Bukefalos 28 år!

"Rycka" manen - hur?

Ingela_S

Trådstartare
Har bara klippt stubb på egen hand förr, så jag är helt grön på det där med att rycka manen kort. Hur gör man för att få det snyggt och lagom kort på bästa sätt? Jag tänker inte rycka för hand (GÅR att göra det, men pållen gillar inte det så jag tänker inte plåga honom), utan har en trimkniv, en vanlig sax och en effileringssax till mitt förfogande. Hade gärna haft lite "ponnyrufs", men det är kanske enklare att göra det snyggt och prydligt?

Jag är helt ovetande, så upplys mig! :D Alla tips är välkomna!
 
Sv: "Rycka" manen - hur?

Det är så mycket lättare o få till ett sött ponnyrufs tycker jag, specielt om du använder trimkniv. Jag rycker annars alltid rätt små mängder hår, underifrån och uppåt för att ta det rätt ur hårsäckarna, det släpper lättare då . Tar du det med trimkniv får du inte bort det helt från rötterna o det blir en liten stubb kvar och då blir det ju automatiskt att det reser sig lite. Helt klart super sött! Sen kan du ju alltid fixa detaljerna med sax el dyl efter.
 
Sv: "Rycka" manen - hur?

Okej, tack för tipset. Hur gör man rent praktiskt då? Lättast att börja i mitten och sen arbeta sig upp mot öronen och ner mot manken? Eller är det lättare att börja vid öronen eller manken? Jag är helt grön som sagt, så berätta allt. :D
 
Sv: "Rycka" manen - hur?

På min travare började jag med att klippa manen med vanlig sax så att den blev nästan så kort som jag ville ha den.
Sen ryckte jag på specialvis för att tunna ut, spreta med handen och lägg handryggen mot hästens hals, upp i manen med handen, grip ihop och dra neråt = det lossnar en del hår.
När manen var lagom tunn tog jag trimkniven och skar topparna, så det inte skulle se sådär klippt ut.
Sen tar det någon vecka innan det ser riktigt bra ut, man får skära lite varje dag tills det ser bra ut.

Sprillans nykapad man:
missar029.jpg

Där lämnade jag lite extra kvar, för att ha något att ta av kommande dag - när manen lagt sig tillrätta.

Hittar inga vettiga bilder på hans man, för den hamnade naturligt på båda sidor (dvs jämnt musklad häst ;) )
 

Liknande trådar

Utrustning Ni som har hästar med grovt tagel och håller manen kort, vad har ni för knep för att det ska bli snyggt utan att man förstör händerna...
Svar
16
· Visningar
1 233
Senast: iNHALE
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 071
Utrustning Hejsan, jag är nybliven ägare till min första Lusitano, jag har i alla år haft kallblod men drömmen om en iberisk pålle har alltid...
Svar
3
· Visningar
663
Senast: janna
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 689
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp