Runt trädgård

RostKaptenen

Trådstartare
Ja, vad kan en ha där?
Vi har varit inne på att sätta en häck runt villaträdgårdens för att rama in och insynsskydda. Det känns som det allra vanligaste, men finns det något annat kreativt vi skulle kunna ha istället? Någon annan form av växt kanske? Eller något annorlunda i staketväg?
Har ni några tips eller vet var jag kan hitta inspiration? Har googlat och googlat utan framgång...

Har du djur som du vill hålla inne? Hur ser området ut? Har grannarna höga häckar? Är ni intresserade av trädgård? Ska det var vintergrönt?

Har du djur som du vill hålla inne? Hur ser området ut? Har grannarna höga häckar? Är ni intresserade av trädgård? Ska det var vintergrönt?
Ja hund finns, vi har en hörntomt så villagator åt två håll. En grannen kommer sätta ett högre staket mot vår tomt, men det är mot vårt garage så där kommer vi inte ha häck/staket ändå. Den andra grannen har en häck under uppväxt.
Det får gärna vara vintergrönt men inget måste.Vi har varit inne på vintergrön liguster, men börjat fundera på om det finns något roligare, kanske kombinera staket och någon växt, ja vi behöver lite ideér:angel:
Ska helst vara relativt lättskött då trädgården inte är det största intresset, lägger i så fall hellre den tiden i det framtida växthuset:)

Jag tycker att det är ganska snyggt att ha flera olika växter i sin häck, så att det mer ser ut som en plantering. Det är möjligt att ha en väldigt lång blomningstid så och man ha vissa vintergröna växter också. Man kan även ha stenar/grindstoplar inblandat i sin häck. Så att det är som staketstolpar fast med häck mellan stolparna istället för (eller och?) plankor. Högre träd är också snyggt att ha enligt samma princip som stenarna.

Ja hund finns, vi har en hörntomt så villagator åt två håll. En grannen kommer sätta ett högre staket mot vår tomt, men det är mot vårt garage så där kommer vi inte ha häck/staket ändå. Den andra grannen har en häck under uppväxt.
Det får gärna vara vintergrönt men inget måste.Vi har varit inne på vintergrön liguster, men börjat fundera på om det finns något roligare, kanske kombinera staket och någon växt, ja vi behöver lite ideér:angel:
Ska helst vara relativt lättskött då trädgården inte är det största intresset, lägger i så fall hellre den tiden i det framtida växthuset:)

Nu vet jag ju inte var ni bor, men enklast möjliga är väl typ ett Gunnebo med murgröna? Ni slipper klippa, den är vintergrön och härdig om ni bor i södra Sverige, sköter sig själv och när den väl växt upp så slipper ni se nätet.

Nät i underkant och liggande reglar i ovankant så ser det lite trevligare ut och garanterat hundsäkert beroende på hur noga ni är.

Jag tycker det är fint med lite olika och inte bara ett enda staket eller en enda homogen häck runtom. Jag hade varvat häck med olika växter med en spaljé eller pergola med klängväxter. Kanske också sätta ett lågt staket ytterst för att hindra häcken från att hänga ut över trottoaren.

Tack för era svar! Det är precis sådan brainstorming vi behöver:up:
Kan lägga till att vi bor i södra Skåne, så "det mesta" klarar av att växa här. Det är ganska sandig jord (nära havet) men just runt kanterna har vi fyllt i med matjord nu när vi har gjort iordning grunden på trädgården.

Den här bilen har jag väl delat hundra gånger snart. :-) Det är ett 1.20 högt Gunnebo med vildvin. Skötselfritt. Jämförbart med Murgröna. Men i er miljö så kan det nog se lite yvigt ut. Jag hade nog funderat på trästaket som passar i området kompletterat med både enkla rabatter och buskar. Sorter beroende på väderstreck och behov av insynsskydd.

I södra Skåne passar det ju med flätad pil!
Här är vår lilla snutt när den är rätt nysatt:
13082628_10208967314933724_8805865972746413737_n.jpg

Här är det ca två månader senare, går förstås att ansa....
trädgården-029.jpg

Vi har en friväxande häck mot gatan med olika sorters buskar.
Jag har satt buskar oregelbundet i två rader (fast det ser inte ut som en rak rad -tvärtom) och resultatet är att det har blivit lite djup istället för bara en rak rad.
När det gäller växtvalet har blandat lite olika sorter. Några fanns där från början och sen har jag byggt på.
Temat är i alla fall att det har fina höstfärger och sommarblommning.

Ett annat tips är att man kan även sätta uppstammade träd mitt i häcken eller innanför för att få lite nivåskillnad.
Det har jag inne i trädgården tillsammans med perenner och det ger ett ganska fint uttryck att ha växter på flera olika nivåer.

Inne i trädgården, mot grannen har jag satt en tujahäck.
Den är ca 7 år nu och är väl 150-180 cm hög. Jag har valt smaragdtuja för den har finare färg och form än den andra sorten. Den är dock lite dyrare och växer lite långsammare.
Tuja över lag är finare än sitt rykte. Man måste dock vattna den mycket i början. Vi hade bevattningsslang de första fem åren.
I övrigt kräver den inte särskilt mycket skötsel. Man får kapa dom om man vill när dom har nått önskad höjd.
Drabanttujan kräver mer underhåll. Den måste klippas en till två gånger per år.

Jag hade undvikit staket om jag har häckplantor.
Staket blir fula efter en tid och måste underhållas och det kan vara svårt att komma åt om man har växter i närheten.
Sen får man inte ha särskilt höga staket runt tomten. Varierar lite i olika kommuner, men runt 1 meter och lite till brukar det vara.
Då blir det mer en inramning och inte ett insynsskydd.
Växter finns det ingen regel för, så dom kan man ha så höga som man vill. :angel:
Tror det finns regler för om det skymmer någon infart, annars är det fritt fram.

Vi har en friväxande häck mot gatan med olika sorters buskar.
Jag har satt buskar oregelbundet i två rader (fast det ser inte ut som en rak rad -tvärtom) och resultatet är att det har blivit lite djup istället för bara en rak rad.
När det gäller växtvalet har blandat lite olika sorter. Några fanns där från början och sen har jag byggt på.
Temat är i alla fall att det har fina höstfärger och sommarblommning.

Ett annat tips är att man kan även sätta uppstammade träd mitt i häcken eller innanför för att få lite nivåskillnad.
Det har jag inne i trädgården tillsammans med perenner och det ger ett ganska fint uttryck att ha växter på flera olika nivåer.

Inne i trädgården, mot grannen har jag satt en tujahäck.
Den är ca 7 år nu och är väl 150-180 cm hög. Jag har valt smaragdtuja för den har finare färg och form än den andra sorten. Den är dock lite dyrare och växer lite långsammare.
Tuja över lag är finare än sitt rykte. Man måste dock vattna den mycket i början. Vi hade bevattningsslang de första fem åren.
I övrigt kräver den inte särskilt mycket skötsel. Man får kapa dom om man vill när dom har nått önskad höjd.
Drabanttujan kräver mer underhåll. Den måste klippas en till två gånger per år.

Jag hade undvikit staket om jag har häckplantor.
Staket blir fula efter en tid och måste underhållas och det kan vara svårt att komma åt om man har växter i närheten.
Sen får man inte ha särskilt höga staket runt tomten. Varierar lite i olika kommuner, men runt 1 meter och lite till brukar det vara.
Då blir det mer en inramning och inte ett insynsskydd.
Växter finns det ingen regel för, så dom kan man ha så höga som man vill. :angel:
Tror det finns regler för om det skymmer någon infart, annars är det fritt fram.
Ja men precis, det är j det där med höjden. Det är ju ganska öppet så vi vill gärna få lite insynsskydd utan att skymma huset för mycket, och utan att kommunen opponerar sig mot sikten på gatan:angel:
Vi var tvugna att börja med att höja kanterna en 20-25 cm, därav muren, för att få jämn yta. Tänker att vi kan ha något som kanske växer lite för högt och som går bra att klippa ner om någon har åsikter, alternativt som förslagen här innan, blanda lite och kunna ha friare sikt i "hörnan":)

Ja men precis, det är j det där med höjden. Det är ju ganska öppet så vi vill gärna få lite insynsskydd utan att skymma huset för mycket, och utan att kommunen opponerar sig mot sikten på gatan:angel:
Vi var tvugna att börja med att höja kanterna en 20-25 cm, därav muren, för att få jämn yta. Tänker att vi kan ha något som kanske växer lite för högt och som går bra att klippa ner om någon har åsikter, alternativt som förslagen här innan, blanda lite och kunna ha friare sikt i "hörnan":)
Jag tror faktiskt en enhetlig tujahäck med smaragdtujan skulle vara jättefint runt ert hus. Och garanterat insynsskyddat. ;)
När man har en sån stor tomt framför huset som ni har och speciellt en hörntomt så behövs det något som verkligen kan rama in tomten. Annars kommer den delen av tomten kännas som en förlängning på vägen utanför.
Innanför häcken kan man ju sen sätta buskar, träd och perenner. De gör sig snyggt mot en grön fond.
Eller också har man bara gräsmatta.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Eftersom mitt vedskjyve rasade förra vintern och den erbarmligt idiotiska stadsplaneringen i byhåla gör att jag inte får bygga ett...
Svar
9
· Visningar
474
Senast: Scata
·
Kropp & Själ ...Men inte direkt överlevnad. Okej en konstig trådstart. Men såhär är det. Mitt arbete måste plötsligt varsla. De sa att 5.5 tjänster... 2
Svar
29
· Visningar
3 274
Senast: Twihard
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
690
Senast: Jeps
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 012
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka