Miljon

Trådstartare
Reusable Menstrual Products, alltså. Det vill säga mensskydd som rengörs och återanvänds istället för att slängas efter användning.

Jag vet att det är en hel del här som använder menskopp, och att det verkar bli allt mer vanligt. Jag fick reda på häromdagen att en av mina bästa vänner använder menskopp tillexempel, och allt fler verkar veta vad det är. Tyvärr dock inte alla, jag läste på en sida för unga tjejer och där stod det någon rad om att det utöver binda och tampong även finns menskopp, som "är en kopp i plast" :meh: så informationen är väl inte som man skulle kunna önska alla gånger.

Iallafall, det finns ju annat också. Tygbindor, tillexempel. Har någon erfarenhet av det? Av någon anledning känns det otroligt motbjudande för mig, men jag vet inte varför! Jag har tittar på mängder av youtubevideor (på engelska - hittar inte mycket alls om just tygbindor på svenska) och jag VET att de blir rena, det är fräscht, luktar inte o.s.v. men jag föreställer mig ändå att det är svettigt, kliar, luktar, ohygieniskt... Men någon kanske kan krossa mina fördomar på något sätt?

Har även bara läst nämnas virkade tamponger (what?) och någon sorts "sea sponge tampons". Finns det mer? Vad vet ni om olika skydd som återanvänds?

Jag tycker det här är intressant, och vill lära mig mer om återanvändbara mensskydd. Det blir ju en hel del sopor varje månad med traditionella mensskydd, och det känns inte bra att bidra så till sopberget. Dessutom kostar det ju MYCKET!
Jag är helt inne på menskopp och är väldigt förhoppningsfull inför min nya, men jag vill gärna veta mer om de andra alternativen också om någon har koll på det. Logiken säger att det är hälsosammare, billigare, miljövänligare och kanske ibland även enklare? Eller?
 
Jag tänker mig att menskoppen, med sin enkla och snåla rengöring, är det bästa alternativet miljömässigt.

Virkade, sydda och stickade produkter ska ju tvättas (i maskin och i alla fall med medel som innebär någon belastning på miljön).
 
Jag tänker mig att menskoppen, med sin enkla och snåla rengöring, är det bästa alternativet miljömässigt.

Virkade, sydda och stickade produkter ska ju tvättas (i maskin och i alla fall med medel som innebär någon belastning på miljön).

Ja, det har du rätt i! Jag tänkte inte på att även tvättaspekten naturligtvis har sin påverkan på miljön :o

Är dock ändå fortfarande nyfiken på att höra om någon har erfarenhet av något annat, mest för att öka mitt kunskapsförråd och veta mer om möjligheterna :)
 
Jag använder både menskopp och tygbindor! Menskoppen använder jag, såklart, under mensen men tygbindorna använder jag för mina flytningar. Jag har rikliga flytningar och har alltid haft, så trosskydd var ett dagligt inslag för mig tidigare. Jag upplevde inte att jag hade några direkta problem med trosskydden så min anledning till att byta till tyg var för miljön skull. Och oj så fel jag hade om att inte ha problem!! Här kommer några av de saker som förändrats sedan jag bytte från engångs till tyg;
- jag har betydligt mindre flytningar
- jag svettas mindre i det generella området
- det kliar aldrig längre (klådan innan var ej svamp eller innåtväxande hårstrån, den bara var där)
- det är numera roligt att dra ner trosan vid toabesök och mötas av något mysigt mönster eller härliga färger :)
 
Jag kan också tillägga att jag hade en tvekan om hur hygieniskt det faktiskt skulle kännas innan. Jag bestämde mig för att bara "go on faith" och prova. Kommer aldrig gå tillbaka! Det är mycket enklare att hantera än jag trodde och det känns rent och fräscht hela tiden.
 
Jag kan också tillägga att jag hade en tvekan om hur hygieniskt det faktiskt skulle kännas innan. Jag bestämde mig för att bara "go on faith" och prova. Kommer aldrig gå tillbaka! Det är mycket enklare att hantera än jag trodde och det känns rent och fräscht hela tiden.
Hur är trosskydden uppbyggda? (Om jag syr egna)
 
Jag har använt tygbindor i bomull (de har någon slags "fuktspärr" insydda). De var bekväma och jag upplevde dem aldrig som varma.

Att jag inte använder tygbindor nu beror på att de jag hade (i flera år) blev utslitna och jag har inte kommit mig för att köpa nya.
 
Hur är trosskydden uppbyggda? (Om jag syr egna)
Jag har några trosskydd också, de är superbra. Det är torrare än engångsskydd så huden trivs bättre.
De består av gore-tex och flanell. Först ett lager flanell underst, gore-tex ovanpå och närmast kroppen två eller fler lager flanell beroende på hur mycket de skall klara och hur tunt man vill ha det. De är sydda med vingar och kantstickade. På vingarna sitter en tryckknapp i plast vilket är perfekt för man behöver inte vara orolig att de skall åka iväg. I vingarna behöver bara det översta och understa lagret flanell plus gore-tex vara med så unte de blir för tjocka.
De är ju otympligare än engångs men jag tycker inte det är något problem, de är mjukare och skönare också och formar sig bra utan prassel.
Köpte dem på ebay.
 
Hur är trosskydden uppbyggda? (Om jag syr egna)
Det finns massor med varianter! Generellt sett dock så är det ofta ett mjukare tyg närmast huden, ett som andas bra. Så som bomull, bambu, flanell m.m. och sedan finns det alltid ett lager spärrskikt insytt, alltså ett tyg som inte släpper igenom fukt. Detta kan vara bl.a. PUL eller fleece. För trosskydd räcker detta men om du vill ha bindor som klarar av flödet under mensen så kan man, beroende på hur mycket man blöder, ha flera lager av det man redan har mot huden eller fylla på med tyger som har riktigt bra uppsugningsförmåga t.ex. frotté m.m. Det tyget du har närmast huden skall dock vara ett tyg som släpper igenom fukten till lagren under och som håller sig självt ganska torrt om det är bindor till mensen man vill ha, så man har det torrt där nere :)

Bindornas fäste finns massor varianter på. Själv föredrar jag tryckknappar som fäster vingarna under trosan, mycket likt klistret på engångs. Jag vet att en del kör med kardborre, vilket går bort för mig för det slits i längden av att tvättas. En del har inga vingar och inget fäste, bindan hålls då på plats av trosan, det verkar fungera för många men för mig glider det då runt. Jag tror det beror på trosmodell :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp