Bukefalos 28 år!

Rycka manen..

M

mia

Hur ska man egentligen rycka manen på en häst?
Har tänkt att göra det på min häst..
men vet inte riktigt hur man ska göra... :o
 
Om hästen är snäll att rycka så börja vid öronen. Ta tag med tumme och pekfinger runt en liten tofs, tag sedan en liten man kam med högerhand och dra uppåt längs den tofs som du håller i (som man gör när man topperar). När du har en lagom tun tofs (efter ca två drag) Då lindar du tofsen ett varv runt kammen och rycker av håret med snabbt ryck. Att rycka med kam går snabbt och lätt å man sparar fingrarna om man har många att rycka. Kolla så manen blir jämn tjock och jämn lång. På mitten får man oftast rycka lite mera. Manen skall vara en handsbredd lång när den är färdig. Om hästen är ovan vid att få manen ryckt så ha någon som håller i. Då kan du även rycka en bit var dag under en vecka om den tycker att det är obehagligt. Det kräver lite träning att rycka man men det blir absolut snyggast och går lätt att fläta/knoppa. Tips är att skaffa en kam i stål som är ca 10cm lång och har ca 2cm långa piggar.
Hoppas att du fick lite hjälp.
/M
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst visar ofta missnöje över allt från täcken och schabrak (lägger öronen bakåt, höjer nacken och biter i luften) till ryckt...
Svar
16
· Visningar
1 431
Senast: MimmiNO
·
Kropp & Själ Ramlade av hästen för tre veckor sedan och efter två veckor linade jag en häst. Det gick bra men när jag skulle ta av kapsonen ryckte...
Svar
6
· Visningar
559
Senast: Angel
·
Tjatter Apropå diskussion i en annan tråd. Vad innebär det att vara kvinnlig eller manlig? Om någon beskrev "hon verkar väldigt kvinnlig"...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 523
Senast: Milosari
·
Hästvård Någon som känner till detta? Vår D-ponny har en ”kant” på båda sidor typ mitten på revbenen. Över denna kan uppleva hon lite svullen...
Svar
3
· Visningar
1 198
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp