen nästa, insläppet en tredje och kvällen en fjärde.

I de stall där jag har stått har vi alltid delat upp efter antal hästar man har.

Annars blir det ju bli väldigt orättvist, har man valt att ha flera hästar borde man även veta att det innebär mer jobb och om jag då tex bara har en häst varför ska jag behöva jobba lika mycket som en person som har valt att ha 4 hästar?

Om jag hade velat ha det extraarbetet hade jag med all säkerhet köpt mig en häst till..

Jag har stått i stall där man är ansvarig för en hel dag/helg och även där man är tvungen att ta X antal pass/månad och häst.

Det sistnämnda tycker jag är bäst, vi har haft en almanacka där det står frukost, lunch, middag, natt och sen har man fått skriva in sig på valfria dagar och pass, då får man allt som oftast de passen man vill/kan ta men visst även där kan det bli tokigt ibland men med vettiga stallkamrater brukar man ju kunna byta om det inte passar alls.

Antalet pass fördelat på antalet hästar per ägare. Så har det varit i alla stall jag stått i och känner till.

vi har månadsmöte där vi fördelar turerna tillsammans. ett utmärkt tillfälle att också samlas och snacka lite och gå igenom om det är ngt särskilt.

Jag tycker det är självklart att utgå från antalet hästar. Det blir ju helt orimligt annars.

Jag har aldrig varit med om annat än att man fördelar det på antalet boxar.

Däremot är det ju den som har fler hästar som får färre pass/box om passen inte går jämnt upp över veckan. Annars kanske någon blir utan pass istället, och det är ju lika tokigt det.:)

Beroende på hur rutinerna ser ut i stallet så är det ingen höjdare att ta hela dagar på helgerna. Antingen får man sitta i stallet hela dagen, eller så blir det en väldig massa åkande...
Jag stod i ett stall där tanken var att man skulle ha en hel dag, men vi bad istället om att få en halv dag. Då hade man morgon + lunch eller eftermiddag + kväll. Tiden som var mellan de båda sysslorna kunde man då fylla med skötsel och ridning av den egna hästen, vilket kändes helt OK.

Har man bara två pass i stallet, typ utsläpp + insläpp i samband med nattning så kan man ju lättare kanske åka två gånger.

Senast ändrad:

Över antalet boxar. 6 boxplater - 6 st som ska bära ansvar för att helgjouren funkar.

Lättast tycker jag är att man numrerar boxarna, och sedan lägger man ut en månadsöversiktskalender i stallet. Box 1 tar vecka 1, box 2 tar vecka 2 osv. Och så börjar man om från början.

Har man tre hästar av sex, får man alltså ta hälften av alla pass. Andra ska ju inte lida för att någon bestämt att man vill ha tre hästar i samma stall.

Vi har 10 hästar i vårat stall varav 2 st är mina. Jag tar 2 helger utav 10, är alltså fördelat per box.
Vi kör med hela helger som vi sen får byta om vi inte kan, detta pga att vissa alltid lyckas göra mindre om man ska skriva upp sig varje helg.

Definitivt fördela passen/box, men att den som har flera hästar kanske kan få slippa pass om det så att säga blir över någon gång ibland.

I vårt stall fördelas passen i boxordning på helgerna, d.v.s. box 1 börjar, och har då morgon+kväll på lördagen (insläpp ordnar var och en själv, eller ber någon). Box 2 har morgon+kväll på söndagen, och då tar box 1 lunchen. Följande lördag har box 3 morgon+kväll och box 2 lunchen.

Det kan låta krångligt men är väldigt bekvämt för man blir inte upplåst på hela dagarna om man har stalljour.

Delvis KL.

Tack för alla svar! Då är jag inte helt konstig då som tycker det känns lite orättvist att vi delar per person. Det är i och för sig stallägaren som har tre hästar, så det kanske inte är helt lätt att ändra reglerna heller... Hon tar ju alla utsläpp på veckan, men det har jag i och för sig för mig att vi avtalade när jag tog platsen.
Tyvärr finns inget skriftligt på vad som gäller...

Det är viss skillnad om det är stallägaren gentemot inackorderingar. Det är typ att gilla läget, omförhandla eller flytta som gäller. Fodrar stallägaren mer i veckorna så kompenserar hon ju er.

TS: Håller med Lobelia. Är det stallägaren och denne tar andra pass som morgonfodringar har ni inget att ifrågasätta - det är inte ett kollektiv du står i : )

Vi har gjort så när jag som stallägare hade fler hästar. En av dem räknades bort när vi fördelade arbetspassen eftersom jag skötte alla fodringar sö kv-fre lunch. Men det var en muntlig överenskommelse som alla visste om.

Jag har inte riktigt förstått det där med att stallägaren inte ingår (eller endast tar en del) i helgschema med dennes hästar. Om det ska vara så är det superviktigt att det framgår vid installningen och dessutom hur många hästar det ska gälla.

Har dock varit så även där jag varit installad att stallägarens hästar inte ingått fullt ut och det har inte kommunicerats i förväg utan förutsätts självklart, vilket det inte är för mig i alla fall.

I ditt fall i stall med bara 6 boxar kan du ju råka ut för väldigt mycket fodringar om stallägaren bestämmer sig för att skaffa ytterligare en eller två.

Vad gäller fodringarna måndag-fredag är väl det något som man betalar för óch således inte en del av kollektivet att räknas till godo.

KL

Från start gällde följande:

Stallägaren skötte utsläpp och insläpp. Vissa vardagar fick en inackordering ta utsläpp till en lägre hyra för att underlätta för stallägaren. Den inackorderingen tog inga helger. Jag tog 1 insläpp på vardagar samt ett pass på helgen som jag valde själv. Resten av helgpassen tog stallägaren.

Fodringar igår bara att hon lägger ut hö i hagen på morgonen samt fodrar kraftfoder på kvällen om det är hon som tar in. Lunchfodring har jag fått lösa genom att köpa mig en fodergrind till min häst då jag inte vill att han ska gå utan grovfoder.

Nu har vi fått ytterligare en inackordering vilket gjorde att vi samlades till stallmöte för att sätta upp nya regler och då kom vi fram till att vi har en almanacka att skriva upp oss i och då ska vi ta ett pass per helg och en helg blir det två pass (fre insläpp, lör utsläpp).

Jag har alltså fått mer jobb för att vi blev en inackordering till, och den som tjänade på att bli en inackordering till är enbart stallägaren. Först kändes det ok, men nu känner alla tre inackorderade att det blir ojämnt fördelat. En av stallägarens hästar fölar till våren... Då får vi ytterligare en häst på vårt ansvar:-/

Ja, jag vet att det bara är att flytta om det inte passar;) Men av olika anledningar så skulle jag hellre vilja att vi kommer fram till något som funkar för alla.
Denna tråden startade jag mest för att få en bild över hur det "brukar" vara.'

För mig hade det känts bra om hon tar några fler pass än oss andra i alla fall. Det behöver inte vara hälften, men några pass extra vore bra...

Senast ändrad:

Det är tråkigt när man känner sig "lurad" och får mer jobb än man hade räknat med.
Det har ju stor betydelse med hur stallhyran ligger i jämförelse med liknande stall och vad som ingår där.
Jag har alltid tidigare stått i stall där alla delat per häst men nu delar vi per familj vilket blir lite snett då jag e helt ensam och de som har två hästar är en familj på 4 pers :S
Vår stallägare tar alla sena kvällsfodringar och vi andra tar utsläpp, lunch. Med tanke på vår låga stallhyra som kunde varit dubbelt så hög och folk skulle ändå köat för att få box så tycker jag det är rimligt att inhyrda gör lite mer jobb trots att hon som äger har mer än hälften av de 10 boxarna.
Det beror på vad man betalar och vad man får helt enkelt.
Sen kan man ju alltid prata med stallägaren och säga att det känns orättvist.

Självklart snittar man per häst tycker jag, desto fler hästar en person har, desto fler pass får den helt enkelt ta. sen kan man ju självklart göra överenskommelser om att jag den här helgen tar fler pass, men nästa helg tar du fler pass än mig.

När stallägaren åker till Norge och jobbar skriver vi upp ett rutsystem på tavlan, så får man ta de passen man kan (och så många man ska ha)

Jag har inte riktigt förstått det där med att stallägaren inte ingår (eller endast tar en del) i helgschema med dennes hästar. Om det ska vara så är det superviktigt att det framgår vid installningen och dessutom hur många hästar det ska gälla.

Har dock varit så även där jag varit installad att stallägarens hästar inte ingått fullt ut och det har inte kommunicerats i förväg utan förutsätts självklart, vilket det inte är för mig i alla fall.

I ditt fall i stall med bara 6 boxar kan du ju råka ut för väldigt mycket fodringar om stallägaren bestämmer sig för att skaffa ytterligare en eller två.

Vad gäller fodringarna måndag-fredag är väl det något som man betalar för óch således inte en del av kollektivet att räknas till godo.

Poängen är att stallägaren är den som äger stallet och bestämmer, gillar man inte villkoren är det bara att flytta. Det kan ju vara så att man skaffar sig inackorderingar för att få hjälp.

Vi har kollektiva helger vilket går efter häst och inte ägare. Vi är åtta hästar i stallet o har ett in/ut per häst och månad, fördelat på samma helg men olika dagar. Vilken helg det blir bestämmer man inte själv, men det är aldrig några problem att byta om det inte passar.

Stallägaren har två hästar och tar således 2 in/ut helger per månad, trots att hon står för vardagspassen, som hon delar med inackorderad(mig), mot att jag får stå billigare. Jag tar även jag mina helgpass - jag har ju redan min fördel med lägre hyra.

Detta funkar super hos oss, allt är rättvist och inget gnäll. :)

Det är ju ett visst jobb med ett visst antal hästar, så jag har aldrig varit med om att man inte tar "sin del"... har man 3 av 10, då får man 3 av 10 pass...

Du BETALAR för att in och utsläpp ska ingå. Får du lägre hyra isf?

Vi hade att man fick betala extra om man skulle ha PÅ skydd, men stallägarens hästars skydd skulle man ta AV gratis (vi hade insläpp)... Jag har ingen som helst lust att hålla på mer än nödvändigt med alla andras hästar när jag har insläpp. Det som ingår ingår, oavsett VEMS häst.

Sen valde jag söndagkvällar, fick julafton OCH nyårsafton... ingen :devil: ville hjälpa till eller rucka på insläppstiden, 19.00...

jag flyttade. tröttnade på kollektivt och kommer aldrig stå så igen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 464
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
4 015
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag behöver bolla lite funderingar kring anpassad igångsättning efter skada. Jag har självklart pratat med veterinären flera gånger om... 2
Svar
29
· Visningar
2 734
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Precis som rubriken lyder. Är hästägarna riktigt hårda mot deras hästar eller är jag för snäll mot mina? Jag står för tillfället... 2
Svar
35
· Visningar
4 703
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka