Veterinären gjorde mig osäker på om jag är en bra kattägare.

De känns när man liksom trycker lätt och drar med fingertopparna över.
Låter fint tycker jag! När Alice ligger ned och jag gör likadant på hennes sida som ligger upp får jag en ungefär likadan känsla, och hon är en smula överviktig.

Det är ju knepigt när pälsen döljer hur det ser ut men om du har någon vana av att se och känna på hästars revben för att känna av hullet så borde det väl kännas ungefär likadant när de har ett bra/ok hull? :idea:

Jag har aldrig varit med om att foderrekommendationerna stämmer, av mina har 75% behövs mindre och 25% lite mer. Vi mäter/väger maten och justerar tills de håller lagom hull.

Det finns raser där annorlunda svar på medicinering verkar vanligare, men att det skulle gälla generellt för röda katter är ju rent bullshit. (Är hon ens röd? Det hade varit ännu roligare om hon är viltfärgad vilket ju många tolkar som "rödfärgad". :angel:)

Sparky kunde inte få en bättre betjänt. Underlig veterinär du träffade. Gå till en annan pronto! Megaras kostråd är helt uppåt väggarna fel. Hon skulle vara en rullande brun pälsboll om jag löd dem. Nu är hon helt perfekt och kutar runt som en galning varje dag. Och sköter magen bra också.

Jag har aldrig varit med om att foderrekommendationerna stämmer, av mina har 75% behövs mindre och 25% lite mer. Vi mäter/väger maten och justerar tills de håller lagom hull.

Det finns raser där annorlunda svar på medicinering verkar vanligare, men att det skulle gälla generellt för röda katter är ju rent bullshit. (Är hon ens röd? Det hade varit ännu roligare om hon är viltfärgad vilket ju många tolkar som "rödfärgad". :angel:)
Hon är viltfärgad aby...

Jag har debatterat med mig själv om jag verkligen ska skapa den här tråden, men efter de senaste veterinärbesöken är det vissa kommentarer diverse veterinärer sagt som äter lite på min hjärna och jag inte kan släppa.

För bakgrund så fick jag åka in akut med Sparky när jag hörde henne skrika av smärta och även såg att det droppade blod. Vid första besöket hos veterinären sa de att det förmodligen var inflammation, men kanske kristaller, men kanske njurarna, men kanske...
Så vi ordnade med urinprov och Sparky fick med sig smärtstillande.
Vi fick tillbaka svaren som var lite vaga: inte bakterier, men inflammation, men kanske lite njurar.
Vi åkte in igen en vecka senare när jag tyckte det började bli sämre snarare än bättre/stannade kvar vid samma tillstånd.
Fick då mer smärtstillande och antibiotika. Samt kollade njurar när vi ändå höll på.

Under hela den här cirkusen har olika veterinärer sagt saker som jag reagerat på och undrar... är jag helt ute och cyklar som kattägare eller vad?

1. När ena veterinären frågade hur jag utfodrade Sparky, sa jag att hon har torrfoder framme hela tiden, och får blötmat 3ggr om dagen. När hen frågade hur mycket blötmat/torrfoder sa jag att hon får ungefär en påse blötmat/dag, och ca 0,5dl torrfoder. Plus då lite godis.
Veterinären drog då efter andan och tittade chockat på mig och sa att det var alldeles för lite mat. Att jag måste ge henne minst tre påsar blötmat/dag.
Jag fattar inte... svälter jag min katt? Till saken hör att Sparky är en rätt liten abessinier och jag har frågat veterinärer ungefär hur mycket hon bör väga. Har mest fått svaret ca 3,5... och Sparky ligger alltid där någonstans.

2. Sparky (och nästan alla katter jag träffat eller haft) har alltid "rynkat"/"vibrerat" lite med ryggen när de tycker det är mysigt att bli klappad och man drar handen över ryggen. Detta sa veterinären var ett tecken på smärta i ryggen och höften.
Jag har fått höra att det är en reflex katter har och att de gör så när de tycker det är mysigt. Är jag ute och cyklar? Är det smärta?

3. Veterinären nämnde även, när jag förklarade att hon inte verkade bli ordentligt smärtlindrad av den första dosen smärtlindrande (Bupaq 3ggr/dag i 3 dagar) att hon, eftersom hon är rödhårig, nog behöver mer smärtlindrande än andra katter. Är detta en grej? Jag hittar inte så mycket om det när jag söker, men jag vet ju att det kan vara en grej hos människor.
Jag tycker spontant det lät som lite lite mat. Mina katter är iofs inte av samma ras som din men inte överviktiga och de får fri tillgång till torrfoder och 1-2 blötmat per dag. De är både inne och ute så de rör sig ganska mkt.

Svårt att svara på utan att ha sett din katt men mina kan höja ryggen tex när man klappar dem och de börjar stryka sig runt benen.

Ingen aning om det är en grej. Mer troligen från individ till individ tänker jag.

Jag tycker spontant det lät som lite lite mat. Mina katter är iofs inte av samma ras som din men inte överviktiga och de får fri tillgång till torrfoder och 1-2 blötmat per dag. De är både inne och ute så de rör sig ganska mkt.

Mina får 1,5-2 påsar blötmat och 1 matsked torrfoder per dag, och är i perfekt vikt (3-3,5 kg). Med förra torrfodret fick de två matskedar vilket har exakt samma kaloriinnehåll som en msk av nuvarande, så det går omöjligen att säga något utifrån enbart mått.

Apropå att möta handen och "vibrera" när man stryker bakkroppen så är det något många katter gör när de uppskattar att bli klappade.

Det är förvisso i beskrivningen rätt lika det ryckande i huden man kan se vid smärta eller irritation, men när man tittar på katten borde det inte vara några problem för en hjälpligt kattkunnig person att se skillnaden.

1. Det går sällan att bedöma om en katt får för mycket eller för lite mat utifrån den mängd mat djurägaren anger att katten får. Veterinären ska kunna bedöma både hull och muskulatur efter vedertagna skalor dvs. body condition score och muscle condition score. Om dessa avviker från det normala får man utreda närmare varför.

2. Att katter "vibrerar" när man drar handen över ryggen är inget tecken på smärta. Katter är duktiga på att dölja smärta och kan vara svåra att läsa, men du behöver lägga tryck över ryggen för att få en reaktion och den reaktionen kommer vara tydligare än en vibration i huden.

3. Nej, det är inte en grej hos katter.

1. Det går sällan att bedöma om en katt får för mycket eller för lite mat utifrån den mängd mat djurägaren anger att katten får. Veterinären ska kunna bedöma både hull och muskulatur efter vedertagna skalor dvs. body condition score och muscle condition score. Om dessa avviker från det normala får man utreda närmare varför.

2. Att katter "vibrerar" när man drar handen över ryggen är inget tecken på smärta. Katter är duktiga på att dölja smärta och kan vara svåra att läsa, men du behöver lägga tryck över ryggen för att få en reaktion och den reaktionen kommer vara tydligare än en vibration i huden.

3. Nej, det är inte en grej hos katter.

Hmm, försökte trycka på Megaras rygg för att se om hon reagerade. Det gjorde hon! Hon bet mig och slog till mig med tassen. Däremot tyckte jag inte att hon visade några tecken på smärta, eg, ryckte till eller liknande.

Hmm, försökte trycka på Megaras rygg för att se om hon reagerade. Det gjorde hon! Hon bet mig och slog till mig med tassen. Däremot tyckte jag inte att hon visade några tecken på smärta, eg, ryckte till eller liknande.
Jag har givetvis tryckt och klämt jag med, nu när Sparky har släppt det där med att matte är en otäck människa. Idag drog jag med nageln längs med ryggen med ganska mycket tryck.
Noll reaktion mer än "Varför gör du så? Jag vill leka med räkan!" eller "Åh ska vi gosa?!" :D
Så jag kan nog släppa det där om att hon ska ha ont i ryggen och höfterna, möjligt dock att hon hade ont då när hon hade mycket inflammation i blåsan, tänker att det säkert kan stråla upp i ryggen eller att hon spänt sig mycket så ryggen gjorde ont tillfälligt. 🤔

Jag har givetvis tryckt och klämt jag med, nu när Sparky har släppt det där med att matte är en otäck människa. Idag drog jag med nageln längs med ryggen med ganska mycket tryck.
Noll reaktion mer än "Varför gör du så? Jag vill leka med räkan!" eller "Åh ska vi gosa?!" :D
Så jag kan nog släppa det där om att hon ska ha ont i ryggen och höfterna, möjligt dock att hon hade ont då när hon hade mycket inflammation i blåsan, tänker att det säkert kan stråla upp i ryggen eller att hon spänt sig mycket så ryggen gjorde ont tillfälligt. 🤔
Det kan vara svårt att skilja buksmärta från ryggsmärta så det är inte alls omöjligt att blåssmärta har misstolkats som ryggsmärta.

Kan uppdatera om någon är kvar/undrar. I dag var vi hos vår ordinarie veterinär och tog bort en tand och jag frågade om det med vikten.
Hon tyckte att nej absolut inte mager, inte heller "slimmad" utan snarare helt perfekt.
Så - jag kan vara lugn.

Hon klämde även igenom Sparky och tyckte jag kunde kasta bort alla spöken om att hon skulle ha ont i rygg och höft.

Sparky är inte jätteglad på sin matte 😅

Liknande trådar

Katthälsa Jag vill ju helst att Norris äter en blandning av torr och våtfoder, lite torrfoder för tänderna och för att det kan stå framme för...
Svar
5
· Visningar
721
Senast: Puffindog
·
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
19
· Visningar
1 802
Senast: Googlarn
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 850
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
5 185

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka