RUSS- hingstval 2007

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Elwira
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 106
  • Visningar Visningar 8 426
Sv: RUSS- hingstval 2007

Någon som vet om Taktik G har tävlat något eller om hans avkommor gjort det?
Undrar även om Allgunnens Opal G, John Russ, Jakob Dubbe, Kanel, Juventus, Duktig, Nordman, Jesper, Bus-Oskar, Jardin och Birk har prestationsstam.

Senast ändrad av en moderator:

Travtävlingsprestationer:

• Allgunnens Opal G 428 - rekord 2.34,0
  • Jesper 340 - rekord 2.49,3
  • Jardin 389 - rekord 2.08,5
  • Birk 447 - rekord 2.30,5
  • Taktik G 480 är själv ostartad men har lämnat sonen Darwin som gått 1.58,0.
De övriga hingstarna du nämner tror jag är ostartade i trav?

Allgunnens opal G har även tävlat Lätt klass i körning,
Jesper var på sin tid en duktig hoppare.
John Russ har två halvbröder som har gått under 2 min på trav, samt att hans pappa Komet gjorde väl ifrån sig på travbanan trots få starter.

Allt är bara frågan om vad man menar med och definierar prestationsstam.

Inte för att jag har något russto som ska betäckas iår, men i framtiden ska jag, lita på det!
Darius Roll är väldigt, väldigt fin och dessutom mycket trevlig i psyket, vilket jag värderar högt, russ är ju trots allt barnstorlek.. Om ungefär en månad så får vi hem våra nyinköpta Darius-stoföl (2st), 1-åringar nu då, första russto vi har:banana:
Jag har sett väldigt många av Darius avkommor och han präglar dom mycket. Väldigt vackra huvuden har dom tex. Man får dock tänka på den lite grova halsen han har...Jag skulle inte betäcka ett sto som har mycket hals med honom.

Nino har jag aldrig sett i verkligheten utan blev kär i honom när jag så honom/hans stam i stamboken. Såg att han var till salu för ett tag sen, hoppas att han kommer någonstans där han får betäcka en del!

Vidar är väldigt läcker han oxå, ingen racermaskin direkt men en mycket trevlig hingst att umgås med och rida (har ju haft turen att få göra det)

Ernst Ronaldo och hans bror Ernst Rasken tycker jag väldigt mycket om oxå, Ronaldo verkar mycket förnuftig och har en underbar trav samt godkänd utan extra poäng. Rasken är otroligt vacker enligt mig och trevlig att handskas med, tyvärr så har han inte dom rakaste frambenen, men han är det sista hingsten e: Hero så linjen hänger på honom! Men det är nästan ett minus att det är den så vanliga Regatta som mamma, även om hon är helt fantastisk så kommer väldigt många att ha henne i stammen innom en snar framtid.

Sen har jag ju 2 till hingstar som jag aldrig kan se mig mätt på, Fridhems Jonatan, hans prestationer/utseende/psyke/avkommor säger väl allt?! Synd att jag nog aldrig kommer att få betäcka något sto med honom, han är ju så passa gammal redan nu...

Sen har vi Tyson II, Fruktansvärd trav och snygg som få... Har en 5årig hingst e: honom och den ponnyn är helt underbar, har aldrig träffat en häst med ett så otroligt psyke förr, sådant borde man avla mer på! Då kanske vi skulle kunna jobba bort dom tråkiga kommentarerna om envisa dumma russ osv...(som för övrigt är smarta, och INTE envisa enligt mig)

Är det inte så att alla e: Vagabond har skäckanlag?? Han har väl det från Signal??

Ps. Liselotte, jag har blivit kär i din Hyvens oxå, det är ju såå tråkigt att ett dygn är så kort och att man har proppfullt i stallet.....:mad:

Senast ändrad av en moderator:

*KL*

OT.. Vet nån var (hur) man kan kolla om ett russ var (är) registrerad? Hade en valack för många år sedan och fann stammen nu: http://www.allbreedpedigree.com/taj4
Det vore trevligt att få veta om han var reggad, fast jag hade inga papper på honom! Såg att det finns en arab långt bak, jisses!!! O jag som bara skulle kolla om mitt gamla russin var welshfri..:o

Tackar på förhand!:d
Bia

Jag kollade i stamboken, band VI, men där står bara att Titina 1035 (vilken kalas-travstam på henne!) fick ett "sotblack" hingstföl e Ullrik 168 1969.

Impulz: "Är det inte så att alla e: Vagabond har skäckanlag?? Han har väl det från Signal??"

Nja. Det är riktigt att Signal och Vagabond har skäckanlaget, som kan spåras tillbaka till Sterna 7 (i alla fall om man utgår från att Nils Dacke troligen var e Dollfuss 82 istf Ducke 66...).

Bukskäcksanlaget är recessivt, vilket betyder att det i enkel uppsättning ligger dolt - avkomman måste få anlaget från både mamma och pappa för att anlaget (i dubbel uppsättning) ska synas och den blir skäckig. Ofta (men inte alltid) har dock anlagsbärare mer eller mindre vita tecken: bläsar och strumpor, t ex.

Vagabond t ex, som var anlagsbärare, lämnade teoretiskt (med icke anlagsbärande ston) 50% avkommor med skäckanlag och 50% utan. Om Vagabond betäckte ston med ett skäckanlag blev det enligt samma teori 25% skäckar, 50% icke-skäckar men anlagsbärare och 25% icke-skäckar utan anlag. Om Vagabond betäckte ston med två skäckanlag (alltså ston som själva var skäckiga) blev det 50% skäckar och 50% icke-skäckiga anlagsbärare.

Hoppas jag inte fick nåt om bakhoven nu...

Någon som vet om Taktik G har tävlat något eller om hans avkommor gjort det?
Undrar även om Allgunnens Opal G, John Russ, Jakob Dubbe, Kanel, Juventus, Duktig, Nordman, Jesper, Bus-Oskar, Jardin och Birk har prestationsstam.

ELIT-premierade Juventus 468, f d Lojsta-beskällare, har gjort några starter på travbanan med rekordet 2.47,9 som resultat.

Ja, det ser inte fel ut, jag formulerade mig lite fel, men det var det att dom har skäckanlaget och att man kan få en skäck efter dom.

John Russ har startat nån enstaka gång som unghäst, rekordet blev runt 2.40-2.50...

Det är faktiskt mer än jag vet.
Jag har hört det påståendet förr, men inte fått det bekräftat. Måste iså fall vara som treåring, han försvann tidigt till Slottsskogen i Göteborg där han blev kvar i många år.
Skall nog ta och kolla med SPTF igen om de hittar honom i sina rullor.

John Russ har startat nån enstaka gång som unghäst, rekordet blev runt 2.40-2.50...

Jag tror liksom Liselotte X att det där är en anka, en felaktig uppgift. John Russ 422 är ostartad i trav - jag har letat i statistikhäftena.

skäckanlaget, som kan spåras tillbaka till Sterna 7 (i alla fall om man utgår från att Nils Dacke troligen var e Dollfuss 82 istf Ducke 66...).
Det där stod i något nummer av Gotlandsrusset också! Vad är det som gör att man har börjat fundera över vem som är fadern och hur väl är det utrett?

Vad som är säkert är att det inte är Ducke. Han var isabell och Nils Dacke som var svart, har inte lämnat några fuxar, vilket han gjort om pappan var isabell, dvs fux med gulanlag.
Att det talas om Dollfuss är väl för det att han stod på samma gård som Nils Dacke är född, och risken är stor att det hänt något därhemma. Tyvärr är det väl för sent att kunna bekräfta det med DNA el dyl, men att Ducke inte är pappa kan nog anses bevisat på "naturlig väg"

Jag kollade i stamboken, band VI, men där står bara att Titina 1035 (vilken kalas-travstam på henne!) fick ett "sotblack" hingstföl e Ullrik 168 1969.
Tack snälla du för kollen!:bow:
Då är han m.a.o ej registrerad, kanske såldes som föl.. o köparna fick välja om de ville regga..!?:confused: Nåja, valack var han.. o trava kunde han då vi var ute på tur, åtminstonde hemåt!!!:rofl:

Bia

Tack för svaren, jag tänkte mest om dom tävlat inom trav ,hopp, dressyr, fälttävlan o körning mm. med resultat.

Jag själv skulle aldrig kunna tänka mig att bara prestationsavla. Vad gör man när hästen är 15 år och inte får tävla trav längre. Ska den bara gå där hemma utan att göra något. Vilket trist liv för dom hästarna. Jag satsar på själv på exteriört och allround. Då kan man ändå hålla på med på trav, utställningar, ridning o körning även sen dom har blivit 15. Då finns det 2 bra hingstar som jag kan tänka mig att betäcka med: Fridhems Jonatan och Drömprinsen. Både Jonatan och Drömprinsen har även lämnat bra travare. En hel del diplomsto o godkända hingstar. Jonatan har ju även gått VM i handikappkörning. Både Jonatan o Drömprinsen har gått trav, hoppning,dressyr, galopp,brukskörning,precisionskörning o fälttävlan. Hur många av våra hingstar i Sverige har gjort så många grenar.
Jag tror inte dom bara hade velat stå i hagen o inte göra något som pensionärer. Det är ju annorlunda med ston, för dom kan man ju alltid ta föl på.

[...] Vad gör man när hästen är 15 år och inte får tävla trav längre. Ska den bara gå där hemma utan att göra något.[...]

Men det finns ju så MYCKET MER att göra med ett russ än att bara köra trav, även om det är just inom travet russet är framgångsrikt. dessutom kan man ju alltid hoppas på att åldern inom travet kommer höjjas till 18 inom en snar framtid...

Jag satsar på själv på exteriört och allround. Då kan man ändå hålla på med på trav, utställningar, ridning o körning även sen dom har blivit 15.

Håller helt med, en hingst (eller sto med för den delen) borde värderass mycket mer inom aveln om den är väldigt allround.

Vad jag menade var att jag känner många som prestationsavlar. När sen hästen har blivit 15 så står den bara i hagen för att dom enbart har använt hästen till trav, alltså inte hållt på med ridning o annat. Och det tycker jag är jättesynd. Visst det finns väl en hel del hästar som är slut vid 15 men dom jag har sett har däremot fått en ny kick när dom kommit upp i 15-årsåldern.

Vi kommer troligen använda Marlon S på våra två ston som ska betäckas. Ett sto är e. Juventus och det andra är efter Rusch och då deras svaghet är deras halsar kommer troligen Marlon S resning och hals komplettera de.

Jag skulle inte stirra mig alltför blind på vad hingstarna gjort på travbanan. Vi har tex två avkommor efter Juventus som troligen kommer gå under två minuter den här säsongen. Huvusaken är nog attm an tittar på helheten och om hingsten passar till stoet.

Någon som vet när hingstkatalogen kommer ut?

Hur funkar det med betäckningsbevis och intyg? kan man visa hingsten samma år om man löser intyg?

Russavelsföreningen gör inte en hingstkatalog varje år. Eftersom det kom en i fjol tvivlar jag på att det blir någon i år?

"kan man visa hingsten samma år om man löser [betäcknings]intyg?" Javisst. För info om hanteringen kring betäckningsbevis och betäckningsintyg, se artikel i Gotlandsrusset nr 2/2006.

Liknande trådar

Avel Är i startgroparna att leta hingst. Men när brukar de hingstar som kommer vara i avel ha kommit ut på Språngrulla ? Som det är nu så...
Svar
0
· Visningar
174
Senast: corzette
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 911
Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 541
Senast: Lyxzen
·
Relationer Jag har känt mig väldigt nöjd med mitt liv på sistone och hittat en bra balans med nya vänner i stallet och verkligen knutit an till...
Svar
8
· Visningar
1 271

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka