Rusar efter "hinderna"

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Lolydodia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 369
L

Lolydodia

Rusar efter \"hinderna\"

Hej!
Har börjat gå lite över bommar och så med medryttarhästen. Hon är bara fem år och har aldrig hoppat med ryttare.

Nu har jag då börjat och om vi skrittar mot en bom så skrittar hon över den men efter bommen så springer hon iväg i full trav. KOmmer man i trav på bommen så galopperar hon i full fart efter hindret. Det är precis som om hon tror att bommen ska springa efter henne och bita henne i baken. :smirk:
Vet någon hur man ska lugna ner henne så att hon inte rusar iväg efter bommen? Jag menar alltså bara en bom som ligger plant på marken.

Har ni några tips??

Re: Rusar efter \"hinderna\"

Sådär gör ponnyn också, eller så tar han ett skutt över bommen. Han tror att bommar är farliga saker :eek:

Jag brukar hoppa av och leda honom över bommen, vill han inte gå så väntar jag tills han vill det, är bra om man har god tid på sig, brukar ta flera timmar ibland :crazy:
När han går över bommen får han alltid jätte mcyket beröm mm.
I början hoppar han alltid men efter ett par gånger så går han, bara han kommer över bomen så är han jätte duktig.
Om han råkar stöta i bommen blir han också skiträdd och hoppar över den vare gång och så får man börja om igen och hålla på så.
Jag ska börja tömköra över bommar och hinder för jag tror att man som ryttar epå den hästen stör den väldigt mycket och att det är bäst att han får hoppa själv till en början så att han får hitta sin egen balans och teknik.
Man kan säkert longera över bommar också.

Det som jag tror är jätte viktigt är att man inte blir arg på hästen vad den än gör för jag tror att den inte gör något med mening utan att den bara är uppstressad och då kan det gå snett och då blir det nog bara värre om man ger den om omgång.

Gör inte så stor affär av det, utan rid bara över som att det inte var någonting.

Är den ute i skogen nånting? Det kan ju annars vara en ide att rida över pinnar o sånt i skogen så hon lär sig kliva över saker.

Sen kan du ju lägga till ett par bommar efter så hon måste hålla sig i samma gångart, annars kommer hon snubbla.

rid på en volt så du kommer till bommen varje varv. försök att samla hästen mkt å gör halvhalter. om hon börjar trava så fortsätt bara rida runt på volten å sakta av. om du gör det varje ridpass kommer hon inte tycka de e så roligt att springa efter hindret längre! lycka till

Min gör tvärtom, tar sig över hindret och tycker han varit jätteduktig samt stannar :crazy:

sitt av gå över bommen stanna när bommen är mellan benen på hästen beröm ge en liten bit morot gå vidare.. låt en som inte håller i hästen ha 1 bom brammför först å håll i den å tamma den rulla den stampa på den.. gör samma sak vid sidan sedan bakom hästen. backa över bommarna gå över lägg 20 bommar eftervarnadra gå över dom.. sitt upp och gå över dom ..Prata lugnande med hästen samt beröm ge då å då en bit morot efter hindrena.dock inte alltid=)

Jag har användt en metod som har funkat för hästar som rusar efter hinder.
Först vill jag fråga om du kan få henne att stanna ganska snart efter att hon springer iväg?
Gör så här; uppskatta det avstånd på ungefär som du behöver för att få henne att stanna efter hon har sprungit iväg. Lägg där en markbom. Skritta/trava lugnt över den första bommen/hindret och innan markbommen kommer så ska du ha fått henne lugn och gör sedan halt innan bommen. Gör detta ett par gånger. Flytta sedan markbommen så avståndet kortas mellan första bommen/hindret och markbommen. Gör där samma sak att hon ska göra halt innan den. Så fortsätter du tills hon förstår att hon inte ska springa efter varje bom/hinder.
Detta är väldigt effektivt och har fungerat på flera hästar som rusar efter varje hinder. Är hon rädd för bommarna så gäller det väl bara att hon får förtroende för dom att dom inte kommer att bita henne i baken. Lägg ut några färggranna bommar i hagen så hon får bekanta sig med dom på tu man hand. :)

Okej. Tack så mycket för alla svar. Jag ska prova ditt förslag lakrits! :D

Min häst har också varit ungefär likadan, fast han var rädd att slå i bommarna från en tidigare händelse så han gick snällt mot bommen och nästan hoppade över och travade sedan iväg.

Jag har gjort så att jag bara gått över 1 bom, gjort halt före, låtit han lukta på bommen om han vill. Vill han inte och tittar på annat fortsätter jag och går över bommen. När han kommit över gör jag halt så fort jag kan så han vet att han inte ska springa.

Gjort detta ett antal gånger tills det börjat gå skapligt, då gör jag något annat som omväxling så han inte totallessnar. Sen när han fattat att han ska stanna efter bommen fortsätter jag gå i stället. Stannar någon gång, går ibland osv. Sen går jag över till trav. Gör likadant där, stannar efteråt om det går för fort.

Lycka till med tränandet.

Liknande trådar

Ridning Hej, jag har varit medryttare på en häst i snart fyra månader. Det finns dock ett ganska stort problem, hon blir väldigt pigg i...
Svar
17
· Visningar
1 242
Ridning Jag har börjat rida en fin kallblodstravare som jag inte vet så mycket bakgrund kring. Hon har gått på trav för snart tio år sedan men...
Svar
16
· Visningar
1 198
Senast: Pinus
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 783
Senast: Emuliiaa
·
Träning Min häst har börjat te sig lite konstigt vid varje ridpass, han skrittas igång ordentligt, brukar skritta ut grusvägen en bit och... 2
Svar
33
· Visningar
2 560
Senast: Idaw83
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka