Run for the Roses

• Övr. Grenar
  • Trådstartare Trådstartare Popfinger
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 118
P

Popfinger

Efter att ha sett Kentucky Derby på tv så har jag bestämt mig för att jag måste se detta underbara spektakel på plats år 2010.

Så jag vore tacksam för information och erfarenheter kring detta. Jag vet att det rids första lördagen i maj varje år, på Churchill Downs. Men i övrigt är jag tacksam för all info som tex närmaste större flygplats, var man ska bo, om man ska boka biljetter till racen innan osv.
Varför inte en buketräff?? :idea:

Som sagt, tacksam för all info om Kentucky Derby! :bow:

Sv: Run for the Roses

Eftersom det är en lång resa skulle jag rekommendera att du tar en minst en vecka, gärna längre, på dig. Passa på att se dig runt i Kentucky och åk till Lexington och kolla stuterier och hingstar och Keeneland och allt!!

Jag håller på att skriva om Kentucky för Galoppmagasinet så när det numret kommer är det fullt av tips om saker att göra och se.

Jag har själv varit där två gånger, en snabbis till Derbyt och en längre tripp till BC, och det är funtastiskt!

Låter toppen det! :bow:
Var får man tag i Galoppmagasinet då? Jag bor ju i princip i mitten av landet, långt från galoppbanorna.

Tänkte ta minst en vecka och besöka lite stuterier med betoning på trav, då jag egentligen är en travare. Men eftersom jag fascineras av all form av hästkapplöpning så lockas jag något grymt även av lopp som KD, Preakness mfl.

På GaloppMagasinets hemsida finnes en funktion där du kan söka på postnummer och hitta försäljningsställen i närheten av dig (förhoppningsvis:angel:). Annars får du prenumerera, det är inte så dyrt.

Vet att vi åkte förbi Red Mile när vi var där - och det finns gott om stuterier, både för standardbreds och fullblod. Vi var på flera av de större stuterierna och klappade hingstar. Jag har klappat både Mr Prospector, Danzig, Nureyev och - ja, you name it! Vi blev jätteväl mottagna på alla ställen och fick se hingstar och anläggningar. Bad inte om att få se märrar och föl men hade vi varit intresserade hade vi säkert fått se det också.

Jag har bott på billiga motell och hyrt bil. Första gången flög jag in till Ohio, Cleveland?, och åkte ner med en kompis från Columbus, Ohio. Nästa gång var vi två svenskor och då flög vi till Chicago, hyrde bil, körde till Columbus och hälsade på min väninna och körde vidare till Lexington. Längs mil efter mil av x-slanade ekstaket.:d

Tyvärr är dollarn så dyr nu men om den går ner - kanske något för Buke Travels!:p

Grymt! :D Den tiden måste vara perfekt för att se nykläckta fölisar på alla de fina stuterierna. Tänkte att Goya Magnusson skulle få visa mig runt på ACL....
Skulle bli bra att flyga till Chicago, Il, dit brukar det finnas billigt flyg. Kanske passa på att ta några dagar där, och sedan vidare med hyrbil till Louisville. Det verkar bara vara ca 300 miles enkel väg.

Vi kom fram till Chicago på kvällen så vi sov över på ett jättesleazigt motell med plastfiltar och hela köret på vägen till Columbus. :eek:

Nu är det länge sedan jag var i USA men hyrbilar och motellrum brukar det finnas gott om så länge man har ett credit card och inte är för petig.

Derbyt går visserligen i Louisville men hästerierna i övrigt finns i Lexington så det är nog dit du vill. Vet inte var Goya håller hus men skulle tro att han också är i Central Kentucky någonstans. Jag har faktiskt skrivit en broschyr om hans verksamhet någon gång men det var länge sedan.

Från ACL hemsida:

"ACL Farm L.L.C. finns i den starkt kuperade terrängen i närheten av staden Paris, Bourbon County i staten Kentucky. Farmens grannar är de två berömda galoppstuterierna Stonerside Farm och Creek View Farm. 5 minuters körning från ACL Farm ligger Hunterton Farm at Stoner Creek (svenskägd). Med ytterligare 30 minuters körning tar man sig till centrum i Lexington. "

Nu börjar upplägget klarna i mitt huvud. :idea:
Tre nätter i Chicago, två nätter runt Louisville nånstans (med 153.000 åskådare så kanske man inte ska räkna med att bo nästgårds), samt fyra nätter i Lexington. Strategiskt för utflykter till stuterier, Kentucky Horsepark och annat. Samt en natt på vägen tillbaka till O'Hare.

Jag vet att jag är väldigt tidigt ute, men jag gillar att ha något att se fram emot, samt för det ekonomiska. Lättare att spara till något än till "utifallatt".
Det går inte att boka flyg ännu, tidigast elva månader innan om jag fattat rätt, så när skatteåterbäringen kommer till midsommar så vet jag var de pengarna hamnar.

Tack för hjälpen, högst uppskattat. :bow:
Tar gärna emot fler tips och tricks.

Jag skulle inte stanna två nätter i Louisville. Allt det "man" vill se ligger vid Lexington. Det borde räcka att du stannar där efter racen, fast det klart att det tar en stund att ta sig fram till banan. Ja, du gör som du vill men det finns masssssssssor att se i Lexingtonarean.

Jag tror att det finns ganska mycket "harness racing" i Ohio. Vet inte hur mycket som är trav och hur mycket som är pacers men om du ska stanna över på vägen till/från Chicago är det något att tänka på. Vet att Dean Hoffman, Hoof Beats redaktör, bor i Ohio. Han känner min väninna.

USTA, den amerikanska motsvarigheten till STC, har ju sitt högkvarter i Columbus, Ohio.

Jag har googlat lite om biljetter, och undrar om du vet/tror att man behöver köpa biljett till KD i förväg? Vore ju synd om man for dit, och så är det lapp på luckan...

Om du ska åka så långt är det en god idé att ha biljett så du får se något. Skulle inte tro att det är några problem att komma in på banan, dom pressar nog in en hel del folk på "infield" men där kan man nog glömma att se loppen. Jag har ingen aning om vad för biljetter man kan köpa till Derbydagen för alla "box seats" köper man för hela säsongen och jag antar att de som har dom kommer på Derbydagen....:angel:

Jag är tillhör gratisätarna (pressen) så jag har aldrig behövt oroa mig men jag skulle kontakta Churchill och kolla vad dealen är. Något borde det ju finnas.

Annars får jag följa med som ryggsäck.:devil:

:cool::cool: Snacka om erbjudande du fick nu då,tar du med Camilla O.som xtra ryggsäck får du en UPPLEVELSE för livet.Med garanti blir det väl värt besväret.Go for it popfinger :cool::cool:

Funderar på att skippa Chicago och flyga till Cincinnatti istället. Och bara ägna mig åt hästar och lantliv. Nåja, Lexington är ju rätt stort det också (270.000), med svenska mått. Att flyga till Cincinnatti isf Chicago är ungefär lika dyrt, men jag landar ca 45 mil närmare Lexington.

Ja, vad ska du i Chicago att göra? Det finns en flygplats i Lexington, Bluegrass Airport, och säkert en i Louisville också och du har ju gott om tid att kolla connecting flights.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka