Sv: ryggproblem
Vi fick diagnosen för snart 3 år sedan. Vi hade åkt i skytteltrafik till klinik och haft veterinär ute otaliga gånger eftersom min häst hade ont i i stort sett hela kroppen och hade vandrande hältor. Det visade sig senare bero på en erlichiasinfektion, och därav alla problem.
Men vid ett tillfälle så röntgades ryggen och då såg man att tornutskotten låg tätt. Så hon fick Ks-diagnosen "på köpet" så att säga..
En Ks-häst blir lätt ryggöm, därför ser jag till att hålla hennes rygg varm. Dvs hellre ett täcke för mkt än för lite. Hon spänner sig när det spöregnar tex och hellre då att hon får gå med regntäcke än utan.
Jag har varit noga med att massera ryggen ( har dock slarvat en del på sistone

), ordentilgt 2 ggr/vecka med arnika, och efter ridrurerna massera in arnika lite lätt över ryggen.
Sen tömkör jag mycket! Rider ungefär 4-5 dagar/vecka, tömkör 2-3 dagar. Jag gillar inte att sitta nöta på ridbanan direkt, utan håller mig mest i skogen som jag anser vara ett utmärkt träningsställe. Klättrar mycket och skrittar mycket bortom stigarna rätt ut i skogen så att hon får lyfta och kliva ordentligt med benen. Tömkör även på detta sätt så hon får jobba på utan en klump på ryggen

.
Viktigt är ju att försöka hålla ryggen stark!
Min häst har som sagt klarat sig bra, även när hon varit konvalecent av andra anledningar och hon har tappat muskler. Är försiktig med igångsättningar, mycket skritt blir det i början. I skogen.
Sen kan man göra lite stallövningar också. Tex trycka på hästens sittben (bara någa sekunder åt gången)så att hästen skjuter rygg (som en katt) och "morotstricket" där du står vid hästens sida/bak med morot och hästen får sträcka sig efter den.
Dessa tips fick jag av en veterinär när min häst var konvalecent pga en sårskada och jag ändå ville försöka behålla ryggmusklerna.
Lite extrapyssel med en Ks-häst kanske, men det är det värt!