S

Silly

tidigare när jag skulle hoppa rusade min häst före och efter hindren så min ridlärare föreslog att man hoppar ett mindre hinder och gör halt en bit efter. lät jättebra o de var inte svårt. sen började hästen stanna 10 m innan hindret o vägrade gå närmre. så nu har jag enbart travhoppat henne en längre tid och bara små hinder. hon har fått hoppglädjen tillbaka, blir inte svettig efter 10 min o går hur lugnt som helst (men hon hoppar mest på fart så lite ökar hon ju fortfarande men inte nämnvärt). men hon går inte att hoppa i galopp, dels orkar hon inte riktigt med galoppen (även om hon blivit mkt bättre nu) o hon blir svår att styra o bromsa. det känns inte som ett jätteproblem längre med hoppningen o att hästen är hoppglad igen räker gott o väl för mej men jag vet inte riktigt hur jag ska börja galopphoppa henne o är rädd för att trilla ditt igen.

hur högt kan man travhoppa? och hur långt efter hindret kan man bryta av till trav utan att det blir negativt? det är som sagt en pigg häst som älskar att springa :love:
 
Sv: rusar

man kan travhoppa i princip hur högt som helst, det är bara hästens styrka och kapacitet som avgör.
ska man hoppa högre hinder krävs det bara mer tryck i traven. tänk på att det jobbigare för hästen att hoppa i trav.
 
Sv: rusar

Om du får ordentlig ordning på hästen i markarbetet så ska du se att dt blir mkt mindre problem i hoppningen.
 
Sv: rusar

sant men ja vill att hon ska tycka det är kul att hoppa oxå. som idag så fick ja sitta o nöta på samma hinder flera gånger om (tränade ihop me en annan tjej) o tillslut tröttna hästen.. hon hoppade men det gick lite fortare än vanligt o hon hade inga öron framåt som hon brukar... :confused: :cry:
 
Sv: rusar

Testa o gör dt lätt för henne bara. Inga höjder som hon behöver koncentrera sig på o låt henne vara lite. Vid sidan om kan du kämpa på mer med markarbetet samt variera mkt med uteritter m.m.

Bara ett tips, du kanske redan varierar mkt o så i ridningen.
Sen är dt ju så att alla hästar är olika. En del är ju som "maskiner" som man kan sitta o nöta på hoppningen hur länge som helst utan ngt som helst problem. Men testa o träna henne mkt så hon själv tkr dt är roligt. Dt underlättar!
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 428
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 327
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 006
Senast: Ullmerkott
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 754
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17
  • "Bästa mashen"? Blötning, smaklighet, stärkelse?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp