Femte sjukan?

miumiu

Trådstartare
Vi har haft något väldigt märkligt loopande runt hemma hos oss som vi tror är samma sjukdom fast vi familjemedlemmar har fått olika symptom. På sonen som är 8 år har det varit illamående, diarré, ont i huvudet och feber samt röda utslag i ansiktet. Sambon fick diarré och feber samt illamående och jag har varit typ riktigt jäkla magsjuk, spytt och inte kunnat behålla nånting på flera dagar, samt allmän trötthetskänsla och värk i kroppen (vilket jag gissar beror på uttorkning). Det har också kommit och gått, i lördags kände jag mig ändå jag ok för att sen bli tvärdålig natten till söndag igen. Igår mådde jag något bättre men morgnarna är alltid värst. Mår så fruktansvärt illa 😩 Kan detta verkligen vara femte sjukan? När jag googlar verkar det som att dom flesta vuxna redan haft det, eller inte får så mycket symptom? Jag trodde det var vinterkräksjukan först men den brukar ju gå över på ett par dagar, och inte komma och gå såhär.
 
Eftersom ni vuxna fått magsjukesymptom (vilket femte sjukan inte ger vuxna) så är det avsevärt mer troligt nått magsjukevirus som härjar runt.
 
Vi har haft något väldigt märkligt loopande runt hemma hos oss som vi tror är samma sjukdom fast vi familjemedlemmar har fått olika symptom. På sonen som är 8 år har det varit illamående, diarré, ont i huvudet och feber samt röda utslag i ansiktet. Sambon fick diarré och feber samt illamående och jag har varit typ riktigt jäkla magsjuk, spytt och inte kunnat behålla nånting på flera dagar, samt allmän trötthetskänsla och värk i kroppen (vilket jag gissar beror på uttorkning). Det har också kommit och gått, i lördags kände jag mig ändå jag ok för att sen bli tvärdålig natten till söndag igen. Igår mådde jag något bättre men morgnarna är alltid värst. Mår så fruktansvärt illa 😩 Kan detta verkligen vara femte sjukan? När jag googlar verkar det som att dom flesta vuxna redan haft det, eller inte får så mycket symptom? Jag trodde det var vinterkräksjukan först men den brukar ju gå över på ett par dagar, och inte komma och gå såhär.
Bor ni i Stockholmstrakten? Låter som skiten vi har haft här hemma 😅
 
Nä GBG, men kanske nåt nytt som går?
Ja vi har alla tre haft typ samma men ändå lite olika? Dottern kräktes under 1 förmiddag, sen inga konstigheter förutom lite förstoppning och gnällig. Jag blev magsjuk flera dagar efter att hon kräktes. Kräkningarna höll bara i sig under en halv dag, men är lite risig i magen fortfarande (pendlar mellan förstoppning och motsatsen??). Maken har inte kräkts, men haft lite feber och varit dålig i magen.

Så jäkla märkligt. Januari vibes for sure.
 
Ja vi har alla tre haft typ samma men ändå lite olika? Dottern kräktes under 1 förmiddag, sen inga konstigheter förutom lite förstoppning och gnällig. Jag blev magsjuk flera dagar efter att hon kräktes. Kräkningarna höll bara i sig under en halv dag, men är lite risig i magen fortfarande (pendlar mellan förstoppning och motsatsen??). Maken har inte kräkts, men haft lite feber och varit dålig i magen.

Så jäkla märkligt. Januari vibes for sure.

Ja, alltså känns som att vinterkräksjukan brukar vara över när den väl är över sas? Inte hänga kvar med lite symptom här och där i typ en vecka…
 
Ja, alltså känns som att vinterkräksjukan brukar vara över när den väl är över sas? Inte hänga kvar med lite symptom här och där i typ en vecka…

Det finns ju en bunt olika magsjukevirus, inte bara just calicivirus. Har jag varit magsjuk tar det ofta minst en vecka innan jag känner mig helt okej igen, illamåendet och känslig mage hänger kvar så länge även om magen funkar normalt i övrigt. Som barn kunde jag vara dålig i flera veckor efter en rejäl magsjuka (som kanske hållit i sig i ett par dagar med kräkningar.)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 386
Övr. Barn Hej kloka medsystrar. Jag känner mig helt slut som förälder, maka och människa. Just nu går den mesta av min energi åt till att gå upp...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
16 903
Senast: Sar
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
38 086
Senast: Korven
·
Relationer Min sambo sprang precis upp och spydde rejält, jag vet att han kan ha en relativt känslig mage till och från (samt haft problem med...
Svar
19
· Visningar
16 996
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jag gpr sönder
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp