Ryggbesvär?

L

LabeRt

Nu är min hund dålig igen :cry:
Igår kunde han inte resa sig efter att han lagt sig ner.
Han är som förlamad och han har ont..
Han har jättesvårt att komma upp med bakdelen och när han väl kommer upp så går han runt jättefort och kan vill inte stanna.
Vi gick till veterinären med honom på en gång (det är ca 1 km dit) och då var han nästan bra när vi kom fram. Han blir mycket bättre när han kommit igång och gått lite.
Veterinären kollade igenom hela honom och stretchade honom och han verkade inte ha ont någonstans då.
Vi fick Rimadyl som är antiinflammatoriskt och smärtstillande som han ska äta i 10 dar.
Han är fortfarande dålig och han ligger nästan hela tiden, men han ser mycket piggare ut idag, och han har varit ut och kissat, men han har fortfarande ont och han är tung i bakdelen.
Vet. visste inte vad det kunde vara, för vi funderade på vattensvans, för då kan dom ju bli som förlamad i bakbenen också (hans mamma har fått det), men eftersom han inte har ont i svansen så trodde inte veterinären det.
Han har haft så här i oktober också och då fick vi åka till Falun, dom misstänkte diskbråck men det syntes inget på röntgen och han hade inte ont när dom tryckte. Han fick kortison och dropp och fick stanna kvar över natten, men sen på morgonen var han helt frisk o pigg igen. Dom trodde att det kunde vara en blödning i ryggraden som tryckte på någon nerv, för han hade ingen reaktion i bakbenen då.
Dagen innan hade det kommit snö första gången och han hade inte haft täcke på sig, kan det ha varit det?
Han har haft täcke på sig hela vintern nu men nu har han inte det längre, men nu har det varit ganska fuktigt och råkallt ute och nu fick han såhär igen.
Eftersom hästar kan få korsförlamning borde väl hundar också kunna få något liknande? Är det någon som vet?

Han är 5½ år och är en ungersk vizsla.
 
jag har haft en kiropraktor till min hund med mkt gott resultat, men av min tränare har jag fått tipset att i svåra fall kan en osteopat vara bäst, de ser till mer än bara leder och muskler. många veterinärer rekommenderar kiropraktorer, hör med din om h*n känner till någon bra
 
Kolla ryggen igen. Nu vet jag inte om just din ras är drabbad av L7S1, symptomen påminner om det. L7S1 syns inte alltid på vanlig röntgen utan man kan få kontraströntga.

Korsförlamning på hund har jag aldrig hört talas om.
 
Vad är L7S1?? Tycker du har mycket bra svar på dom inläggen du svarar på, du verkar veta mycket. Men vad är L7S1, det har jag aldrig hört talas om?
Mammas Leonberger fick tas bort förra veckan pga av taskiga höfter och ålder. När han låg ner ett längre tag så tog han knappt upp och nattetid fick mamma ibland gå ner och hjälpa han upp. Men han hade dom sagt redan vid höftröntken när han var valp att han var trång i höfterna. Men att han blev så stor vad väl inget plus åt höfterna. Han vägde ca 78 kg den lilla herren.
 
Men om det skulle vara L7-S1 borde han väl ha ont oftare, eller kan det också komma så plötsligt och gå över så fort?
För nu är han mycket bättre och är nästan som vanligt igen, han är ju lite försiktig men han har inte lika ont.
Veterinären sa att han kan ha sträckt sig eller ramlat också, för man ser ju inte allt som händer när han springer lös i skogen. Om han har haft en blödning som dom trodde förut kanske den lätt kan slitas upp igen?

Stretching och massage borde väl annars vara bra? Ända sen förra gången han hade ont så har han inte sträckt ut bakbenen lika mycket som förut när han sträcker sig efter att ha sovit. Veterinären stretchade ut honom rejält i bak och han verkade tycka att det va skönt och han blev mkt mjukare efter det.
Är det någon som vet hur mycket det brukar kosta om man går till någon som är utbildad?
 
Mammas stora vovve gav vi massage och sen fick han ibland ligga på en varm vetekudde det tyckte han om. :crazy: Sen dom dåliga dagarna fick han smärtstillande som vet. skrivit ut åt han.
Hoppas din vovve blir bättre.
 
jag skulle tipsa om att göra en magnetröntgen!! Min hunds uppfödares hund hade det ungefär som du beskriver. efter många om och men så fick dom göra en magnetröntgen på lotta och det visade sej vara canser längs ryggraden..
på en vanlig röntgen syns nästan inget, även annat än canser visar sej på en magnetröntgen.
Lycka till!! :bump:
 
Jaha, var den dålig hela tiden då eller blev den bra emellanåt? Hoppas verkligen att det inte är cancer.. :(
Men nu har vi i alla fall fått tag på en massör som ska kolla igenom hela honom. Fast vi ska väl vänta tills han är helt bra så att det inte förvärrar något..
Om han blir dålig igen får vi väl göra en magnetröntgen då, men nu är han i alla fall helt som vanligt nästan. :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 908
Senast: Mkb
·
Hundhälsa Min 6 åriga hund har en lös tand. Han har superfina tänder i övrigt och brukar få beröm hos vet. Nu har han en lös tand som sagt, en...
Svar
6
· Visningar
856
Kropp & Själ Vi har haft något väldigt märkligt loopande runt hemma hos oss som vi tror är samma sjukdom fast vi familjemedlemmar har fått olika...
Svar
6
· Visningar
607
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Förra året gick jag till vårdcentralen för att jag tyckte att jag hade lite förstorade lymfkörtlar runt halsen. Men speciellt en...
Svar
3
· Visningar
425

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp