Bukefalos 28 år!

rumsrenhet

Kazaam

Trådstartare
Min lilla whippettjej som nu är dryga året har plötsligen blivit helt förbytt!!! Jag vet av erfarenhet att diverse saker sker när de är runt året, och det sker också i detta fall - ser spöken, är inte lika framåt, men samtidigt ganska trotsig mot mig... Vet inte alls vad inkallning är t ex. (Hur fan gör man med en sån sak???? Hon bara tittar på mig (om jag har tur) och så ignorerar hon mig...)

Men det jobbigaste är ändå att hon plötsligt börjat göra sina behov inomhus. Hon talar inte om innan, hon bara gör det. Även om hon ganska nyligen har varit ut, så kan det bli både det ena och det andra på golvet. Oftast nattetid, men även dagtid när vi är uppe och hemma.
Vad beror detta på och vad kan man göra??? det är högst frustrerande!!!
Jag behandlade henne som en valp när problemet började - ut direkt efter mat, sov och lek. Men det tycks inte funka, hon gör behoven inne ändå när det passar henne. VARFÖR???
Alla tips mottages tacksamt!
 
Sv: rumsrenhet

Tänkte också på löpet. Många tikar gör tom inne när dom är äldre än så.
jag kan bara tänka på mig själv, jag är kissnödig hela tiden när jag "löper".. :P
 
Sv: rumsrenhet

Som sagt, löp eller annan hormoniell obalans, ett besök hos vet. kan vara en lösning om det inte upphör inom kort.

I övrigt så är hon i den åldern då hon, om hon tillhörde en vild flock, ska lämna flocken och bilda en egen. Det är därför vi uppfattar dem som obstinata och att de har "kottar i öronen" när vi försöker oss på en inkallning.

Det du ska göra är att öka värdet av kontakt med dig. Det ska alltså löna sig att bibehålla kontakten med matte/husse istället för att "Ge sig ut i stora världen på egen tass"

Jag kan rekommendra Eva Bodfälts "Kontaktkontraktet" som handlar just om värdet av kontakt mellan mäniska och hund som även inehåller många bra övningar.
 
Sv: rumsrenhet

Min tik började också plötsligt kissa inne och krångla när hon var runt 16 månader, sa inte till utan bara satte sig. Det krånglade någon månad men sen upphörde det av sig själv. Hon var kastrerad så det berodde inte på löp.
 
Sv: rumsrenhet

Tack!
Ska köpa/låna den boken!!

Hon ska för övrigt inte löpa, det gjorde hon i okt/nov så det är det inte...
Får väl bara hoppas på förbättring...

SUCK
 

Liknande trådar

Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 102
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 291
Senast: Twirro
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 702
Senast: IngelaH
·
Småbarn Tankar, tips och input mottages tacksamt. Mitt barn (R), drygt 2 år gammal, började på fsk i september. Han har trivts bra hela tiden...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
15 995
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Valp 2025
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp