Bukefalos 28 år!

Milosari

Trådstartare
jag har tragglat med rutan i flera år nu, men känner fortfarande att den inte sitter helt och hållet. jag har ändrat lite här och var, men har alltid använt mig av någon form av target. sedan läste jag om att man kan markera kanterna för att göra gränserna tydligare. någon som provat det? är gränserna alltid välgjorda på tävling? kan tänka mig att när de använder spån kan det spridas ut efter ett antal hundar, eller att färg i regnväder inte är någon höjdare.

hunden springer 9 av 10 gånger rakt fram till rutan och ställer sig på kommando, men stannar ibland utanför och frågar, eller blir osäker innan jag hunnit säga stå och springer fram och buffar på konerna.
 
Sv: rutan

jag har tragglat med rutan i flera år nu, men känner fortfarande att den inte sitter helt och hållet. jag har ändrat lite här och var, men har alltid använt mig av någon form av target. sedan läste jag om att man kan markera kanterna för att göra gränserna tydligare. någon som provat det? är gränserna alltid välgjorda på tävling? kan tänka mig att när de använder spån kan det spridas ut efter ett antal hundar, eller att färg i regnväder inte är någon höjdare.

hunden springer 9 av 10 gånger rakt fram till rutan och ställer sig på kommando, men stannar ibland utanför och frågar, eller blir osäker innan jag hunnit säga stå och springer fram och buffar på konerna.

Gränserna är i princip alltid utmärkta på något vis. De har alltid varit det när jag tävlat i alla fall, eftersom det blir 0 i betyg om hunden är det minsta utanför (elitklass, har ej kollat vad som gäller för trean nuförtiden).

Buffar på konen? Har du belönat vid fel tidpunkt, kanske?
 
Sv: rutan

vi har börjat (om igen) med en liten ruta med plastband runt, och det fungerar bra än så länge. han hoppar in och stannar där. planen är att fortsätta med detta tills det sitter i ryggmärgen på honom (= en evighet).

buffandet på konerna har inte med fel belöningstidpunkt att göra (klickar, så det blir väldigt exakt), utan är en typisk lokegrej. det var samma sak med vittringsapporteringen. det spelade inte någon roll hur många gånger (tusentals!) jag bara belönade rätt pinne, han kunde få för sig att ta med två-tre i alla fall. men vittringsapporteringen har vi äntligen fått ordning på.

han går alltså väldigt mycket på synintryck, så det kanske hjälper honom om han har en linje som han ska vara bakom. det är lätt och på lagom lokenivå. som en target som aldrig försvinner.
 
Sv: rutan

Jag vill att hunden ska förstå vart den ska. Inte att den ska till EN kon, en targetmatta osv. Utan MELLAN koner. Dvs jag belönar aldrig min hund om jag ser att han står "vid" en kon. När jag lärde in rutan så körde jag med STORA rutor, så att mitten var mitten utan koner i närheten eller hur man ska säga. Många lär in med små rutor och får problem senare då hunden tror att den ska stå i förhållande till en kon och inte till fyra.

Jag lägger inte in leksaker, mattor eller annat. Sätter hunden simpelt 10 meter utanför rutan, går sedan själv rakt in i rutan, ev går runt tydligt ifrån kon till kon. Sedan ställer jag mig lite bak i rutan och säger "rutan", kan dutta handen mot marken också. Tillbaka och skickar hunden. Min hund har då 10a på rutan, och vi har inte haft problem med momentet.
 
Sv: rutan

ja, problemet är bara att det inte funkar på min hund. han kan inte fatta vad det ska stå fyra koner för när han inte ska göra något med dem. sedan är det inte så att det alltid blir fel, men ibland blir det lite kortslutning, och då irrar han omkring lite planlöst. och erfaranheten med denna hunden säger mig, att när han irrar omkring så har han inte den blekaste aning om vad han egentligen ska göra, han chansar bara.

så inte för att vara otrevlig, men alla hundar är inte lika smarta som din. inte ens minina hade fattat vad jag menade om jag gick och petade i rutan.

måste lägga till lite till ;). det jag gillar nu är att han inte verkar fokusera på konerna längre. han springer fram, hoppar försiktigt över snöret, snurrar runt och väntar på sin belöning.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundträning Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 974
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Jag har en shetland sheepdog på dryga året, hon har sen hon kom till mig som 8 veckors valp alltid haft väldigt svårt för andra hundar...
Svar
16
· Visningar
2 312
Senast: Monstermom
·
Hundhälsa hej jag måste bara få skriva av mig lite. Igår var jag med om något jag aldrig vill uppleva igen. Jag var på väg till Uppsala med bilen...
Svar
9
· Visningar
6 591
Senast: vallhund
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
10 704
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp