Rumsren - när och hur?

• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare qrumelur
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 612
Q

qrumelur

Hur gör man egentligen barn blöjfria?
Vid vilken ålder blir de det?

Sv: Rumsren - när och hur?

Min son är 3 år och är nästan 100% blöjfri, men brukar vilja ha blöja på natten ibland.

Vi köpte en potta när han var ca 10 månader och den har alltid stått framme så när han valt den har vi uppmuntrat och berömt honom.

Det ar ju helt individuellt. 2-3 arsaldern verkar vanligast. Vissa barn har nattbloja betydligt langre an sa.
Jag har tvillingflickor och den ena har varit torr pa dagen sedan ca 2.5 ars alder och den andra har ff blojor. De fyller 3 i januari :)
Borjade uppmuntra dem att ga pa pottan nar de narmade sig 2.5 och de forstod bada tva vad som forvantades men den ena kunde sitta pa pottan i timmar utan att det kom nagot och den andra hade jattebra kontroll pa blasan men vagrade att gora nagot i pottan. Den senare ar den som nu ar blojfri - hon bestamde sig bara en dag for att ga pa pottan och sedan dess har hon varit 100% torr!

Senast ändrad:

Mina döttrar var 1 år och 9 månader när de plötsligt en kväll klädde av sig pyjamasen plus blöjorna och låtsades att de simmade i sina sängar, när de simmat klart tog de på sig pyjamasen men inte blöjorna och jag undrade om de inte skulle ha blöja, men nej, de ansåg sig stora och skulle inte kissa i sängen - jag tänkte att okej, jag får väl byta alla lakan imorgon då, men nej efter den dagen inte någon blöja mer.

mina barn är inte så stora ännu men min kompis dotter fyllde 2 i augusti hon är 100% blöjfri dagtid och oftast är blöjan torr efter en hel natt..

Jag har en dotter som är väldigt...tja det är svårt att förklara. Men hon går och funderar på saker tills plötsligt en dag hon bestämmer sig att hon kan.

De på dagis försökte börja träna henne när hon var ca 2 och då var hon inte alls mogen vilket ledde till att hon inte ville till dagis. Jag pratade med förskolan och de la det på is.

Sen en dag strax innan hon fyllde 3 så sa hon att hon inte ville ha blöja mer. Och sen dess har det inte varit några olyckor.
Det har varit samma för henne med all motorisk utveckling också, hon gör ingenting (tex gick, cyklade osv) tills en dag när hon processat färdigt och bara kan det.

Så alla barn är olika. :)

Min är 2,5 år, hon totalvägrar både toa och potta, men hon vet vad som borde göras där. Hon vill inte än och det får man respektera, men hon är noga med att ha torr och ren blöja, säger ofta till innan att hon vill byta för att den skall vara 'ny' när hon skall göra nummer två ;).
Jag har provat att ha potta framme etc., men hon vill inte, helt enkelt. Ibland sitter hon och låssaskissar lite, men det händer aldrig något.

Min brorson var 4 innan han slutade. Jag hoppas hon inte väntar så länge, jag tycker att 3 känns lagom på något sätt.

Vi köpte en potta när sonen blev 2. Men började inte "potträna" då, han fick sitta när han ville på den lite då och då, med eller utan blöja. I somras bestämde vi oss för att fixa det där under semesterledigheten. Då var han lite drygt 2,5 år och jag får nog säga att det gick förvånansvärt enkelt. I början var vi lite inkonsekventa och tog på blöja vid t ex bilresor och annat (oroliga att få kiss i bilstolen mm). Men sista veckan på semestern körde vi hårt utan blöja hela dagarna och sen dess är han (i princip) dagtorr.

Nattblöjan kör vi fortfarande, men den är ofta torr på morgonen. Ibland när han vaknar på natten säger han att han måste kissa och då låtsas vi inte om att han har blöja utan låter honom gå på pottan. Tänker mig att det så småningom bara blir att lägga av med nattblöjan och så sköter det sig "automatiskt"

det är väldigt varierande, skulle jag vilja säja.
Två av mina barn har väntat till drygt 4 års ålder innan jag kunnat ta av dem blöjan på dagtid, den äldsta av dem var nog drygt 6 år innan vi kunde ta av henne nattblöjan och i ytterligare något år togs hon upp för att kissa när hon sovit några timmar, för att vi skulle slippa byta lakan mittinatten.

Liknande trådar

Småbarn Jag ska köpa vantar till barnen och blir tokig på vad jag ska välja. De har tunna tumvantar i bomull som blir för blöta och kalla nu...
Svar
16
· Visningar
1 088
Senast: Dunet
·
Småbarn Jag har nyligen valt att hjälpa en familj med dålig ekonomi med kläder till deras lilla dotter. Jag kan ju inte köpa hur mkt som helst... 2 3
Svar
54
· Visningar
2 822
Övr. Barn Det blir kanske ett brandtal det här, vi får se. Dottern har börjat på gymnastik. Eller mer korrekt - lek i gymnastiksal för småbarn...
Svar
18
· Visningar
2 069
Övr. Barn Min snart 9-åring har börjat prata om att han tycker att han är tjock, och nu har det också framkommit att han försöker äta mindre för...
Svar
17
· Visningar
1 627
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka