Rutinerad ryttare?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Sommartjej
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 62
  • Visningar Visningar 5 708
S

Sommartjej

När man läser hästannonser står det ofta kräver rutinerad ryttare . Vad menas med rutinerad ryttare?
Vad kan man som rutinerad? :crazy:

Att vara eller icke vara rutinerad - det är frågan

Hej! Jag har själv ridit i två år nu och börjar känna mig rätt rutinerad nu!För mig innebär det att kunna känna sig balanserad i alla gångarterna och att kunna förstå de situationer som kan uppstå när man sitter på hästen. Att veta hur hästen fungerar och reagerar i viss mån. Självklart ska man oxå kunna de grundläggande begreppen i ridning och kunna själv använda de kunskaper man tagit till sig och sedan tillämpa dessa i sin egen ridning så att man kan utvecklas. Jag är inte alls mycket rutinerad, som de som ridit sedan de var små, men jag har bra kunskaper om hästar och ridning och har varit med om en del situationer som krävt både fantasi och erfarenhet. Detta är för mig nog för att kunna kalla sig "rätt rutinerad" Andra tycker SÄKERT HELT annorlunda och att man ska ha ridit en livstid för att kunna kalla sig rutinerad! Men sen är det mycket upp till hästen oxå.. Är den rutinerad behöver kanske inte du va lika rutinerad!
MVH
Maja :)

Tack för ditt svar! :)
Men om man ska ringa på en annons som det står kräver rutinerad ryttare hur duktig måste man vara för att kunna ringa på den hästen?

För mej innebär "hästen kräver rutinerad ryttare" att hästen är lite mer svårriden, het. Att den kräver en ryttare som kanske inte är så feg. Utan som kan vara tuff mot hästen och kunna läsa av den. Det är iaf så jag tolkar det.

När jag har skrivit detta så innebär det att min häst inte är en häst som alla kan hantera och rida. Hästen kanske har speciellt humör, speciell att rida osv...

Jag tror oxå att det kan vara så att när ngn hyr ut sin häst så vill dom vara noga med att hästen kommer i rätt händer och inte med någon som bara "slit och släng rider".

För mig är det viktigt att personen som skall rida min häst skall ha haft egen häst eller åtminstånde haft häst att sköta under ett par år. För även om man har ridit tex på ridskola under ett par år så är ju det inte desamma som att äga en häst...

jag ser en rutinerad ryttare som klarar av att rida en häst i rätt grundform och som inte ger upp om hästen skulle ha speciella egenskaper.

Hm... bra fråga. Jag har ridit i sisådär 25 år, varit medryttare ett par år, vunnit LA-dressyr... och skulle INTE våga svara på en annons där det krävs en rutinerad ryttare. Jag tror att jag med "rutinerad" tänker mig någon som är såpass cool i hanteringen av hästen att h*n inte blir nervös och rädd vid problem. Lustigt att vi menar så olika saker!

... hm ... fast vid närmare eftertanke kanske vi menar samma sak ändå: att inte ge upp, våga stå emot och inte vika undan i samspelet med hästen. Alltså att det mer handlar om en slags "social" förmåga än ridkunnighet i sig.

För mig är en rutinerad ryttare orädd, säker på sig själv och det h*n gör, en ryttare som är duktig, vet vad h*n håller på med, har erfarenhet av många olika hästar, kan läsa av hästen de rider på och bli en bra ledare, o.s.v.

För mig är en rutinerad ryttare när personen kan sitta upp på i princip vilken häst som helst alltså nyss inriden treåring till välutbildad läromästare och även hästar som är heta,svårridna, olater osv. Kunna läsa av en häst veta precis hur man ska gå till väga, rida i en ändamålsenlig form, ja kan hålla på i evigheter :D

Rutinerad ryttare för mig är en ryttare med bra sits, timing och koordination som rider de flesta hästar i en korrekt och välanpassad form på ett trevligt sätt. En rutinerad ryttare kan också hålla sig lugn om det skulle hända något och har vana att rida både ute i skog och mark och på ridbana/ridhus.

Nirak

Även för mig är en rutinerad ryttare en som kan klara av så gott som vilken häst som helst.

Jag trodde jag var rutinerad när jag köpte min första häst. Jag hade då ridit på ridskola i 12 år ungefär. Ha, ha, säger jag idag! Jag köpte mig en 4 åring, vilket var helfel och jag flög av nästan varje dag i början. Jag trodde verkligen att jag kunde rida bra, men det är STOOR skillnad på att rida en ridskolehäst inne i ridhuset och rida en privathäst ute i skog och mark (och på åkern hemma). Men jag lärde mig OERHÖRT mycket hästhantering på denna häst. Idag har jag en okomlicerad läromästare istället.

Tyvärr svarar jag inte på annonser där det står kräver rutinerad ryttare, även om jag vet många skriver så för att de inte vill att nybörjare ska ringa på annonserna.

Rutinerad ryttare kan betyda precis vad som helst. Alltifrån att hästen är hur okomplicerad som helst, men ägaren vill ändå ha någon som är duktig till en häst som är direkt svårriden, problemhäst. Och precis allt där emellan. Det kanske är en häst som är jättelätt att ha och göra med om den accepterar en som ledare, men som testar mycket och tar över om den får möjlighet.

Jag tänker mig en person som klarar av att rida olika typer av hästar (lata,heta,busiga..)i en bra form och utföra de "vanliga" dressyrrörelserna som tex. öppna,sluta, skänkelvikning, galoppombyte odyl.på tillfredställande sätt.Man skall kunna rida till en häst och självständigt lösa problem som dyker upp.
Jag skulle aldrig våga svara på en sådan annons. Jag tänker mig att det betyder att hästen är antingen väldigt tuff eller väldigt känslig. Om jag köper häst igen får det bli en riktigt snäll läromästare.

Identifiera och lösa problem.
Kunna handskas och rida olika typer av hästar på korrekt sätt.

Tack alla ni som svarat på inlägget :bow:
Det verkar råda lite skilda meningar om vad en rutinerad ryttare är.... Kanske är det bäst att ringa och fråga ägaren som skrivit annonsen vad h*n tycker?

:bump:

Kan säga att många som skriver "kräver rutinerad ryttare" beror på att de själva inte helt klarar av hästen samtidigt dom de själva tycker att de är ganska rutinerade.
Jag tycker inte att det ska vara något hinder på att åka och kolla på en häst, du kanske passar bättre ihop med hästen än ägaren!

Rutinerad ryttare för mig är någon som kan sätta sig upp på vilken häst som helst och på en liten stund få den att gå minst lika bra som ägaren gör. Det är någon som kan rida unghästar, rider de flesta svåra rörelser, har teknik och öga för hoppning, som kan lösa situationer man ställs för tex. ute i skogen eller i trafiken.
Jag känner faktiskt en rutinerad ryttare :bow:

/sanwan - som är ett tvättäkta blåbär

Folk som skriver "kräver rutinerad ryttare" i sina annonser menar nog olika saker beroende på person men jag själv skulle tolka det som att hästen är svår på något sätt, het, svårhanterligt temperament eller så och jag själv skulle inte vara peppad på att ringa på en sån annons.

Men menar däremot annonsskrivaren enbart att den vill ha en duktig ryttare med stor erfarenhet och inte någon nybörjare så kanske hästen är "lätt" ändå?

Ring och fråga!

Om jag skulle sälja min häst så skulle jag skriva "kräver rutinerad ryttare" och att han är svårriden men....
inte för att han är vild och galen och kastar av folk hit och dit, för han är världens lugnaste och snällaste häst!
Utan för han är svår att rida i form, han kräver så mycket och bra ridning för att fungera. Med en mindre rutinerad ryttare skulle han bara gå omkring och släpa benen efter sig.
Jag börjar efter ca 20 år i sadeln känna mig ganska rutinerad :D men jag sätter mig inte gärna på vilken vild häst som helst för det!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är en rutinerad ryttare men är även 50+ och med två års gamla frakturer i ryggen. Jag rider och hoppar regebundet, van att rida lite...
Svar
1
· Visningar
226
Senast: ponny
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det finns stora brister hos flera ryttare gällande planering för träning och tävling med sin häst. Det visar en undersökning som Agria...
Svar
0
· Visningar
173
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsporten står inför en avgörande tidpunkt där hästens välbefinnande och ryttarens fysiska kondition måste prioriteras högre än...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: Gunnar
·
Hoppning Jag läser just nu en roman som utspelar sig bland hopp-eliten i England på 1970-talet. Där nämns det att man lägger till bly-vikter på...
Svar
13
· Visningar
1 120
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka