Vi har en friväxande häck mot gatan med olika sorters buskar.
Jag har satt buskar oregelbundet i två rader (fast det ser inte ut som en rak rad -tvärtom) och resultatet är att det har blivit lite djup istället för bara en rak rad.
När det gäller växtvalet har blandat lite olika sorter. Några fanns där från början och sen har jag byggt på.
Temat är i alla fall att det har fina höstfärger och sommarblommning.
Ett annat tips är att man kan även sätta uppstammade träd mitt i häcken eller innanför för att få lite nivåskillnad.
Det har jag inne i trädgården tillsammans med perenner och det ger ett ganska fint uttryck att ha växter på flera olika nivåer.
Inne i trädgården, mot grannen har jag satt en tujahäck.
Den är ca 7 år nu och är väl 150-180 cm hög. Jag har valt smaragdtuja för den har finare färg och form än den andra sorten. Den är dock lite dyrare och växer lite långsammare.
Tuja över lag är finare än sitt rykte. Man måste dock vattna den mycket i början. Vi hade bevattningsslang de första fem åren.
I övrigt kräver den inte särskilt mycket skötsel. Man får kapa dom om man vill när dom har nått önskad höjd.
Drabanttujan kräver mer underhåll. Den måste klippas en till två gånger per år.
Jag hade undvikit staket om jag har häckplantor.
Staket blir fula efter en tid och måste underhållas och det kan vara svårt att komma åt om man har växter i närheten.
Sen får man inte ha särskilt höga staket runt tomten. Varierar lite i olika kommuner, men runt 1 meter och lite till brukar det vara.
Då blir det mer en inramning och inte ett insynsskydd.
Växter finns det ingen regel för, så dom kan man ha så höga som man vill.

Tror det finns regler för om det skymmer någon infart, annars är det fritt fram.