Ryggkanal under Westernsadel?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Lord Owen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 155
L

Lord Owen

Hjälp en okunnig.
Hur får man egentligen en ryggkanal under en westernsadel? De har ju ingen inbyggd ryggkanal så jag antar att man lägger till en filt/pad/annat och fixerar den på något sätt?
Eller hur är det? Hur får en westernsadel en ryggkanal?

:bump:

Sv: Ryggkanal under Westernsadel?

Hur kom du fram till att de ej har en rygg kanal?
Här ser du en westernbom:
image.php

Var någon om sa så. :p Sedan ser de ju platta ut underifrån..

Så det betyder att du inte bhöver ha något som ger en ryggkanal under en westernsadel, utan att den redan har en?

nej, man behöver inte ha en sådan tryckavlastande padd som de bomlösa har. Men man ska ha en pad ,eller underpad + filt eller liknande, eftersom westernsadeln inte har någon stoppning. Paddar finns det ett helt gäng att välja emellan.

Ja, att man ska ha en pad för det syftet visste jag men man behöver ingen för att skapa en ryggkanal..? :D

Nej :D
Dom är (precis som det syns på bilderna som Colleen länkar till) uppbyggda för att ligga på "rygg filéerna" inget extra behövs.
Min kille blir svettig hela ryggen förutom manken + ca. 10cm där ryggraden ligger, så på honom syns det verkligen att sadeln ligger perfekt!
Men precis som hon skrev så måste man ha en padd då det inte finns något stoppning (Vilket jag tycker är perfekt då jag aldrig kommer måsta lämna in den för omstoppning som man måste med en engelsk sadel)

Lord Owen skrev:
Ja, att man ska ha en pad för det syftet visste jag men man behöver ingen för att skapa en ryggkanal..? :D
Nej, att skapa en ryggkanal behövs som sagt inte. Däremot är det bra om man när man sadlar drar upp padden i framvalvet, precis som man gör med ett schabrak. I och för sig faller padden ofta ned när man har kommit upp och ligger då an mot manken, men ingen av mina hästar fått skav eller verkat besväras av det på annat sätt.

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 223
Senast: Görel
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
723
Senast: cowgirl81
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 926
Senast: Ragdoll
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
18 560
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka