Rygg..mens

I

ict

Jag har fått mer smärta osv i rygg/korsrygg sedan några år.
Jag funderar på att återuppta ridning...1-2 dagar i veckan.
Vad har ni för tips för att få det behagligare de dagarna..?

Sv: Rygg..mens

Värktabletter? :bow:

Eller avstå från ridning om du mår riktigt skit.
Det gör jag.

Värme lindrar smärtan! Skaffa en go elektrisk filt eller värmedyna, ligg med den så länge du kan - förhoppningsvis hinner du med din ridtur innan värken kommer tillbaka :grin:

Gå in på apoteket och fråga efter värktabletter som verkar mot just mensvärk, se sen till att ta tabletterna innan du får ont, vänta inte tills det börjat göra ont då är det för sent. Ta sen värktabletterna efter vad det står på förpackningen, oftast ska man ta dem med viss tids intervall vilket många inte gör utan man tar när man tycker att man behöver men vid riktig mens värk är det viktigt att följa rekommendationerna har jag märkt. Jag har också upplevt att en sån där apparat som används för att träna musklerna med hjälp av elektriska impulser (du vet de som säljs på TV-shop som man kan äta chips och titta på tv med och ändå bli vältränad och smal) fungerar riktigt bra både vid rygg och mensvärk. Annars lindrar det att man rör på sig så är du inte alltför medtagen så rid ändå.

Schyssta värktabletter.

Och så skritt på långa tyglar.

Rörelsen som blir genom hela kroppen hjälper iaf min rygg att slappna av.

Jag har också sjuk mensvärk när de dagarna är, och dessutom har jag ryggproblem. Jag brukar lösa det genom värme, på vintern har jag gärna en halsduk eller något annat varmt virat runt ländryggen och magen. Detta brukar lätta både ryggvärk och mensvärk.

Annars är bra värktabletter mot just mensvärk ett hett tips, och som någon annan sa tidigare, följ instruktionerna på paketet! Det funkar inte att ta en tablett lite då och då.

lil-sis hade också ett bra tips som jag också gör, fast lite mer "omedvetet". Jag skrittar alltid igång extra länge när jag har ont, för att "komma igång i kroppen". Jag tänker egentligen "Aj, aj, aj... Okej då..." :P Men om man skrittat på långa tyglar i frisk takt så har man snart leat upp alla stelheter och värmt ut det mesta utav smärtan :D

Jag lät bli att rida de dagar jag mådde sämst.
Brukade tömköra i stället. Rörelsen brukade lindra värken tyckte jag.

För min del är mensvärk en kramp som släpper om jag rör på mig, så ridning och all form av motion är enbart positivt. Jag hade en praktikant som hade sån värk att hon i princip var sängliggande några dar/månad och som inte trodde mig när jag sa att det hjälpte att röra på sig. Hon testade iaf med att träna lite lätt först men blev överlycklig när hon upptäckte att det faktiskt fungerade! Idag är hon helt besvärsfri vad jag vet. :idea:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 562
Senast: lilsan
·
Katthälsa Jag har debatterat med mig själv om jag verkligen ska skapa den här tråden, men efter de senaste veterinärbesöken är det vissa... 2
Svar
36
· Visningar
2 874
Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 488
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Jag funderar på om det är dags att köpa häst. Innan jag börjar kolla annonser (och förälska mig i hästar jag inte har råd med) skulle... 2
Svar
33
· Visningar
3 579
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?
  • Hingstvalsfunderingar 2025