Ryckt man?

RIA

Trådstartare
har någon bild på sin häst ryckta/klippta man? vill gärna se fina manar så man ser vad man ska sträva efter. gärna någon bild på en dåligt ryck också. även en klippt man så man ser skillnaden mellan ryckt och klippt

bilder tack! :bow::bow:

Sv: Ryckt man?

Dåligt klippt man ( skyller allt på otålig häst :smirk: )
4388375.jpg

Klippt
10508903.jpg

Är fruktansvärt dålig på att rycka manen, så jag använder hellre sax :angel: Men resultatet blir oftast snyggare om man rycker, det ser "naturligare" ut då

Hade tyvärr ingen bild på en ryckt man, men du ser hur en klippt man kan se ut ;)

Senast ändrad:

Här är min Lukas alldeles nyryckt.
Denna manen är helt hopplöst tjock så man måste ta den i omgångar, men det blev ganska bra.
Det kan ju bero på att han helt säkert har lite kallblod i sig :D
Pannluggen har jag inte rört, den blir inte längre än så trots kallblodsgener :cry:

uppställd.jpg

vilken sötis!! jättefint huvud! jag vet vad du menar med tjock man. min flicka har jättetjockman! så jag klipper lite först å sen rycker jag. men nu ska jag köpa en trimkniv å tunna ut manen lite...

Hon är efter en tysk hingst - Dunhill H, mamma är från Danmark(Arianna)och är efter Resident-Raimondo

Bruker klippa manen. Det är svårt att få den jämn, men om man väntar någon dag så kan man se var man missat. Klipper LITE i taget och kammmar ofta. :)

haha, va synd att jag inte fattar hur man lägger in en bild i tråden, annars hade ni fått sett en charmig man...mamma mia...;)
Frisering gone BAD!

Jag undrar bara varför ni rycker manen? :confused:
Är det inte snyggare att låta den växa ut? :d

För att de flesta hästar (enligt min mening, undantaget ex. nordisar) är mycket snyggare och ser mkt prydligare ut i ryckt man.

Jag undrar bara varför ni rycker manen? :confused:
Är det inte snyggare att låta den växa ut? :d

Håller med förgående talare, det ser mer prydligt ut och välvårdat ut och sen är det lättare att fläta & koppa en välklippt och ryckt man.

Jag rycker alltid mannan och om det är tunna manar kan man klippa lite men man ska akta sig för att klippa tjocka manar för det kan sluta med att hästen för stubb man och det är inte fint:p

... sen kan man faktiskt dra in lite praktighets- och kanske t.o.m säkerhetsaspekter i det hela. En lång man trasslar gärna in sig i tyglarna och kan kanske tillochmed fasta i fingrarna då du rider. Ja, tänk själva vad följderna skulle kunna bli.

... sen kan man faktiskt dra in lite praktighets- och kanske t.o.m säkerhetsaspekter i det hela. En lång man trasslar gärna in sig i tyglarna och kan kanske tillochmed fasta i fingrarna då du rider. Ja, tänk själva vad följderna skulle kunna bli.

Detta köper jag ej. Tänk hur många islänningar det finns. Föreställ dig ramaskriet om det införs klippt/ryckt kort man! Dessutom finns det en mängd ponnyraser som enligt rasstandard skall ha manen orörd. Ex är shettisar.

Nå, en "normal" islandshästman är i mitt tycke inte speciellt "superlång". Då tänkte jag mera på långa manar i likhet med såna som på e.x. araber. (Neråt bogarna etc.)

:rofl: Ursäkta mig, men det var bland det fånigaste jag hört!

Visst, det kan hända, men det måste ju vara 1 på 100 000. Jag har ridit hästar med stubbade, klippta, ryckta och långa manar och har då aldrig varit med/hört talas om nån olycka pga att manen är lång! Men du har helt rätt, det kan hända. ;) Men tänk då vad många westernryttare, arabfantaster, ridtravarfrälsta och nordisälskare genom tiderna som skulle ha blivit släpade efter hästen i dess man alternativt att hästens man lossnat! Att man aldrig hört talas om det har väl sina skäl. :p

Om man däremot väljer att rycka/klippa manen av utseendeskäl tycker jag det är normalt. :D

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)... 2
Svar
29
· Visningar
1 578
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär... 2
Svar
20
· Visningar
2 112
Senast: fio
·
Kläder & Bli fin Jag har klippt mitt hår typ såhär, fast det ser inte ut såhär av sig själv tyvärr 🤪. Skulle såklart frågat hos frisören, som stylade...
Svar
3
· Visningar
662
Senast: monster1
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 666
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejt
  • Lekstuga
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur