Ryggskydd, säkerhets- eller typ uppblåsbar väst?

Wembley

Trådstartare
Frågar er bukefalister, vilka är egentligen bäst av ovanstående för att skydda ryggen vid avfallning från hästryggen?

Om man faller på ryggen vilket skyddar kotor och ryggrad bäst? Skyddar de överhuvudtaget? Finns det någon undersökning på det?

Efter att ha skadat ryggen nu i höst funderar jag lite över valet :confused: Någon som vet?

säkerhets väst skyddar bäst när man faller av hästen, vill man ha ytterligare skydd så är en uppblåsbar väst över säkerhetsvästen väldigt bra det med.

rygg skydd skyddar inte om man hamnar på sidan eller blir trampad.

Att tänka på oxå är väl att många ryggskydd är gjorda för att sitta under skinnställ som glider på marken vid olycka, dvs de sitter på plats pga skinnstället. Men det finns ju olika sorter.

Om man bara är rädd att trilla på rygg o skada rygg/nacke på det viset så finns det ju säkerhetsvästar med integrerad uppblåsbar "madrass" på bara ryggen. Minns inte på rak arm vem som använder just den sorten (alltså inte uppblåsbar även på framsidan), kanske Niklas Lindbäck.

Jag tänkte köpa säkerhetsväst först men efter att ha läst medföljande säkerhetsblad där det stod "obs skyddar ej ryggraden" så blev jag inte så sugen.. Har efter det läst att säkerhetsvästar främst skyddar mot trampskador. Så jag köpte mig en ryggskyddsväst för just ridning från Dainese istället. Den är sydd som en tunn väst på framsidan samtidigt som den är rejält tjock över ryggen, den behöver inget skinnställ över för att sitta still. Det enda jag hade önskat var att den var lite längre, min går ner till midjan. Men den uppenbara fördelen för mig är att den inte begränsar min rörlighet alls utan jag känner den inte när jag rider vilket är jätte skönt! Jag har invigt den oxå.. Klarade mig med en sträckning i bäckenet trots att jag for rakt igenom ett staket med ryggen före, kände inget i ryggen i överhuvudtaget efteråt.

Att tänka på oxå är väl att många ryggskydd är gjorda för att sitta under skinnställ som glider på marken vid olycka, dvs de sitter på plats pga skinnstället. Men det finns ju olika sorter.

Om man bara är rädd att trilla på rygg o skada rygg/nacke på det viset så finns det ju säkerhetsvästar med integrerad uppblåsbar "madrass" på bara ryggen. Minns inte på rak arm vem som använder just den sorten (alltså inte uppblåsbar även på framsidan), kanske Niklas Lindbäck.

Värt att kika på! :) Optimalt hade varit en säkerhetsväst med förstärkt rygg på något sätt. Känns som ett ryggskydd skyddar ryggraden bättre, men inte t ex revben eller liknande.

Jag tänkte köpa säkerhetsväst först men efter att ha läst medföljande säkerhetsblad där det stod "obs skyddar ej ryggraden" så blev jag inte så sugen.. Har efter det läst att säkerhetsvästar främst skyddar mot trampskador. Så jag köpte mig en ryggskyddsväst för just ridning från Dainese istället. Den är sydd som en tunn väst på framsidan samtidigt som den är rejält tjock över ryggen, den behöver inget skinnställ över för att sitta still. Det enda jag hade önskat var att den var lite längre, min går ner till midjan. Men den uppenbara fördelen för mig är att den inte begränsar min rörlighet alls utan jag känner den inte när jag rider vilket är jätte skönt! Jag har invigt den oxå.. Klarade mig med en sträckning i bäckenet trots att jag for rakt igenom ett staket med ryggen före, kände inget i ryggen i överhuvudtaget efteråt.

Det där är intressant :confused: Undrar om de skriver så för att friskriva sig ansvar vid ev olyckor. En väst borde ju i rimlighetens namn ändå fördela trycket en del om man landar på rygg? Gott att ryggskyddet skyddade dig så väl när du for igenom staketet förresten :)

säkerhets väst skyddar bäst när man faller av hästen, vill man ha ytterligare skydd så är en uppblåsbar väst över säkerhetsvästen väldigt bra det med.

rygg skydd skyddar inte om man hamnar på sidan eller blir trampad.

Det är naturligtvis så att skyddet på sidor och fram försvinner. T ex revben och liknande har ju inget skydd med bara ryggskydd. Men frågan är om ryggskyddet skyddar ryggraden bättre? En skadad ryggrad är ju betydligt allvarligare en ett knäckt revben. Ang uppblåsbar väst kan jag tänka mig att det är bra, men hur skyddar den om man landar på något vasst som en sten? Punkteras den för snabbt då?

En nackdel är också att den löser ut jämt oavsett behov och gissar att patronerna kostar en del att byta ut? :confused:

Uppblåsbar väst är antingen integrerad i en vanlig säkerhetsväst eller används tillsammans med en vanlig säkerhetsväst. Den fästes i sadelns framvalv och löser ut när man åker av, eller glömmer koppla loss innan man hoppar av :p den uppblåsbara delen är ju till för att skydda just rygg o nacke vid fall främst. Har för mig en patron kostar några hundra, det vet garanterat folk på fälttävlansforumet annars :)

Det där är intressant :confused: Undrar om de skriver så för att friskriva sig ansvar vid ev olyckor. En väst borde ju i rimlighetens namn ändå fördela trycket en del om man landar på rygg? Gott att ryggskyddet skyddade dig så väl när du for igenom staketet förresten :)

Om jag jämför min ryggskyddsväst med en vanlig säkerhetsväst så är mitt skydd mycket tjockare än en vanlig väst och i flera lager. Dainese har även en säkerhetsväst men den tycker jag är sjukt tjock.. Jag vägrar ha på mig något som begränsar min rörlighet!

Om jag jämför min ryggskyddsväst med en vanlig säkerhetsväst så är mitt skydd mycket tjockare än en vanlig väst och i flera lager. Dainese har även en säkerhetsväst men den tycker jag är sjukt tjock.. Jag vägrar ha på mig något som begränsar min rörlighet!

Jag kollade på den Daniesevästen och tyckte precis som du att den var enormt tjock! :eek:

Jag kollade på den Daniesevästen och tyckte precis som du att den var enormt tjock! :eek:
Fast det finns ju en tunnare, i klass 1. Den har jag, just för att jag klarar verkligen inte av de där stela.
Men jag har provat den i klass 3 också och jag tycker den klår ex racesafe i rörlighet.

Fast det finns ju en tunnare, i klass 1. Den har jag, just för att jag klarar verkligen inte av de där stela.
Men jag har provat den i klass 3 också och jag tycker den klår ex racesafe i rörlighet.

Det är synd att man inte kan provrida dem före köp :idea:

Ledsen att saga men vanligaste skadorna på ryggrad är rotationsskador och det finns det inte ett enda skydd som skyddar mot. MCryggskydden har andra egenskaper än det vi ryttare är ute efter, dock har bla Daineese kommit med ett som maarknadssförs för ridning level 3 men level 3 star för en italiensk standard och skyddet är egeentligen CEmärkt som MCskydd (enl EN 1621-3 standard)så vilseledande marknadsföring för ryggskydd finns det got om för bade MC och Ryttare. Se till att skyddet är CE märkt och provat mot EN13158:2009 är den gällande standarden, Beta standardens nivåer är integrerade. Level 1=lättare skydd 3= högsta skyddsnivån. Det man ska ha klart för sig är att ett ryggskydd är jättebra att använda och man sparer manga skador och blåmärken, dock ska man inte invagga sig I tron att det skyddar mot ryggradsbrott vilket är ett vanligt missförstånd. De nya uppblåsbara skydden är ofta märkta mot MC standarden EN1621-4 och I dagsläget konstruerade att användas som complement på "vanlig ridväst" .
Viktiga är att den sitter bekvämt så du använder den :-) lycka till I skyddsutrustningsdjungeln

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Precis på dagen tre månader efter min ridolycka så fick jag äntligen möjlighet att komma upp på en hästrygg igen! :banana: Det var lite...
Svar
0
· Visningar
814
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Eftersom jag inte haft lika ont i axeln på sistone och eftersom det funkat bra att rida två lektioner per vecka de senaste två veckorna...
Svar
0
· Visningar
542
Senast: cassiopeja
·
Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 363
Senast: WildHorse
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
20 156
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Fågelobservationer